Kezdőoldal » Otthon » Lakberendezés » Egy ilyen ágy mozgató szerkeze...

Egy ilyen ágy mozgató szerkezetet menyiért lehetne csináltatni?

Figyelt kérdés

[link]


nem találtam a másik képet de az ágyat ott a sínben lehet mozgatni föl-le


2012. szept. 5. 19:33
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
Első ránézésre olyan 200-300-ra tippelnék.
2012. szept. 5. 20:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
100%

én egy fémmegmunkáló cégnél dolgozom tervezőként.

kb. 1 hónapja gondolkoztam ugyanezen.


mivel megcsinálnák nekem fusiban, csak az anyagköltséget kellene fizetnem, azt is csak nettóban.


nekiálltam megtervezni, hogy egyáltalán miként is lehetne megcsinálni. megvezetés, mozgatás, erők, terhelés, vezérlés stb.


nekem nem takarta volna be a 200e és nekem tényleg minden itt van ahhoz, hogy meg lehessen csinálni.

2012. szept. 6. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 A kérdező kommentje:
rendben most nem hnem majd talán egyszer írok h kéne most még nem de azt elmonfanát létszíves h ezt h lehetne fel-le mosgatni?
2012. szept. 8. 19:16
 4/11 anonim ***** válasza:

#2!


Célgépeket tervező és építő cégem van, mérnök/ügyvezető vagyok... :)


Ha a képet jól megnézed, láthatod, hogy van neki elülső lába, így emberekkel nem kell számolni a méretezésnél.

2012. szept. 9. 09:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
#1 voltam...
2012. szept. 9. 09:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
szerintem meg nem gondoltad át rendesen.
2012. szept. 9. 23:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
Saccoltam, és nem THK-val számoltam...
2012. szept. 10. 09:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:

THK? lineáris technika ebbe? akkor biztosan nem gondoltad át.


de kezdjük a másik végéről.

mozgatás hogyan?


lehetőségek:

menetes szár, golyósorsó, fogasléc/fogaskerék, bordásszíj, drótkötél.


az első kettőnél:

a. független hajtás

a/1 plc + két szervo- vagy léptetőmotor természetesen hajtóművel

a/2 plc + két frekvenciaváltó + két inkrementális jeladó + két motor természetesen hajtóművel, természetesen fékes

b. közös hajtás

motor, csigahajtóművel, fékkel + két szöghajtómű

a harmadiknál:

u.a., mint az első kettőnél, de a közös hajtásnál a két szöghajtóművet megspórolhatod, viszont mindenképpen fel kell szerelned a motort (vagy motorokat) az ágylapra, ami lengőkábelt is hoz magával, meg súlyt (nem szerencsés)


az első háromnak közös jellemzője, hogy kenést igényel, ami főleg azért gond, mert elzárni nem tudod rendesen és kb. 5 cm-re tőle, ott a (kezdetekben legalábbis) fehér ágynemű

igen, meg lehet csinálni majdnem kenésmentesen is, de az is gyűjti a koszt (meg aranyért adják).


az utolsó kettő, viszonylag egyszerűen megcsinálható közös hajtással, viszont felmerül egy újabb gond. mi van, ha elszakad?

persze a felső véghelyzetben mechanikusan reteszelhető, de mi van, ha mozgatás közben szakad? ez nem üzemi terület, ahol kiírod, hogy alatta tartózkodni tilos, aztán csókolom. ez egy magánlakás, ahol gyerek, kutya, macska, akármi rohangászhat, és nem bízhatsz abban, hogy pont akkor nem lesz alatta senki. meg abban sem, hogy úgyis csak az egyik szakad és akkor beáll ferdén.


tehát kell egy reteszelő mechanika, ami mondjuk 5cm után megfogja az ágy zuhanását. ilyet nem kapsz boltban, egyedi tervezés, gyártás, edzett alkatrészek, gatya pénz.


megvezetés:

sok megoldás van, de ami biztos, hogy a két megvezetésnek együttesen 500-1000 Nm forgatónyomatékot kell elviselnie. (kb. 50-100 kg az ágy vázzal, matraccal, ágyneművel és a tömegközéppontja kb. 1 méterre van a megvezetéstől) ráadásul dinamikusan.

lineáris technikában ez nem olcsó. főleg, hogy olyan 2,5m sínezésre lesz szükséged. apropó sínezés. láttál te mostanában falat? úgy értem közelről... kell egy keretet csinálnod, amit fel tudsz fúrni szilárdan a falra, és közben nem vetemedik el hogy azért alap lehessen a sínezésnek. ja és mindezt vidd be a lakásba. ez nem gyár, ahol van 4 méter szer 3 méter gyárkapud, hanem egy lakás, ahol számolhatsz 90x190 cm ajtóval. és örülhetsz, ha van egyenes utad...


[szerintem egyébként két I gerenda és gumírozott, csapágyas görgők (pl. görkorcsolya kerék), a szimmetrikus terhelés és az oldalmozgás miatt oldalanként 10 db, de erről lehet vitatkozni, meg árajánlatokat kérni]


egyáltalán, alapanyag. nyilván acél, zártszelvény és szögvas. (lehetne alu profil is, de az még drágább, bár egyszerűbb szerelni, de tapasztalataim szerint összességében drágább)

ha sima acél, akkor azt festeni kell. nem ecsettel, nem tudod évente átfesteni, hanem porfestés. szintén nem olcsó. egyébként van annyira drága az alapanyag és a festés együtt, hogy érdemes elgondolkozni a rozsdamentes acélon. szintén egy gatya pénz, akármelyiket választod.


