Szerintetek mi az Isten dolga a világban. Vagy csak úgy teng-leng minden felelősség nélkül?
"Valaha én is úr akartam lenni;
ó bár jó szolga lehetnék!
De jaj, szolga csak egy van: az Isten,
s uraktól nyüzsög a végtelenség."
Weöres S.
Semmi.
Azt csinál, amit akar.
Egyelőre hagyja ezt a világot működni, de ha holnap megszüntetné az egészet, akkor se szólhatna senki.
ISTEN LÉTBEN TARTÓ TEVÉKENYSÉGE
Jóllehet a görög filozófusok is felismerték, hogy a természet az isteni alapra támaszkodik, Isten világ-fönntartó tevékenységét a keresztény gondolkodók kezdik kifejezetten hangsúlyozni. Szent Ireneusz szerint a teremtett dolgok addig maradnak létben, ameddig Isten fönnmaradásukat akarja (vö. Adversus haereses 2, 34, 3). Órigenész azt tanítja, hogy Isten "erejével egybefogja az univerzumot és összetartja a világot" (Peri arkhón 2, 1, 3). Ugyanezt vallja Nazianzoszi Szent Gergely is (Logoi 2, 16). Szent Ágoston szavai szerint Isten most is tevékenykedik, "s ha tevékenységét megvonná az általa teremtett dolgoktól, ezek megszűnnének létezni" (De Genesi ad litteram 5, 20, 40; vö. De civitate Dei 12, 25; Ep. 187, 4). M. S. Boëthius-nál ezt olvassuk: "azt, ami a teremtett világot fenntartja és működteti, azzal a névvel, amelyet mindenki használ, Istennek nevezem" (De consolatione philosophiae 3, 12). A Jóval azonos Szép "minden kezdet, minden létben tartás és minden vég" - mondja Dionüsziosz Areopagitész (Peri theión onomatón 4). Canterburyi Szent Anzelm azt tanítja, hogy mindent Isten teremtett, és a létezők csak Isten "megőrző jelenléte" által maradnak létben (vö. Monologion 13).
Aquinói Tamás azt tanítja, hogy a létezők fennmaradásának végső lehetőségi feltétele a "megőrző", létben tartó isteni tevékenység: "valamennyi teremtmény rászorul az isteni megőrzésre. Valamennyi teremtmény léte ugyanis oly módon függ Istentől, hogy egyetlen pillanatra sem állhatnának fönn önmagukban, hanem megsemmisülnének, ha az isteni erő tevékenysége nem őrizné meg őket a létben" (I q. 104 a. 1).
A létben tartó isteni tevékenység (conservatio in esse) fogalma: A létezőket megőrző isteni tevékenység a teremtő tevékenység "folytatódása": "A dolgok Isten általi megőrzése nem valamiféle új tevékenységgel történik, hanem a létet adó tevékenység folytatódásával, mely tevékenység kizárja a változást és az időbeliséget" (I q. 104 a. 1 ad 4). A létben tartás negatív szempontból azt jelenti, hogy Isten nem semmisíti meg a dolgokat; pozitív szempontból pedig azt, hogy biztosítja fennmaradásukat. A pozitív létben tartás egyrészt a romboló tényezők távol tartásával történik, másrészt azzal, hogy az isteni tevékenység egyenesen és kifejezetten a létező megőrzésére irányul. Ez egyrészt közvetett úton, azaz az evilági okok bevonásával történik, másrészt közvetlenül (vö. I q. 104 a. 2). Szoros értelemben csak a pozitív, a létező fennmaradását kifejezetten célzó és közvetlen isteni tevékenységet nevezzük megőrzésnek vagy létben tartásnak.
