A Sims szerintetek is a dekadenciára nevel?
Van ez a számítógépes játéksorozat a Sims, amiben egyfajta "babaház"-szerűen kell családok életét vezérelni, ahogy otthon ülnek, mennek dolgozni, gyereket nevelnek stb.
A játékban csak és kizárólag külvárosi kertesházas családok életében lehet belecsöppenni, sehol sincsenek a panellakók. A valóságtól teljesen elrugaszkodva mindenféle drága, extra terméket kell megvenni, hogy javítsd az embereid elégedettségét, statisztikáit. Pl. az egyszerű, de modernnek látszó ágyon sokkal kevésbé tudja kipihenni magát, mint a középkori baldachinon, a modern ökovécénél valamiért sokkal jobb a vízpazarló luxusbudi, ami Viktória királynő vécéje alapján van mintázva meg ilyenek.
A játék hamar egyfajta versennyé alakul, amiben egyre jobban kezdesz el hajtani a munkahelyeden, hogy minél több pénzt kereshess azért, hogy a szomszédokat minél jobban elkápráztathasd lényegében azzal, hogy milyen mértékben tudsz pazarolni.
Vannak a valóságban társadalmi rétegek, akik pont így élnek, de miért ezt kell a gyereknek nevelő példaként felmutatni? Miért nem a két forintért remegő panelproli az ideál, aki életmódjával önkéntelenül, de környezetvédő is, és általában arra megy el a pénz, hogy a gyerekének, feleségének jobb élete legyen.
Aztán a játékban látszólag semmi szociális háló nem létezik. A gyereket szült szülőnek ugyan kb. a gyerek újszülött korának végéig nem kell bejárnia dolgozni, de ha az embered nem talál megfelelő munkát vagy más katasztrófa üt be, akkor a játékban az állam nem ad neki segélyt, hanem meg kell kezdened a bútoraid eladását, hogy abból fedezd a vész megoldását.
Időnként kiküldik a rezsit postán, ha pár napod belül nem fizeted be, jön a NAV-tól egy csávó és találomra eltulajdonít a lakásból pár bútort.
Igen arra nevelne, ha a játékok alapján határozná meg egy kifejlődött személyiség az értékrendjét. Sőt a játék minél jobb ha a rögvalósághoz minél kevesebb köze van. Az hogy egy panelben gürcölsz és azzal próbálod napjaidat tengetni, az számodra érdektelen mert átélted tapasztaltad, hogy az milyen. Az újgazdag ficsúrokat elszórakoztatná ez, mert tőlük ez roppant idegen. Az elvágyódás a lényege a dolognak, hogy kockázatok nélkül objektív szemlélőként alakíthatsz a te életedtől egy állatira különböző valamit.
De ha így is lenne a dolog, amit burkoltan feltételezel lenyomsz néhány birodalomépítő játékot ahol teljhatalmaddal leigázol és kiirtasz mindenkit a tervgazdaságon alapuló birodalmaddal, ahol kiszámíthatóak és lineárisak a gazdasági változások és az egyensúly meg is van. Vagy mészárolj le néhány szörnyet, tündehercegnőt vagy amit kedved van, hogy helyre álljon a lelki békéd. Esetleg a jó öreg GTA verzék is milyen értékeket közvetítenek, egy alaposabb vizsgálat során itt is lehet
érdekes dolgokra bukkanni
Jó játék a Sims érdekes eltökölni vele, ahogy azon is érdemes elgondolkodni mégis milyen eszmeiségű a játék, de kétlem hogy a szerzőknek bármiféle sulykolás lett volna a céljuk. A játék csak egy játék.
Egyfelől kevés játékot készítenek direkt azért, hogy politikai nézeteket terjesszenek vele.
Másfelől, valamennyire nyilván minden játékszoftver-fejlesztő beleteszi a maga ideológiáját abba, ami kijön a keze alól. A Sims készítői egyrészt vélhetően elkötelezett kapitalisták, másrészt pedig amerikaiak, és ott jóval kevesebb állami újraelosztás van.
(Az első pont ellenére sokkal könnyebb szórakoztatva elsajátíttatni egy ideológiát, mint sulykolással, mint idehaza hittanon. Nem ez volt a cél, de lehet ez a hatás.)
Ez megmagyarázná, miért viszem mindig vissza a teli szemeteskukát a boltba, és kérek helyette üreset!
De szerintem nem para, bár elég rossz környéken élek, de senki nem szokott betörni hozzám, amióta híre ment, hogy körbefalazom őket menekülés közben.
"A játékban csak és kizárólag külvárosi kertesházas családok életében lehet belecsöppenni, sehol sincsenek a panellakók."
