Keresztények! Nem érzitek úgy, hogy a bibliát nem nektek írták? Nem nektek szól, hanem jeruzsálem népének?
Kérdező!
Neked tényleg nem tűnt fel, hogy nincs minden nemzetnek külön "istene"? :D
"Jeremiás próféra kortársainak nem olyan messiási képe volt, mint a későbbi keresztényeknek. Jeremiás próféta egy olyan Messiásról jövendölt, aki mikor eljön, felállítja a maga birodalmát. Nincs szó feltámadásról, sem csodakról, a zsidó messiási kép ellent mond annak, amit a keresztények hisznek. Éppen ezért a kereszténység Jeremiás jövendölését szétbontva tudja csak értelmezni: a Dávid magvából való királyra való soroka Jézus első, a messiási uralomra vonatkozó szakaszt pedig a második eljövetelre magyarázza. Ami szerintem meglehetősen önkényes értelmezese a szövegnek."
A két messiáskép között az a különbség, hogy a kereszténység szellemi értelemben veszi a Messiásra vonatkozó próféciákat, míg a zsidóság szó szerint, és ebből kifolyólag politikailag (is) értelmezi.
Itt van pl. az a történet, amikor Jézus azt mondja, hogy romboljátok le a templomot, és én 3 nap alatt felépítem azt. Itt a Biblia megmutatja, hogy mire gondolt Jézus, és mire gondoltak a zsidók:
Ján 2:19 Felele Jézus és monda nekik: Rontsátok le a templomot, és három nap alatt megépítem azt.
Ján 2:20 Mondának azért a zsidók: Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt megépíted azt?
Ján 2:21 Ő pedig az ő testének templomáról szól vala.
Ugyanez történik a zsidók esetében az összes többi Messiás-próféciánál. Mint ahogy a lerombolt templomot, úgy minden mást is szó szerint értenek, éppen ezért nem fogadják el Jézust Messiásnak. Ugyanis ha minden próféciát szó szerint értelmeznénk, akkor valóban nem felelne meg Jézus a leírásnak, de ha egy kicsit mélyebb értelemet feltételezünk neki -mint ahogy a lerombolt templomnál- akkor látjuk, hogy Jézus megfelel ennek a leírásnak.
Érdekességképpen hozzáfűzöm, hogy az Antikrisztus pontosan azért lesz álmessiás, mert ő a szószerinti értelmezésnek fog megfelelni, szándékosan - a zsidók meggyőzéséért. Ő szó szerint meg fogja építeni Dávid templomát, fog teremteni egy látszólagos békét, de a nyilván nem jó szándékkal teszi majd ezt.
"ha minden próféciát szó szerint értelmeznénk, akkor valóban nem felelne meg Jézus a leírásnak, de ha egy kicsit mélyebb értelemet feltételezünk neki -mint ahogy a lerombolt templomnál- akkor látjuk, hogy Jézus megfelel ennek a leírásnak."
Nos, pontosan ez a kérdés, hogy vajon a próféciák szó szerint értendők-e, vagy van egy mélyebb értelmük. Azt mindenesetre biztosnak tartom, hogy Jeremiás jövendölését (Jer 23,5-6) szó szerint értették a rabbik Jézus korában, mert a zsidó nép olyan Messiást várt, aki felszabadítja őket a római iga alól. Ez az értelmezés olyan mélyen élt Izraelben, hogy az Ap.Csel szerint az apostolok még Jézus mennybemenetele előtt is azt kérdezték, hogy nem akkor állítja-e helyre az országot.
Amúgy amit az antikrisztusról mondták, szintén nem egztakt, hanem csak egy értelmezés. De a keresztény eszkatológiát inkább nem tárgyalnám most.
A zsidók nem annyira a messiást, mint inkább a messiási kort várják, ami a békét és Isten uralkodását hozza el a világba.
A prófécia szerint:
„Akkor majd a farkas a báránnyal lakik, a párduc a gödölyével hever, a borjú, az oroszlán és a hízott marha együtt lesznek, és egy kisfiú terelgeti őket. A tehén a medvével legel, fiaik együtt heverésznek, az oroszlán pedig szalmát eszik, mint a marha. A csecsemő a vipera fészkénél játszik, s az áspiskígyó üregébe dugja kezét az anyatejtől elválasztott gyermek. Nem ártanak és nem pusztítanak sehol szent hegyemen, mert tele lesz a föld az Úr ismeretével, mint ahogy a vizek betöltik a tengert.”
A messiás pedig:
„Ítéletet tart majd a nemzetek között,
és megfenyít számos népet;
ők pedig kardjaikat ekevasakká kovácsolják,
és lándzsáikat szőlőmetsző késekké.
