Gazdaságilag nézve mit fog jelenteni nekünk ez a sok akku gyár?
Itt fognak adózni? vagy miért jó nekünk, hogy itt lesznek ezek a gyárak?
Ne értsetek félre, biztosan pozitív hatással lesz a gazdaságra, csak nem értem, hogy miért és milyen mértékben növeli majd.
Csak a hazug GDP-t pörgetik, a nyereséget kiviszik.
Emberi egészséget, környezetet meg szennyezik, rombolják.
Ez kell a Fidesz jobbágyoknak.
Több munkahely, az itt levő autógyáraknál nem lesz gond az akkumulátor ellátással ha áttérnének elektromos autókra, azoknál is marad a termelés, maradnak a munkahelyek. A gyárak környezetében a beszállítóknak és kiszolgáló tevékenységenek is lesz munkája. A több munkahely segít magasabb fizetéseket elérni. Magasabb bérekből több az adó és járulékbevétel, ebből az ország egészének haszna lesz.
Ez ment egy évtizeden keresztül amikor a devizaválság után helyre jött a gazdaság és az állami beruházásokkal megindult a munkahely teremtés.
Munkahelyeket teremt egy munkaerőhiánnyal küzdő országban. Mivel ezek a gyárak relatív jó fizetést adnak, ezért elszívják a munkaerőt a hazai vállalatok elől, ellehetetlenítve azok fejlődését.
Hatalmas közvetlen állami támogatásokat kapnak, jelenleg 60 millió forint fölötti az egy munkahelyre jutó támogatás mértéke. Ez elképesztő nagységrend, ilyesmiről a hazai vállalkozások soha nem is álmodhattak.
Irdatlan infrastrukturális beruházásokat igényelnek, jelenleg folyik 3 gázerőműre kiírt pályázat 1600 MW összteljesítménnyel, ami a jelenlegi paksi teljesítmény háromnegyede. De rengeteg utat, víz, gáz és villamos közművet kell hozzájuk kiépíteni, ami az igencsak szűkös lakossági fejlesztések elől szívja el a pénzt.
Irdatlan energiaigényükkel tovább növelik az ország importenergia függőségét (jelenleg az ötödikek vagyunk az EU-ban, de így dobogós helyre kerülünk), kiszolgáltatva a hazai gazdaságot az energiaárak változásának.
A keletkező hulladékok környezeti katasztrófákat okozhatnak. Már most egyre-másra derül ki a gödi gyárból származó hulladékok illegális tárolása, ezeknek az eseteknek a sokszorosára lehet számítani, ha felfut a termelés a most épülő gyárakban.
Ugyan a világon a negyedik legnagyobb gyártói kapacitással fogunk rendelkezni (Kína 6200 GWh, USA 900 GWh, Németo. 500 GWh, Mo. 200+ GWh), de nagyságrendileg a piac 1-2 százalékát fogjuk csak uralni, tehát semmilyen ráhatásunk nem lesz a piaci folyamatokra. Ugyan négyszer több akkumulátort fogunk gyártani, mint amire a hazai gépjárműgyártáshoz szükség lenne, de ezzel nem igazán fogunk tudni mit kezdeni, mert a környező országokban is épülnek ilyen üzemek az ottani igények kielégítésére.
Ráadásul a itthon leginkább lítium-vas-foszfát akkukat gyártunk majd. Ezek csak a 80%-át tudják a nikkel-mangán-kobalt versenytársaknak, viszont 30%-kal olcsóbbak. Ezzel csak az a gond, hogy 2030-ra az autókhoz használt akkuknak az EU-ban újrafeldolgozott alapanyagokból kell készülniük, viszont a használt lítium-vas-foszfát akkuk feldolgozására nincs gazdaságos módszer (rengeteg energiát igényel, nagyon környezetszennyező, viszont nem eredményez drága fémeket).
Nagyjából ennyit előnyt tudtam hirtelen összeszedni, bár egy kis gondolkodás után még biztosan akadna néhány...
Nekem az tűnt fel, hogy a sajtó és a politikusok is arról beszélnek, hogy 500 ezer távol-keleti vendégmunkásra lesz szükség ezekhez a gyárakhoz. Ha ez nem tévedés a részükről és azt veszem alapul, hogy egy ilyen nagyobb gyárba 1000-2000 fő kell, akkor ezt azt jelentheti, hogy százas nagyságrendben fognak épülni további akkumulátorgyárak. Még úgy is megáll a százas nagyságrend, ha a vendégmunkások egy része csak a gyárak építéséhez kell, más részük a kiszervezett logisztikához.
Az állam is beszáll a gyárak építésébe jelentős mennyiségű pénzzel. Csak a Debrecenben épülő CATL üzembe 320 milliárd forinttal (800 millió euróval) szállt be az állam. Tételezzük fel legyen a jövőben még 200 gyár. A kisebbek kevesebb támogatást igényelnek és legyen az átlagos támogatás 200 milliárd/üzem, de akkor is, további 150 üzem nagyjából 30 000 milliárd állami kiadás lesz. Ami még úgy is megterhelően sok pénz, hogy több év alatt kell ennyit kiadni és az EU is ad most ehhez képest elenyésző támogatást a gyárak korszerű energiaellátásának biztosításához. Az egyéb infrastrukturális költségek, a fenntartás, minőségmegőrzés ebben még nincsenek benne, az is nagyon sok milliárd forint lesz.
Ezek a gyárak hol fognak felépülni? Az autópályák mentén fekvő települések végig meg lesznek szórva akkumulátor gyárakkal.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!