Milyen hatása lesz a teherautókra kiszabott útdíj drasztikus megemelésének?
Eddig egy kamion a Záhony-Rédics távolságot (580 km, ebből 510 km fizetős) 3375 Ft-os útdíjért tudta megtenni. Ez júniustól nettó 43.500 Ft-ra nő (nem tudom, ezen van-e még áfa is).
nagyon helyes
a teherautóknak nem az utakon van a helyük
nyomán a vasútra
egy csomó olyan kamion mászkál az útjainkon, amelyik meg sem áll, csak átmegy rajtunk
az ilyen vagy fizessen nagyon sokat vagy rakja magát vonatra
Az első válaszolónak csak annyit írnék:
ha hallgatod a híreket, akkor tudnál róla, hogy itthon a ROLA megszűnt, mivel nem volt nyereséges. Így milyen vonatra álljanak fel a tranzitkamionok? Egy másik kérdésnél már szóba került ez, az , hogy csak a Nagylak-Hegyeshalom kb ~250 000-300 000-res tranzitját vasútra tereljük, ahhoz olyan mértékű vasútfejlesztés lenne szükséges, ami az életben nem térülne meg.
Én nem ellenzem az új útdíjat. Attól viszont tartok, hogy értelme nem lesz. Meg lehet nézni az M1-est Biatorbágytól Tatabányáig: a külső sáv olyna, mint a szántóföld. Az M6-os felüljárói vagy az M3 Tisza-hídjánál rendes ugrató van. Először a színvonalat kellene emelni. Ha a befolyó többlet pénztől reméljük az úthálózat megújulását, akkor abból csúnya pofára esés lesz szerintem. Az addik ok, hogy a pénz be fog folyni, de ha ebből majd elkezdik tákolni a rossz minőségű országút-hálózatot, akkor a gyorsforgalmi utak minősége nem lesz jobb. Ha meg ezt is "ellopják"..
Nemrég azt nyilatkozta - asszem a közlekedési államtitkár - az inforádióban, hogy Euro norma szerinti differenciálás lesz ( ez még nem volt benne a magyar közlönyben ). Szóval, a jelenlegi terv szerint 85,34FT+áfa lesz a km-díj Euro II besorolás esetén. Igen ám, de Euro II-es autókkal már szinte senki nem nemzetközizik ( máshol is differenciált az útdíj, meg ezek az autók minimum 10-12 évesek ). Euro III-mal elég sokan, de szerintem már 50% fölötti az Euro V/IV/EEV autók aránya. Azokra az útdíj valahol nettó 60-70 Forint körül lesz, tehát áfásan sem fogja elérni a 30 eurocentet kilométerenként, ami még mindig olcsóbb, mint az osztrák pálya, és ott is keresztül járnak a kamionok - bár, ha az útirány engedi, elég sokan kerülnek Szlovákia-Csehország felé, de a rosszabb út és a hegyek miatt gyakorlatilag szinte semmit sem spórolnak. Igazából a tranzitolókkal lényegében nem b@xunk ki. 1,1-1,5 Euros fuvardíjba még belefér. A török sofőröket már kérdezték, mi lesz a Rola után? Ők nem fognak erre járni, visszafelé már most Olaszországból hajóznak, nem éri meg nekik erre jönni. Ha lesz olyan kerülő irány a többieknek, ami összességében olcsóbb, akkor lehet ők se fognak erre jönni. Így ennyivel kevesebb útdíj fog befolyni>> sok javulásra nem kell számítani.
Belföldön viszont már más a helyzet. Itt azért nem olyan friss a géppark. Én pl Euro II-es autóval dolgozom. Most havi 24 000 forintért mehetek itthon korlátlanul. Tegyük fel minden nap fordulok egy BP-Nyíregyházát, az:
23 munkanap*500=11500km .
11500km*85,34FT+áfa=1 246 000 FT
Havonta bruttó 1 220 000-rel fog többe kerülni az útdíj, mint most(Euro V vagy jobb autó esetében majd kereken egy millióval). Ha csak 11 hónappal számolunk, akkor bruttó 13,4 milla. Jó mi? Na de várjunk csak, mi nem olyan tarifával megyünk, mint a nemzetközis autók. Nálunk a nettó 185-200FT-os kilométer tarifa már jónak számít. Lehet matekozni nettó 200
-útdíj: 85,34
- sofőr fizetése 20
-az üzemanyag 104
-súlyadó,biztosítás,szervíz,szélvédő mosó stb stb
Ha csak a 3 legfontosabb tételt vesszük, már akkor is mínuszban vagyunk és akkor nem lízinges az autó. Egy havi átlag 400 000-res lízing 10 000-res futásnál további 40 forint km-enként. És akkor ebben nincs benne, hogy a sofőr fizetése okosban megy meg sok minden más sem.
