Miért hallani, olvasni, látni filmeket mostanában mindenhol zombikról?
Egy zombiőrület van a világban, ami már kezd furcsa lenni. Csehországban zombifesztivál keretében zombik lepik el az utcákat: http://www.youtube.com/watch?v=PqE4viiZaTE
Mexikóváros tavaly: http://www.youtube.com/watch?v=pQrLSi0yitE
Londonban kerületeket rendeznek be, ahol statiszták zombit játszanak, és be lehet fizetni zombivadászatra, gyakorolni a zombik irtását. Egy csomó netes játékban törnek rá zombik a városra, és ki kell őket irtani:
Mi a véleményetek a kérdésről az alábbi rövidfilm tükrében? http://www.youtube.com/watch?v=YuhHaY2RKXo&feature=player_em..
Hát ne idegelj már. Most komolyan, szerinted van egy óriási hatalmú csoport, ami mindent ellenőriz, a kezük mindenhová elér, de azért az internet tele van ilyen videókkal, weboldalakkal, amik megmondják a nagy igazságot? :D Szerinted egy ilyen hatalomnak mennyibe tartana eltüntetni ezeket a dolgokat? Már megtették volna az első alkalommal, amikor valaki előállt ezzel.
De mindegy, ha kicsit fogékonyabb lennék ezekre, biztos hatna rám is a zene és a nagyon rejtélyes összefüggések, mint pl. hogy az óra mutatói naponta kétszer a 9-esen és a 11-esen vannak, és hogy ez felbukkan filmekben is, akár dátumként is. (Mint ahogy egyébként rengeteg más számkombináció is - lehet, hogy érdemes lenne valakinek végignyálaznia az összes filmet, hogy melyik dátum fordul elő leggyakrabban, mert biztos lesz akkor valami katasztrófa. :D)
Ez a zombi dolog egy nagyon jól eladható hülyeség. Akárcsak a vámpírosdi meg a dubstep. Ráadásul minden korszaknak megvolt a maga zombija. Kíváncsi vagyok, mikor áll elő valaki azzal, hogy a dubstep valójában egy szuperhatalom találmánya, akik ezzel akarják valahogy befolyásolni a fiatalságot, üzeneteket kódolnak az agyukba. :)
Igen, a filmrészletnek ez tényleg gyenge pontja. De elgondolkodtató az az elképzelés, hogy egy jövőben megvalósuló eseményre filmekkel társadalmi viselkedéseket lehet programozni.
Így, ha egy soha nem látott, de eltervezett esemény bekövetkezik a társadalom reakciói megjósolhatóak lesznek.
A modern zombifilmek története pontosan lekövethető.
A hagyományos Haiti zombi ugye egy vudumágiával (vagy inkább droggal) akaratától megfosztott ember.
Aztán jött a Legenda vagyok című regény, ami a posztapokaliptikus regény műfajába (ami ugye legalább a Bibliáig visszavezethető) bevitte a "vírustól fertőzött vámpírokká lesz az emberiség nagy része" témát.
Majd az Élőhalottak éjszakája 1967-ben megteremtette a modern zombifilm zsánerét.
Ennyi. Semmi összeesküvés.
Hogy miért működik? Miért népszerű?
Két fő pontban fogalmazható meg:
1. Társadalomkritika a modern tömegemberről, a fogyasztói társadalomról (a Holtak hajnala egy bevásárlóközpontban játszódik), az elidegenedettségből következő félelemekről.
2. A zombifilmben sosem a zombik jelentik a fő problémát, sosem ők az igazi ellenfelek, hanem a többi még (elvileg) ép ember. Jó példa erre a 28 nappal később katonái. De a Legenda vagyok-ban, ahol a főhős egyedül néz szembe a vámpírzombikkal, a végén rádöbben, hogy valójában ő volt a gonosz, legalábbis a zombik szempontjából. (Most a Will Smith féle változatot felejtsd el, vagy a regényre célzok, vagy az 1964-es filmfeldolgozására.)
Persze az is egy értelmezési keret, hogy minden egy összeesküvés része.
De a kritikus elemzés valahogy sokkal értelmesebbnek tűnik. Ne legyél Konteo-zombi, inkább gondolkozz el miről is szól a film.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!