és akkor már csak nyalánkságok maradtak, pl. végállás kapcsolók, kapcsolók, vezetékezés, ütközés csillapítók legalább az alsó véghelyzethez és persze a vezérlés maga. (nem tudom, hogy vagy vele, de én, ha már egy ilyet építek, akkor nem akarom folyamatosan nyomni a gombot, azaz legalább némi relét be kell építeni, bár az már csak azért is kell, hogy ne nagyfeszültség legyen a végállás kapcsolókban)


szóval szerintem ezt te nem gondoltad át.

2012. szept. 10. 12:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:

Uhh, igazad van, tényleg... Ez amit leírtál fél millából sem jönne ki... PLC meg 2 frekvenciaváltó, ezek kellenek erre a feladatra. A HMI-t elfelejtetted, abból is valami szép nagy, mondjuk úgy negyed milláért, mert még nem bonyolítottad eléggé túl a dolgot. Szerencsétlen főnököd, lapáttal dobálod ki a cég pénzét az ablakon az idióta ötleteiddel...


Hol tanultál te???


Lineáris elemek miért ne kellenének? Simán az orsóval emeled és vezeted? Nem szerencsés az orsót hajlítónyomatékkal terhelni.


Olcsó megoldás: U profil váz, az ágy szélén 1-1 db, egymással szembe vagy háttal fordítva, csapágyak (műanyag/gumi futófelület a terhelések/méret miatt felejtős) futnak az U egyik szárán a megfelelő elrendezésben, alacsony menetemelkedésű TR menetes orsó (jellemzően önzáró, ellenőrizni kell) középen, sima kefés dc motor hajtóművel (jellemzően csiga-csigakerék, elvben ez is lehet önzáró), 2 jeladó (lent, fönt), végállásban motor zárlatba rakva (fék). Olcsó, egyszerű, nem ereszkedik le. Vezérlés gyufásdoboznyi logikai áramkörrel + 24V táp. Hátránya, hogy az U profil nem futófelületre lett kitalálva, járása az ágynak rajta darabos, és zajos.


Igényesebb, de drágább megoldás: U profil helyett kör keresztmetszetű rúd, golyós perselyekkel, lehet látható helyen is, elég látványos. A többi ugyan az. Sima, csendes járás.


Ja, és nem érdekel, hogy milyen a fal, én elvből padló-plafon rögzítésben gondolkodom...

2012. szept. 10. 14:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:

lehet, nem tűnt fel, de alternatívákat írtam...


nem lehet egyetlen helyen emelni, mert semmi garanciád nincs arra, hogy nem akar keresztbe fordulni. még ha lineáris csapágyakat használsz, akkor sem. legalább 1500mm van a két vezetés között. ha kicsit is ferdén akar menni, akkor szétver mindent amit odaraksz. mind a két vezető sínen emelni kell. akkor viszont vagy két külön, de egyszerre mozgó hajtás, vagy egy hajtás két részre szedve. erre írtam megoldásokat.


fém a fémen nem mehet. részben szabadon lesz, ha nem kened, akkor szállni fog a fémpor, ha igen, akkor telemegy porral és szétrágódik. ha műanyag, vagy bronz, akkor is. (vezetésre és az emelésre írom) nem úszod meg a bevonatos görgőt és rohadtul nem praktikus a TR orsó. (nézd majd meg otthon, hogy fél nap alatt mennyi por gyűlik össze egy békén hagyott felületen, mondjuk nyáron, amikor nyitva ajtó, ablak) aztán számold ki, hogy mennyi egy 2,5 m-es orsó felülete... persze lezárhatod harmonikacsővel, baromi esztétikus lesz...


alul-fölül rögzítés:


elsőre tényleg jól hangzik. de másodikra?

nálunk tudod mi van a padló alatt (kb. 30 éves tégla sorház)? 5-6 cm tömörítés nélkül lerakott (hol szikrázik rajta a véső, hol omlik, mint a homok, 2 újítottam fel a lakást, onnan tudom) betonpadló vasalás nélkül. alatta 5 cm homok alatta vasbeton gerendák és kerámia betételemek. ebbe te mit akarsz rögzíteni?

fent ugyanez, csak van még egy kicsi vakolat... ha a kerámiát fúrod, az széjjeltörik, a vasbeton gerendát, meg vagy megfúrod, vagy nem, de hogy nem ott lesznek a rögzítési pontok, ahol szeretnéd, az is biztos. arról nem is beszélve, hogy ha a rudat választod vezetésnek, akkor pluszminusz 0,1-re be kellene állítani őket egymáshoz képest. (igen, lehetne lazábban is, van ami elbírja, csak akkor még nagyobb szarban leszel a központi emeléssel) baromi kíváncsi lennék azokra a rögzítési pontokra, amiket kb. felfúrsz és aztán ezt meg tudod csinálni velük...


akkor már inkább a fal...


egyébként én a dolgot RENDESEN akarom megcsinálni. majdnem olyanra, mint amit képen látni. amit te itt felvázoltál, az egy autóemelő matraccal. lehet te szeretsz ilyenen heverni, ilyen mellett lakni, de én nem. és szerintem a kérdező sem.

2012. szept. 10. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!