Reformátusok! Ti hogyan élitek meg az Eleve Elrendelés elvét? Mennyire téma ez a templomban nálatok, vagy otthon este a családnál, és hogyan viszonyul a lelki világotok ahhoz, hogy Isten random dönti el, hogy ki kerül a Mennybe?
Ugye a Református vallás az Kálvinista, a Kálvinizmus pedig egy olyan hitrendszer, amiben Isten már a világ teremtése előtt eleve elrendelte mondjuk fej-vagy-írás játékkal, hogy Unga-Bunga a tüzet felfeldező ősember a Mennybe jut, Diogenész a Pokolba, Dzsingisz Kán a Mennybe, Jedlik Ányos a Pokolba, Adolf Hitler a Mennybe, Kádár János a Pokolba, Orbán Viktor a Mennybe, Polgár Judit a Pokolba, teljesen véletlenszerű. Az ember semmit sem tehet azért, hogy saját helyzetét mentse, se jócselekedetekkel, se hittel, se bűnbánattal, bár elvileg a hit jó cselekedetekre nevel.
Ti hogyan tudjátok morálisan feldolgozni azt, hogy az Istenetek lényegében egy csínytevő, mint Loki a Viking mitológiából, vagy Hóborc, a kopogószellem a Harry Potterből, aki egy ilyen fontos döntést így félvállra vesz?
A kérdés nem provokáció, csak érdekel, hogy miért nem egy olyan Istenképben hisztek, aki a Jó embereket a Mennybe, a bűnösöket pedig a Pokolba küldi.
Az eleve elrendeltség azt jelenti, hogy citrom nem nő a babánfán :)...a szőlőlugas sem terem almát... vagyis
" 1Kor 15,38
Az Isten pedig testet ád annak, a mint akarta, és pedig mindenféle magnak az ő saját testét."
...ám a szőlő az alma, a banán a citrom és minden kikelt mag elnyerheti az üdvösséget, ha a "Kertészre figyel", és megéli az ő saját (eleve elrendelt) természetét...mert a magokban van meg az "elrendeltség".
...ennélfogva természetesen emberekben is az adott mag (a benső, vagy lélekszikra - ki hogyan nevezi)külsővé tétele a lényeg, és nem az emberi fogalom szerinti jóság. mert az emberi léformában kettősség lakozik, van egy belső emberünk, és van a külső (ego) ...a külső embernek kell a Bensőnek teret adnia, ahhoz, hogy ne "citromnak láttassunk a banánfán", hogy azt éljük meg aminek rendeltettünk, és ne azt mutassuk a világnak, amik mi akarunk lenni....remélem van (VAN) aki, (AKI) érti...
a 11 milyen jó..
"Légy hű magadhoz: így, mint napra éj,
Következik, hogy ál máshoz se léssz. "
Shakespeare
a "Lélekszikra" az önvaló a sajátút felismerésével válik csak lehetővé:
"Ama nemes harczot megharczoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam:
Végezetre eltétetett nékem az igazság koronája"
"Ha Isten választja ki, hogy ki üdvözül, akkor ez nem aknázza alá a szabad akaratunkat, hogy Krisztust válasszuk, és benne higgyünk? A Biblia azt mondja, hogy van választási lehetőségünk — mindenki, aki hisz Jézus Krisztusban megtartatik (János 3:16; Róma 10:9–10). A Biblia egyszer sem ír arról, hogy Isten bárkit is visszautasítana, aki hisz Őbenne vagy elfordulna attól, aki Őt keresi (5 Mózes 4:29). Valahogyan — Isten rejtélye, hogyan — a predesztináció együtt munkálkodik azzal, hogy az Atya vonzza az embert (János 6:44), és hogy az ember hisz és üdvözül (Róma 1:16). Isten eleve elrendeli, hogy ki jut üdvösségre, de nekünk ehhez Krisztust kell választanunk. Mindkét megállapítás egyaránt igaz. Róma 11:33 azt mondja, hogy „Ó, Isten gazdagságának, bölcsességének és ismeretének mélysége! Milyen megfoghatatlanok az ő ítéletei, és milyen kikutathatatlanok az ő útjai!”"
Forrás:
#10
Én a zsinati dokumentum 3. fejezetét vettem alapul, és abból vontam le következtetéseimet. Hogy jobban láthassuk mi volt a zsinati atyák szándéka, érdemes lenne a zsinati határozatot teljes egészében látnunk, amire sajnos nem leltem rá a neten.
-----------------------------
Akit esetleg még jobban érdekel a téma, az alábbi esszét találtam hozzá, mely szépen végigvezeti a kérdést az ősegyháztól egészen napjainkig.
Íme, egy református lelkész igehirdetése:
"Ebben a dologban egyébként maga Kálvin János, tisztelt és bölcs tanítónk is túlszaladt egy határon. Eredetileg jogász ember lévén pontos, hiánytalan és ellentmondást nem tartalmazó megfogalmazásokra törekedett, így került be aztán – egyébként könyvtárnyi latin nyelven írt életművébe – az a másfél sor, amit évszázadok után is a szemére vetnek, éspedig joggal. “…Isten némelyeket eleve kárhozatra, másokat pedig eleve üdvösségre rendelt”. Tisztelve őt, mint nagy tanítónkat, ebben az egyetlen dologban el kell ismerjük, éspedig pontosan az ő Biblia iránti végtelen nagy tisztelete jegyében, hogy ebben a gondolatában kivételesen túlszaladt egy határon, ami a Szentírás egészéből nem igazolható. A magam részéről nem hiszek olyan Istenben, aki eleve azért alkotott volna bárkit is, hogy azt eltapossa, kárhozatra vesse – és erre utaló mondatot a Szentírásban sem találok."
Forrás:
Én az idézett szakasszal értek egyet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!