Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Ezt, hogyan értelmezik a...

Ezt, hogyan értelmezik a keresztények?

Figyelt kérdés

Ésa 45,7-ben

"neked adom a sötétség kincseit"

Ha Isten tiltja a mágiát,okkult dolgokat,és ő maga sem szövetkezik a Sátánnal,akkor,hogyan mondhatta ezt Círusnak?


2012. jún. 14. 11:01
 1/5 anonim ***** válasza:
78%
Ha csak kiragadott szavakat nézünk, azt is megtalálhatjuk a Bibliában, hogy nincs Isten. Érdemes hosszabb részeket olvasni.
2012. jún. 14. 11:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
És ha elolvassuk összefüggően Ésaiás egész könyvét,akkor,hogy kell értelmezni?
2012. jún. 14. 11:12
 3/5 anonim ***** válasza:

Szia!


Egy kicsit helyesbítek, az (Ésa 45,3)-ról van szó. Egyébként a Biblia lényegének a megértéséhez nem szükséges az eredeti nyelvek ismerete, bár egy bizonyos alapvető tudás azért nem árt. Ésaiás könyve 45. fejzete egy rendkívüli hely a Bibliában, a próféta ugyanis név szerint jövendöl a perzsa Círuszról, aki, amikor Ésaiás könyve íródik még meg sem született. Tulajdonképpen ez a lényeg.


Aki viszont el akar merülni a részletekben, például az olyanban amit te említettél, annak úgy gondolom vissza kell menni az eredeti szövegre, hogy megnézze mi van ott. Bizonyos esetekben ugyanis fordítási pontatlanságok okozzák a problémákat. Ugyanezt a szakaszt ugyanis a Katolikus fordítás úgy adja vissza hogy "Neked adom az elrejtett kincseket". Ha valóban érdekelnek ilyen mértékben a részletek, hogy mi is van ott, akkor bizony a héberhez kell fordulnod, meg kell tanulni.

2012. jún. 14. 12:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
50%

Küriosznak, a felkent messiásának adja a sötétség kincseit.


Ő a Dajjal (a hazug), aki az iszlám hagyomány szerint Iszfahánból fog elindulni jelekkel és csodákkal, a fekete mágia erejével.


Sabbáth mindíg a boszorkányoké. Sabbáthi kultusz sosem lehet jó.

2012. jún. 15. 01:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

Nem vagyok szakértő, és nem volt most időm utánaolvasni szakértői értelmezéseknek, de én kétféle magyarázatot tudok elképzelni.


0. A 45:3-ban valóban "sötétség kincsei" van az eredetiben, "ôcərôṯ ḥóšeḵ". A "ḥóšeḵ" szinte mindig sötétséget jelent - pl. 1Móz. 1:2 -, de a szótárak szerint "rejtett hely"-et is jelenthet.


1. Ha abból indulunk ki, amiből te, hogy "a sötétség kincsei" és a "rejtekhelyek gazdagságai" valamiféle, a Sátán királyságához tartozó kincseket jelent, arra a magyarázat szerintem akkor sem az, hogy mágikus és okkult tudományokat, rejtett tudást adna neki, hanem az ellenségeinek anyagi értelemben vett kincseit (aranyat, drágakövet stb.):

Ézs 45:17 "Így szól az Úr: Egyiptom gyűjtött kincse és Kús nyeresége és a nagy termetű Szabeusok hozzád mennek és tieid lesznek, téged követnek, béklyókban járnak, előtted leborulnak és hozzád könyörögnek: Csak közted van az Isten és nincsen több Isten!"

A kincsek átadása mindig a győzelem jelképe: az ellenség feletti győzelemmel együtt az ő kincseinek az elrablása is jár. Szerintem a "neked adom a sötétség kincseit" tehát itt egyszerűen annyit jelent, hogy a győzelemmel együtt Círusnak adja az Úr a legyőzött ellenségeinek a gazdagságát is.


Én ezt tartom a legvalószínűbb magyarázatnak. Ezeknek az egyiptomi és szabeus kincseknek az azonosítása a "sötétség kincseivel" és "a rejtekhelyek gazdagságával" nem lenne meglepő, mivel ezek egyértelműen mint Istennel szembenálló nemzetek/királyságok jelennek meg (hisz ha Isten Círust támogatja, akkor akik ellene harcolnak, az ellenség oldalán állnak).


2. Nem biztos viszont, hogy itt kizárólag erről lehet szó. Fentebb abból indultunk ki, hogy a "sötétség kincsei" talán a 17. versben található ellenséges királyságok/nemzetek kincseit jelentik.

A 45:3-ból viszont nem derül ki egyértelműen, hogy a sötétség kincsei és a rejtekhelyek gazdagságai alatt miről van szó, de nem biztos, hogy a sötétséget itt feltétlenül a gonosszal kell azonosítani.

Kevéssé ismert, de sokszor előforduló dolog ugyanis az Ószövetségben, hogy Istent, pontosabban a földi jelenlétét "sűrű sötétség" veszi körül. Nem akarom ezt nagyon hosszan tárgyalni, de érdemes megnézni, hogyan jelent meg Isten a Sínai-hegyen (2Móz 19:16 és 20:21 [itt Károli egyszerűen "felhő"-nek fordítja, de a szó inkább "sűrű sötétséget" jelent, és így van fordítva a King James és a Luther-fordításban is!] - erre szintén utal a Zsid 12:18), aztán még a 2Sám 22:10-12-t ill. Zsolt 18:11-et és 97:2-t is érdemes megnézni, valamint amit Salamon mondott az első Templom felavatásakor (1Kir 8:12, ahol a "köd" szintén "sűrű sötétség"-ként is fordítható, és így szerepel az angol és a német fordításokban is).


Egyszóval ezzel csak azt akarom mondani, hogy a Bibliában a sötétség nem kizárólag a gonoszhoz kötődhet, és jelképes értelemben "a sötétség kincsei" ill. a "rejtekhelyek gazdagságai" is lehetnek Istennél lévő rejtett kincsek. (Hisz minden az Övé!)

"A gazdagság és a dicsőség mind te tőled vannak, és te uralkodol mindeneken; a te kezedben van mind az erősség és mind a birodalom; a te kezedben van mindeneknek felmagasztaltatása és megerősíttetése." (1Krón 29:12)


Ezért nincs abban semmi különös, ha valakinek Isten odaadja a "sötétség kincseit", még akkor sem, ha ez alatt a gonosz által birtokolt kincsekről lenne szó.

2012. jún. 15. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!