Még nem olvastam végig, de itt bele kell, hogy kössek. Én alig játszottam vele, de volt panel.
"A játék hamar egyfajta versennyé alakul, amiben egyre jobban kezdesz el hajtani a munkahelyeden, hogy minél több pénzt kereshess azért, hogy a szomszédokat minél jobban elkápráztathasd lényegében azzal, hogy milyen mértékben tudsz pazarolni.
Vannak a valóságban társadalmi rétegek, akik pont így élnek, de miért ezt kell a gyereknek nevelő példaként felmutatni? Miért nem a két forintért remegő panelproli az ideál, aki életmódjával önkéntelenül, de környezetvédő is, és általában arra megy el a pénz, hogy a gyerekének, feleségének jobb élete legyen. "
Azért, amiért a mesékben is a szőke hercegről meg az aranyhajú királylányról van szó legtöbbször, akiket tökéletesnek mutatnak be. És nem azt írják le, hogy az alkoholista a szaros seggével turkál az orrában, aztán felbont egy sört meg egy babkonzervet.
Szerintem mindkét véglet rossz, de ha már választani kell, akkor a gyerekemnek inkább a Sims-et adnám.
A panelproli egyébként nem feltétlenül környezetvédő. És habár nem az Ő hibája, de attól még nem pozitív, hogy van ilyen társadalmi réteg. Én is szocialista gondolkodású vagyok, csak máshogy képzelem el. Szerintem a műveltség a legfontosabb, amit az alábbi dolgokkal lehet elérni: művészet támogatása, valódi szabad újságírás, nagyobb hangsúly az oktatásra, és a szegény sorsú gyerekek támogatása. Nyilván van hatása a gyerek gondolkodására a játéknak, de szerintem belefér. Jó játéknak tartom, kipróbáltam.
"Aztán a játékban látszólag semmi szociális háló nem létezik. A gyereket szült szülőnek ugyan kb. a gyerek újszülött korának végéig nem kell bejárnia dolgozni, de ha az embered nem talál megfelelő munkát vagy más katasztrófa üt be, akkor a játékban az állam nem ad neki segélyt, hanem meg kell kezdened a bútoraid eladását, hogy abból fedezd a vész megoldását. "
Ez igaz, viszont szinte lehetetlen benne munkanélkülinek lenni, és szar kaján ki lehet hozni fillérekből, alap bútorokkal. Megint csak egyetértek azzal, hogy szociális rendszerre szükség van, de szerintem szőrszálhasogatás követelni azt, hogy a játékba ezt építsék is be. Az ilyen lehetőségeket, csakúgy, mint a munkaerőpiaci érvényesülést, iskolában kéne oktatni, nem videojátékokban.
A játék elsősorban az USA piacra készült, ott pedig a szociális hálót másképp értelmezik, mint itt. Ott pontosan ez történik: ha nincs félretett pénzed, akkor munkanélküliként pár hónap alatt elárverezik a lakásod. Ha nincs betegbiztosításod, akkor legfeljebb életmentő műtétet hajtanak végre rajtad, de abból is csak a legolcsóbbat. És így tovább. Még a börtönök is magánkézben vannak. Az ottani viszonyokhoz képest tehát a Sims világa idilli, szinte mesei.
Esszülyeség. Már utalgattak rá korábban, de én is leírom: a játék egy leegyszerűsített rendszer, és semmilyen üzenete nincs, nem nevel semmire, csak elszórakoztat. Az egyik legszórakoztatóbb dolog például a fejlődés, a rövidtávú célok megvalósítása, újabbat, jobbat, nagyobbat venni. Ez minden játékban megtalálható szinte.
A sims megpróbálja minél több aspektusát megragadni az életnek, de nyilván le van egyszerűsítve, olyan rendszerek vannak kidolgozva hozzá, ami érdekes, ami működik, ami komplett, és ami szórakoztató.
Rengeteg példát lehetne hozni arra, hogy hogyan lehet a te felvetésedhez hasonlóan érveket felhozni a játékok ellen. Ilyen alapon a telefonos kígyó-s játék mohóságra nevel, a space invaders arra, hogy minden ellenséget lőjj le válogatás nélkül, a supermario pedig a drogfogyasztást népszerűsíti...
Viszont: egyáltalán nem cél az a simsben, amit te leírtál, hogy a szomszédokat elkápráztasd, és "előre haladj" a játékban. Ez egy "sandbox" játék, azt csinálsz amit akarsz. Az is fun, ha csinálsz egy semmirekellő naplopót, az is, ha csinálsz egy antiszociális őrültet, az is, ha megpróbálsz csak zenélésből, vagy festésből megélni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!