Gumiból készült dolgoknál (gumicsizma, autógumi, gumiszőnyeg, gumiszigetelés, stb.) a gumiápoló szerek növelik a tartósságot vagy csak arra jók, hogy szép fényes legyen tőlük az adott tárgy?
Mindig olvasom az ilyen szereknél, hogy újszerű hatást kölcsönöz. De ahogy tudom, a gumi öregszik, hiába fújkálom be minden sz@rral
Pl. az autóguminál az a fontos, hogy ne érje nap, ne tároljuk dzsuvásan. Illetve hogy milyen módon vezetünk/használjuk. Attól, ha befújkálom ilyen-olyan kenceficével, nem fog később öregedni szerintem. (Az egy dolog, hogy szép fényes lesz, de engem nem ez érdekel.)
Gumicsizmánál szintén, ott is öregszik az anyag. Állítólag ott elég annyi, hogy tisztán tároljuk, rendszeresen lemossuk. Hallottam, hogy néha lekenik glicerinnel, de attól még ugyanúgy repedhet szerintem. Szintén azért, mert öregszik az anyag.
Autók ajtajának szigeteléseinél is hallom, hogy le kell kenni szilikonnal. Maximum talán télen lehet értelme, mert nem fagy be az ajtó, de élettartam szempontjából nem tudom, hogy ér-e valamit. Egyszer kentem le a szigeteléseket, arra tökéletes volt, hogy beletagadjanak a nagyon apró rovarok és a dzsuva.
A gumitömítések, gumi hajtáselemek azok amelyeket érdemes időnként szilikonolajjal vagy szilikonzsirral kezelni. Egyfajta felületvédelem és javíthatja a rugalmas tulajdonságokat. Ugyanakkor ez függ az alkalmazástól is. Pl. egy 3D nyomtató esetében a gumi gördülőelemeket és a bordásszíjat érdemes szilikonolajjal befújni, ugyanakkor pl. autóban a hosszbordás szíjat, vagy szerszámgépekben az ékszíjakat nem kenném be vele. Egyrészt az anyaguk sem tiszta gumi, mert tartalmaz textilt és egyéb szálerősítést, másrészt a tapadási súrlódást sem javítja. Ezeknek gyakorlatilag van egy élettartama amely az ismétlődőigénybevétel ciklusszámától -és ahogy említetted az öregedéstől- függ, többnyire szemrevételezés útján vagy a kalkulált csereperiódus szerint megállapítható.
Ami az autógumit illeti, én nem kenném vele, ugyanis teljesen felesleges, a tapadási tulajdonságokat nem javítja, ill. bármi amivel bekened, az első néhány km után le is kopik...
A gumiabroncsokat egyébként is úgy tervezik és gyártják hogy jóval többet kibírnak az átlagos használathoz képest. Megvan pl. a vulkanizálási folyamat a megfelelő gyártási paraméterekkel amely során beállítják a gumiabroncs rugalmas jellemzőit a követelményeknek és a szabványoknak megfelelően. Nagy baj is lenne, és óriási tervezői felelőtlenség ha valamilyen utólagos kencefice lenne szükséges a műszaki követelményeknek való megfelelőséghez, uis. ez esetben a felhasználó kezében lenne a döntés egy fontos műszaki kérdéskör vonatkozásában.
Gumicsizmánál a glicerin kizárólag a tisztítás és a fényesítés segédeszköze, kérdés, van -e értelme. Ha kirakatba lesz a csizma, akkor biztosan, ha egész nap a tehénszarba kell totyogni vagy épp a mixerbetonba akkor alígha...
Autóajtó gumitömítését ha akarod bekened, ha nem nem. Szilikonolaj ad neki egy kis fényt, meg zárás-nyitás során a csatlakozó gumifelületek súrlódását kismértékben javítja, így csökkenhet a felületi kopás. Persze csodákra nem érdemes várni, ha a gumi anyaga eleve silány, vagy keményedésre hajlamos, akkor úgyis be fog repedezni idővel vagy morzsolódni kezd. Ha viszont jó, minőségi anyagból van, gondosan tervezett vulkanizálással, akkor túléli az egész kocsi életét akkor is ha nem kened semmivel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!