A kereskedelmi forgalomban kapható fúrógéptokmányok rögzítésére milyen megoldásokat használnak?
Főleg oszlopos, állványos fúróknál Morse-kúpos megoldás van klasszikus esetben.
Vannak viszont mostanság egész kis méretű oszlopos fúrógépek, amelyek asztalra állíthatók le. Ezek is Morse-kúpos kialakításúak?
A morse-kúpos megoldástól milyen eltérő konstrukciók vannak? Hogyan lehet ezeket szerelni, vagy tokmányt cserélni rajtuk? Mert ugye a morse-kúpos kialakításnál nem kérdés a gyors cserelehetőség, és más-más szerszámok gyors befogása.
Javaslom,h ha csak teheted kerüld el jó messzire a kúpos felfogatású oszlopos fúrókat!
Nekem épített B16-os van itthon,de iszonyat mit kínlódtunk az új tokmány felrakásával.
Legyen csak menetes!
Köszönöm az eddigi válaszokat, megy a zöld kéz mindenkinek.
Kedves Fantom83, miért nem ajánlod a kúpos megoldást, melyek a negatív tapasztalataid vele?
Minden ipari gépen is (fúró, maró, eszterga) szinte kivétel nélkül morse-kúpos megoldást használnak, amelyekkel eddig találkoztam. Könnyű cserelehetőség, biztos és központos felfogás, széleskörű szerszámok befogásának a lehetősége, nagy nyomaték -és teljesítményátvitel jellemzi. Persze kellő idő után a főorsó belső kúpja szabályzandó, ha az nem felel már meg a szerszámgép pontosságra vonatkozó szabványnak. (Ezt szabványos tüske és mérőóra segítségével lehet megállapítani).
Nagyobb átmérőjű fúrókat (kb. 16 fölött) pedig talán nem is gyártanak hengeres szárral, hanem kivétel nélül morse-kúppal. Ilyenkor a szerszámcseréhez külön egy ék alakú kiütőszerszám használatos, legalábbis a klasszikus egyetemes gépeken. CNC gépeknél meg HSZ kúpos megoldás van, de ott a szerszámcsere hidraulikus elven működik.
Tehát nem látom, mi lenne a kúpos megoldásnak a hátránya.
A kisebb asztali/oszlopos gépeknél annyi a különbség, hogy nincs belső morse kúp, hanem magának a főorsónak a vége van pl. B16-ra kialakítva. Ugye így egyrészt kompaktabb lehet a kivitel, másrészt úgyse bírnak el sokkal nagyobb fúrót, mint amit egy átlagos tokmányba be lehet fogni. Szóval nincs értelme nagyon a tokmányt cserélgetni.
Egyébként azért ez nem egy olyan nagyon új keletű dolog, már 50-60 éves gépeken is ezt a megoldást alkalmazták. Hogy a magyar gyártmányoknál maradjunk, pl.: FA, PAF, FP sorozat.
Én egy épített oszlopos fúrót vettem,amin B16 volt.
Újra csapágyaztattam,és vettem rá másik tokmányt.
Már nem emlékszek miért,vagy össze volt barmolva a vége,vagy valami más gáz volt,de esztergán javítani kellett a kúpot.Meg is történt,pont úgy lett esztergálva ahogy a nagy könyvben meg volt írva,felütöttem rá az új fúró tokmányt,csak éppen 3x le is esett...
Aztán a határozottnál jobban megkínáltam,azóta nem esett le.
Minőségi csigafúróknál 5-ös átmérő felett nem lehet észrevenni,de 5-ös alatt mint ha ütne.
Nem órázgatom,nem variálok,indul amikor kell,"lukat" fúr,és kész!Ameddig bírja,addig bírja...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!