Mi a kulonbseg az unitarius es reformatus vallas kozott?
Azt a ket kulonbseget en is tudom,h mi unitariusok nem hiszunk a szentharomsagban azert is mondjunk,h "Egy az Isten",illetve azt hisszuk,h Jezus Isten legjobb fia nem egyetlen fia,a Hiszekegyben igy all "Hiszek Jezusban,Isten legjobb fiaban a mi igaz tanitomesterunkben."
Van mas elteres is a ket vallasban,mert azt tudom,h keves dologban kulomboznek.
Én gyakorló katolikus vagyok, de szoktam olvasgatni az unitárius vallásról.
A református vallás a tanításban a katolikushoz áll legközelebb, mert Szűz Máris tisztelete és a külsőségek kivételével szinte minden lényeges dologban egyetértenek.
Az unitáriusok szerint a Szentháromság egy téves jelkép, és csak az Atyaistent imádják, Jézust Isten fiaként tisztelik, mint embert, mint mestert, a Szentlélek pedig Isten lelke szerintük, nem kell külön imádni.
Szerintük minden világvallásnál elkövették azt a nagy hibát, hogy a vallásalapítót egy idő után már imádni kezdték el, pedig csak követni kellene.
Nem hiszenek az áteredő bűnben (amiben a reformátusok igen).
Ami nagyon szép az unitárius vallásban (szerintem), az a szabadság eszméje. Ez megnyilvánul gondolati szinten, mert nem nagyon vannak kötött szövegű imáik, mivel mindenkinek saját szívéből kell imádkoznia, emellett csodálatosak az énekeik, és fontos ünnep számukra március 15.-e.
A protestantizmus vissza akart térni a bibliai alapokhoz, és megtisztítani az egyházat a sok dogmától, melyeket az évszázadok során a pápák hirdettek ki. Luther és Kálvin ezt meg is tették, elvetették pl a gyónást vagy a Mária-tiszteletet. Az unitáriusok szerint azonban Lutherék nem végezték el ezt a "tisztogatást" teljesen, mert a legrégibb dogmákhoz ők sem nyúltak hozzá, ez pedig a Kr.u. 4. században dogmává emelt Szentháromság, illetve az áteredő bűn tana. Az unitáriusok ezért tartják magukat az evangélium legtisztább követőinek, vallásukat pedig a legtisztább jézusi kereszténységnek.
Tehát a reformátusok megőrizték mindkét előbb említett dogmát, az unitáriusok viszont nem, ez a legfőbb nézetbeli különbség.
Az unitárius vallás valóban nem tanítja a Szentháromságot de nem is tagadja, és nem tartja olyan "butaságnak", mint sokan az unitárius hitet. Természetes, hogy mihelyt református nem lehet református vagy katolikus is egyben.Az unitáriusok számára nem az a fontos ami elválaszt, hanem az ami összeköt - így nyitottak a vallások közötti kölcsönös tisztelet elvén alapuló párbeszédre, az önazonosság feladása nélkül természetesen.
A református és unitárius vallás között a különbség kérdésnek több vonatkozása is lehet, attól függően hogy mit értünk azon ,hogy " vallás".
"Unitárius vallásunk lényeges alapvonása az, hogy a mi hitünk szerint Isten lényegében és személyében is egy. Igy tanította azt nekünk Jezus, az eszmény ember, a legnagyobb próféta a próféták között, ki ép azzal a feladattal született, hogy a mindeneket teremtő és kormányozó Istent, a szellemi és természeti világ egyedüli alkotóját és törvényadóját kortársaival jobban megismertesse. Az új gondolat, mellyel Jézus abban az időben az emberiség vallásos hitét gazdagította, ez volt : Egy az Isten, ki mindnyájunkat teremtett és aki mindnyájunk édes Atyja. Ez az a nagy gondolat, mely keresztény vallásunk igazi lényegét adja.
Jó ideig Jézus halála után – amint tudjuk – a keresztény vallás hiveinek sora csak a Jézust követő zsidók közül verődött össze, kik már őseiktől örökölték az egy Isten hitet. Később azonban Pál apostol buzdítására a görögök és a rómaiak is mind nagyobb és nagyobb számmal csatlakoztak az első keresztényekhez. Magukkal hozták a régi pogány világból a több Isten hitet, amit még akkor sem tudtak elfeledni, mikor már keresztények lettek; ép úgy, mint a mi magyar elődeink is titokban még sokáig áldoztak Hadurnak azután is, hogy őket Szent István keresztény hitre térítette. Pái apostol nagy missiói munkája után az akkori keresztény vallás hitrendszere ennek a három fajnak : zsidó, görög és római fajnak a gondolatvilágából nőtt ki. A hittételek megállapításában a zsidó faj egy Isten hite mellett érvényesült a görög és a római gondolkozás is, mely a több Istenben való hitet még soha sem tudta elfeledni. Mintegy az ellentétek kiegyenlítéseképpen és a pogányoknak tett concessio gyanánt, így született meg Kr. u. a negyedik században ez a hittétel : Isten lényegében egy, de személyében három : Atya, Fiú, Szentlélek, egy örök Isten. Ime, a Szentháromság tanának rövid történeti magyarázata, Jézus maga soha sem tanította azt, csak a későbbi kor szülte, mikor az evangélium eredeti tanításaiban az ídegen szellem is érvényesülni kezdett. Az a meggyőződésünk, hogy ha a keresztény vallás nem nyerte volna hiveit az első századokban nagyrészt mind a görögök és a rómaiak közül, vagy ha az a két faj abban az időben már az egy isten imádás fokán állott volna, a Szentháromságtana a keresztény vallásban soha meg sem született volna.
Egy az Isten. Lényegében és személyében egyetlen egy : az Atya : ez a mi hitünk. Ezt tanította Jézus az evangeliumokban. Erről tesz tanubizonyságot eszünk és szivünk egyaránt.
S mikor ezt hisszük és hirdetjük, teljes tisztelettel vagyunk azokkal szemben, akik esetleg más meggyőződésen vannak. Unitárius vallásunk egyik jellemző vonása az, hogy amig a maga meggyőződésével szemben másoktól tûrelmességet és tiszteletet vár, ugyanezt gyakorolja
másokkal szemben is. Mindenkit a maga egyéni hite boldogit."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!