A létben tartó isteni tevékenység igazolása:
a) Ha a mozgató ok tevékenysége abbamarad, a mozgató ok szándékolta változás is megszűnik: mint ahogy a ház épülése is megszűnik, ha az építő felhagy tevékenységével. Kétségtelen, hogy a mozgató ok tevékenységének megszűnése nem vonja maga után valamennyi okozat megszűnését: mint ahogy az építés leállítása sem jár együtt a félig kész ház megszűnésével. A létet adó okság esetében azonban más a helyzet: a teremtmények csak részesülnek az isteni létből, de e részesüléssel nem kapják meg a lényege erejében fennálló isteni természetet. Ezért fennmaradásuk csak a létben tartó isteni tevékenység alapján lehetséges (vö. I q. 104. a. 1).
b) A létezők esetlegesek: nem lényegük erejében léteznek, hanem Istennek köszönhetik létüket. Ha adódna olyan pillanat, amelyben nem szorulnának rá Isten létben tartó tevékenységére, ez azt jelentené, hogy egyszerre lennének teremtmények (esetlegesek) és teremtésre nem szoruló (önmaguk erejében fennálló) valóságok. Minthogy ez képtelenség, föl kell tételeznünk, hogy az esetleges létezőket Isten tartja létben (vö. De potentia q. 5 a. 2).
c) "A hatóok benyomása a hatóok tevékenységének megszűntével csak akkor marad meg az okozatban, ha az okozat természetévé válik... Ami azonban felsőbbrendű természethez tartozik, semmilyen módon sem marad meg a hatóok tevékenysége után: miként a fény sem marad meg az áttetsző testben, ha a fényforrást eltávolítjuk. A lét azonban egyetlen teremtett dolognak sem természete vagy lényege, hanem egyedül Istené. Tehát egyetlen dolog sem maradhat létben az isteni tevékenység megszűnésével" (ScG. III, 65).
Problémák és válaszok:
a) Probléma: A deizmus azt tanítja, hogy a teremtés után a világ önerejében létezik tovább, és így nincs szükség Isten létben tartó tevékenységének föltételezésére.
Válasz: A deisták nem számolnak a létezők esetlegességével, és nem gondolnak arra, hogy a részeiben esetleges világ egésze sem lehet önmagát megalapozó feltétlen valóság. Megragadnak annál a ténynél, hogy a létezők hosszabb-rövidebb ideig fennmaradnak, magától értetődőnek veszik a világ tényleges létét, de nem kérdeznek rá a világ tényleges létének lehetőségi feltételeire.
b) Probléma: A szaktudományok és a filozófia horizontját összekeverő materialisták a megmaradási törvényekre hivatkozva tagadják Isten teremtő és létben tartó tevékenységét. Úgy vélik, e törvények egyértelműen mutatják, hogy az anyag örök, elpusztíthatatlan és önerejében fennálló valóság.
Válasz: A megmaradási törvények nem megokoló, hanem leíró szkémák. E törvények csak azt fogalmazzák meg, hogy zárt rendszerben hogyan viselkedik az anyag, de nem adnak magyarázatot a rendszer létére, és arra a kérdésre sem válaszolnak, hogy a zárt rendszerben miért a megmaradási törvények jutnak érvényre, s miért nem más törvények.
József Attila
ISTEN
Hogyha golyóznak a gyerekek,
az isten köztük ott ténfereg.
S ha egy a szemét nagyra nyitja,
golyóját ő lyukba gurítja.
Ö sohase gondol magára,
de nagyon ügyel a világra.
A lányokat ő csinosítja,
friss széllel arcuk pirosítja.
Ö vigyáz a tiszta cipőre,
az utcán is kitér előre.
Nem tolakszik és nem verekszik,
ha alszunk, csöndesen lefekszik.
Gondolatban tán nem is hittem.
De mikor egy nagy zsákot vittem
s ledobván, ráültem a zsákra,
a testem akkor is őt látta.
Most már tudom őt mindenképpen,
minden dolgában tetten értem.
S tudom is, miért szeret engem -
tetten értem az én szívemben.
:)))
#2
"Szép idő van, vakáció, menjetek a szabadba gyerekek, bízzátok a felnőttekre a gondolkodást"
Hát igen, eléggé rád férne már egy kis kiruccanás, a sok "leírtuk már, olvass vissza" mantrázgatása után.
"Hát igen, eléggé rád férne már egy kis kiruccanás, a sok "leírtuk már, olvass vissza" mantrázgatása után."
Na ja, egy vitakényszeres trollnak ez nem opció:)
Tőlem meg provokációval akarod kicsikarni, hogy lejátsszuk heti 6-7x ugyanazt? Nem fog menni:)
A szavában leíratta mit tett a múltban, a jelenben, és mit fog tenni a közeljövőben, hogy a szándékát véghez vigye.
Nem unatkozik, elhiheted.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!