Ha egy esztergának a főorsója nagyon üt, hogyan lehet javítani?
Láttam már olyan eszterga gépet,amelyiknek a főorsója akkorát ütött,h a leszúró kés végét kipattintotta.
Másrészt a csapágyak nem egy életre szólnak,bizonyos üzemórán túl megadják magukat,lötyögnek,zajosak,szorulhatnak,cserélni kell őket.
Szerintem 0,001mm-es mérőórával is meg tudsz bizonyosodni róla.
Ha kézzel megrángatod fel le a tokmányt,vagy anyagot,lehet,h 0,2mm-ert is kileng az óra, 0,02-0,04 helyett,és akkor már dobósak a csapágyak.
#4 : Köszönöm a válaszod kedves Fantom, egy kérdés még viszont mindig nyitott: ugyebár ha a csapágyak rosszak, az önmagában miért eredményez nagy ütést? A csapágy gördülőelemeinek a kopása egyenletsnek tételezhető fel.
Vagy ha igen nagy ütés mérhető, akkor az azért van, mert álló helyzetben is lötyög az egész főorsó? Azaz nincs radiális irányú előfeszítés amit a csapágynak kéne biztosítania?
Ugyan ez a jelenség van a biciklidnél középrész,monoblokk csapágynál.
Kapja a fordulatot,erőhatást,kikopik,elkezd lötyögni,holtjátéka lesz.
Ha annak a tengelyét is megmozgatod álló helyzetben láthatod,h mennyire lötyög,üt.
Szerintem fogj egy mikrós órát,és nézd meg!
Privátban kaptál egy címet,ahonnan szerintem a legjobb áron tudsz rendelni.
Tisztelettel !
40 év alatt nem találkoztam ilyen problémával ! A belső kúp nem üthet a csapágyfelfekvési középhez képest. Egyszerűbben, a csapágyazott külső felület 0,001 mm-re együtt kell hogy fussonak. Egytengelyűek ezek a felületek.
Ne a csapágy cserével kezdjétek. A főorsó első / fő / csapágya szinte kizárólag utánállítható kúpgörgős esetleg kúposhüvejű csapágy. Az utánállítás egy rutin művelet. Gépkönyv nélkül is megoldható.
Viszonylag ritkan van rá szükség. Megnézendő a kenés minősége és a csapágyakhoz jutó olaj mennyisége is. Központi olajzásra gondolok.
A kenés hiány okoz csapágy meghibásodást, de ezt a problémát egy üresen futó gépen azonnal hallani lehet.
Javaslok egy egyszerű kontrollt, nem szükséges hozzá csak fa bak / egy téglatest fából / és egy kb. 30 mm átmérőjű fa rúd. Adott esetben egy lapátnyél is megteszi 😉 . A tokmányt próbáld megemelni egy kb. 8/1 es erőkar-teherkar arányú alátámasztással. Mérőóra a tományba fogott 0-ás hengerre érintve. Ez a módszer egy primitív DE igen jó gyakorlati értéket fog adni. A rúd végét kb. 80-100 N erővel emelgesd . . . vagy, 8-10 kg tehernek megfelelően. Normál esetben “ érzéssel “ .
Így, ha kb. 0,01 0,02 mm a látható elmozdulás . . . akkor már lehet, hogy kissé szoros is a csapágy.
Kb. 0,02 mm az ajánlott. De, ismétlem a fenti elsődleges kérdésedre a választ . . . A kúp és a főtengely külső palástja együtt futnak !
Jobb helyeken ezen felületeket egy befogással köszörülik méretre !
Üdv Alexander
- ha mégis úgy áll a probléma, akkor valami atombomba vágott a gépbe ! egyébként rendesen felköszörülném a belső kúp felületét. persze, a csere biztos megoldás, csak kissé költséges és gyakorlott szakember hiányában ne fogj hozzá. a ceremónia végén mindezen megoldások
mellett ajánlott lesz a lapátnyeles 🤣 kontroll. mivel, ha mar kibeleztétek az orsóházat, illene a többi gördülő csapágyat is cserélni . . . jaaaaa, jut is eszembe, van siklócsapággyal szerelt korábbi esztera típus pl. E1N, esetleg EAN . . . no, ott szerteágazóbb a feladat megoldása -
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!