Az könnyen belátható, hogy senki nem fog azért fuvarozni, hogy veszteséget termeljen. Ha a mostani állapotokat vesszük, akkor minimum az útdíjnak be kell épülnie a fuvardíjba, tehát a mostani nettó 200Ft-ot meg kell emelni nettó 286-ra.
Itt belép egy olyan tényező, hogy akinek Euro V vagy újabb autója van, az tudja vállalni a fuvart olcsóbban, de csak akkor, ha nem lízinges az autója. Ez a fuvarozóknak csak egy nagyon kis hányadát alkotja. Akinek lízinges, az vagy nem fog belföldezni, vagy megszűnik az a rendszer, hogy bevállalunk sz@r fuvart is, mert a többi kitermeli.. A jót elviszik, a többi marad. És előbb utóbb rengeteg fuvar fog lógni a levegőben, amire nem marad más, csak a régebbi autók >> kénytelenek lesznek kifizetni a fuvaroztatók a minimum nettó 286-ot. Nagyjából megjósolható, hogy a teljes értékű ( Euro II ) útdíj be fog épülni a fuvardíjba. Mi már számolgattuk kollégákkal, kb ez mekkora drágulást jelent, igazából nagyon rakomány függő. Nagy darabszámú/értékű rakománynál nem lesz jelentős. Egy kamion táblás csokinál pl kb 1 forintot fog jelenteni. Egy kamion ásványvíznél viszont már nagyobb lesz a drágulás. Mi osztottunk, szoroztunk, arra jutottunk, hogy átlagban egy 3-10%-os drágulásnak jelentkeznie kell majd a boltok polcain. És ezt mindenki egységesen fizetni fogja. A fehér kenyér majd nem 330 lesz, hanem 370. Ó jeah, fizessenek a kamionosok. Nem, ezt majd mi fogjuk kifizetni, bizony bizony. Sokan nem így gondolják, de meg kell érteni a közúti szállításban részt vevő haszonjárművek vagy alapanyagot, vagy készterméket szállítanak. Nem hobby-kamionosokból jön össze az évi 650 000-res tranzitforgalom.
Akik nincsenek benne a fuvarozásban, azok nem tudják, hogy a jelenlegi árak nagyon nyomottak. Más kérdésnél már felvetettem, hogy mi kamionnal 200+Áfáért, azaz 254 Forintért megyünk, aki fog Pesten fog egy taxit 240 forintot fizet. Sem árban ( egy új taxi E-Klasse mondjuk bruttó 15 000 000, egy új hűtős nyerges szerelvény 45 000 000-tól indul), sem üzemeltetési költségben nem összehasonlíthatóak. Mégis, hogy éri meg? Mindenki lop, csal, hazudik. A sofőrök minimálra vannak bejelentve, aztán a többszörösét keresik. A vállalkozó az APEH norma szerint jelenti le a kamion fogyasztását, de az akár 30%-kal is kevesebbet eszik ( jó kis áfa és üzemanyag árkompenzációs csalás ), sok fuvart feketén csinálnak, és a sofőrök nem tartják be az AETR előírásait. Ha az AETR-t betartanánk, akkor minimum 25-30%-kal több dolgozó lehetne ebben az ágazatban.
Az autók állapota sok esetben siralmas, kritikán aluli sőt egyenesen veszélyes. A szabályozás sz@r, az érdekképviselet sz@r, a kontroll meg nevetséges. Az NKH-t kilóra meg lehet venni. Műszakin akármit át lehet tolni, egy kis plusz pénzért. Nagyon balkáni viszonyok uralkodnak a fuvarozásban. És ez hogy jön az útdíjhoz?
Ahhoz, hogy ezek a jelenségek megszűnjenek, szükség van egy erősebb és nem korrupt kontroll szervre és magasabb fuvardíjra. Egy 320-350-es nettó fuvardíjnál, már mindenki megengedhetné, hogy normálisan szervizeljen, a régi szemeteket kidobja és új/egy-két éves autót és pótkocsit vegyen, normálisan bejelentse a dolgozóit. Persze ez is csak akkor lenne így, ha megszűnne az a hajlam a vállalkozóknál, hogy mindenki 3 év alatt akar meggazdagodni.
Nah, bocs ha kicsit hosszú lett :)
ha nincs vasút (mert nincs)
akkor építeni kell
hogy arra legyen terelve
de hát ez nem válasz most
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!