Nemzet nemzet ellen kardot nem emel,
és nem tanulnak többé hadviselést.”
Mindez nem valósult meg Jézussal, az elmúlt 2000 évet semmiképpen sem lehet messiási kornak nevezni, ezért nem fogadják el Jézust messiásnak a zsidók.
A Mózesi törvény szól az izraelitáknak, de a Biblia más részei mindenkihez szól.
Még az ultra-ortodox zsidók is egyet értenek abban, hogy Noé 7 törvénye a nem-zsidóknak is szól. A judeo-keresztény tradíció szerint az emberiség Noé leszármazottjaiból áll, nem csak az kiválasztott nép (az izraeliták) hanem mindenki, ezért ránk is vonatkozik Noé 7 törvénye.
Jézus pedig azt mondta, hogy mindenkit üdvözöl az Atya asztalánál, zsidót is és pogányt is, a keresztény tradíció szerint Jézus ezzel kiterjesztette az hitet mindenkire, ezért annak ellenére, hogy Jézus az Ótestamentumban megjövendölt Messiás, a zsidók királya, attól még az ő tanításai mindenkihez szólnak, nemcsak a zsidókhoz.
Rómaiakhoz írt levél részlete:
A szelíd és a vad olajfa
17 Ha azonban az ágak közül egyesek kitörettek, te pedig vad olajfa létedre beoltattál közéjük, és az olajfa gyökerének éltető nedvéből részesültél,
18 ne dicsekedj az ágakkal szemben. Ha mégis dicsekszel: nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged.
19 Azt mondod erre: „Azért törettek ki ágak, hogy én beoltassam.”
20 Úgy van: azok hitetlenség miatt törettek ki, te pedig a hit által állsz. Ne légy elbizakodott, hanem félj!
21 Mert ha Isten a természet szerinti ágakat nem kímélte, téged sem fog kímélni.
22 Lásd meg tehát Isten jóságát és szigorúságát: az elbukottakkal szigorú, veled pedig jóságos, ha megmaradsz jóságában, mert különben te is kivágatsz.
23 De az elbukottak is, ha nem maradnak meg a hitetlenségben, beoltatnak majd, mert Istennek van hatalma arra, hogy ismét beoltsa őket.
24 Hiszen ha te a természeted szerinti vadolajfáról levágattál, és természeted ellenére beoltattál a szelíd olajfába, akkor mennyivel inkább be fognak oltatni a saját olajfájukba azok, akik természetük szerint odatartoznak!
Az új szövtségnek már nem kizárólag egy test szerinti Izraelita a kedvezményezettje. Ezt már Ábrahámnak is igy lett megigérve:
(1Mózes 18:18) 18 Elvégre nagy és hatalmas nemzet származik majd Ábrahámtól, és általa nyer áldást a föld összes nemzete.
Ábrahám leszármazási vonalán születik a messiás, és mindenki hasznot merithet ebből, aki elfogadja Istennek ezt az elrendezését.
Jézus, mint a választott messiási Király határozottan megmondta,hogy mint valamikor választottak elvesztették ezt a kiváltságot, és olyan nép kapja, akik megtermik azokat a "gyümölcsöket", amit az Izareliták nem.
S ahogy valaki előttem irta, egy Isten van, aki nem nemzetiség szerint itél, hanem az szerint, hogy valaki elfogadja Őt mint egyetemes szuverén hatalmat, és úgy éli az életét, és úgy mutat be Istennek imádatot, ahogy Ő kéri.
Amikor Jézus eljött az első században, nagyon kevesen reagáltak a testszerinti népből, igy nem töltődött volna be a 144.000 választott.
Ezért Isten a nemzetekhez fordult, hogy azokból válasszon népet magának, és a nevéről nevezteti Őket.
Ez egy hatalmas felelősséggel járó élet, és Isten nem választ nem vonz olyanokat, akik nem akarnak semmit tenni, csak várni a sült galambot.
„Ítéletet tart majd a nemzetek között,
és megfenyít számos népet;
ők pedig kardjaikat ekevasakká kovácsolják,
és lándzsáikat szőlőmetsző késekké.
Nemzet nemzet ellen kardot nem emel,
és nem tanulnak többé hadviselést.”
Ezek is fontosak, de ezen kívül még van sokminden, ami a Messiást leírja. Mivel a zsidó értelmezés itt is csak a földi életben gondolkodik, csak a szó szerinti értelmezés mellett tart ki, ezért ilyen módon nyilván nem illik Jézusra.
A kereszténység eredetileg minden élőlénynek szól.
Teljesen mindegy milyen helyszínek vannak benne. A gondolkodásmódot kell magunkévá tenni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!