Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért tiltotta el Isten a...

Miért tiltotta el Isten a Mózes-korabeli zsidókat bizonyos ételek fogyasztásától (3Móz11)?

Figyelt kérdés

Miért számított akkoriban bizonyos ételek fogyasztása bűnnek? Bűn-e az ma is?


Sokáig úgy hittem, hogy egyes ételek talán bűnös hajlamokat erősítenek az emberben (pl. felfokozza a nemi vágyat és bujaságra indítja az embert), de igazából nem tudom és a Biblia alábbi, általam ismert részeit sem értem.


1. Jézus azt mondta a törvényről, hogy: "Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt5,17). De számomra nem világos, hogy mit ért törvény alatt. Csak a tízparancsolatot, vagy a tízparancsolatot és az összes többi ószövetségi parancsolatot együtt (beleértve a táplálkozással kapcsolatos tilalmakat is)?


2. A Péter apostol látásában elhangzó szózat ("A miket az Isten megtisztított, te ne mondd tisztátalanoknak" (ApCsel10)), bár tisztátalan ételekről szól, amennyire én értem az mégsem az ételekre vonatkozik, csupán az akkori pogányokat szimbolizálja. Hiszen Péter is maga mondja: "Ti tudjátok, hogy tilalmas zsidó embernek más nemzetbelivel barátkozni, vagy hozzámenni; de nékem az Isten megmutatá, hogy senkit se mondjak közönséges, vagy tisztátalan embernek (ApCsel10,28)". Jól értem tehát, hogy ez a rész nem is releváns a kérdésem tekintetében?


3. Jézusnak a mosdatlan kézzel való evésre adott válasza (Mt15,1-20; Mk7,1-23) azonban már elég egyértelmű: "Nincs semmi az emberen kívülvaló, a mi bemenvén ő belé, megfertőztethetné őt; hanem a mik belőle jőnek ki, azok fertőztetik meg az embert.". De akkor mi az oka a ószövetségi tiltásnak?


Hálásan megköszönném ha valaki el tudná magyarázni nekem ezt a dolgot!



2017. okt. 31. 22:12
 1/10 anonim ***** válasza:
65%
A Zsidók meleg éghajlatu területen éltek és egy ilyen helyen bizonyos ételek jobban romlottak pl.: a disznóhúst is azért volt tilos enni, mert a húsa könnyen romlik és ezért inkább nem kockáztattak, azért pefig hogy mindenki betartsa a tilalmat beleírták a Bibliába. Ugyan ez vonatkozik a mosdatlan kézzel evésre, nem voltak hülyék eszrevették hogyha tisdzta kézzel eszel kevésbé kapsz el mindenfélét és megin, hogy az egyszeri pásztor is megértse és betartsa leírták a Bibliána. Ezen kívül tilos volt a pogány szertartásokban használt áldozat maradékát fogyasztani, mert akkor te is "részese" leszel a szertartásnak, ami gondolom érthető okokból volt tilos. Nem kell túlmisztifikálni, a Biblia legtöb tiltásának a hátterében ilyesmi dolgok álnak, csak utána kell nézni, hogy abban a korban mi volt a helyzet és máris megkapod, hogy mért tilos ezt meg azt enni/csinálni stb..
2017. okt. 31. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 imakommandós ***** válasza:
49%

1. Pontra

Jézus a törvény összes parancsát betöltötte!


2. Pontra


Maga Péter apostol is allegórikusan értelmezte a lâtomást.

Itt azt a hagyományt oldotta fel az Úr, hogy zsidók nem érintkezhetnek nem-zsidókkal.


3. pontra.


Jézus nem változtatta meg a törvényt, es nem nyilvánitott tisztának minden ételt, ez csak egy félreforditásból eredő keresztény félreértelmezés.

A zsidók számára továbbra is érvényesek maradtak a Törvénynek azok a tiltásai , hogy nem ehetnek tisztátalan ételeket, hiszen pár mondattal előtte azért fedte a farizeusokat, hogy Isten parancsai helyett emberi hagyományokat tartanak meg.

Tehát Jézus sem evett soha tisztátalan ételeket, csupán a farizeusok tanitását igazitotta ki, hogy kézmosás nélkül is lehet ételeket fogyasztani anélkül, hogy közönségessé válna az ember. A farizeusok ugyanis a törvénynek azt a parancsát, hogy a papoknak az áldozatul felajánlott ételt szent helyen kézmosás után ehetik meg, kiterjesztették mindenkire és minden ételre!



A törvényről csak annyit irnék, hogy a nem-zsidóknak csak akkor kellene megtartaniuk a törvény összes parancsát, ha körülmetélkednének, de az Újszövetség központi tanitása, hogy Isten üdvözitő kegyelme törvény nélkül jelent meg, és úgy válhatnak igazzá a nemzetekből valók is, higy nem kell magukra vegyék a törvény igáját. Pl Noét igaz embernek tekinti a Szentirás, mégis ehetett tisztátalan állatokat is, hiszen Isten megengedte neki, "minden mozgó állat legyen nektek eledelül..", csak a húst a vérrel nem szabadott megennie. Ugyanez érvényes a mai nem-zsidó hívőkre is.

Az evidens, hogy kereszténynek meg kell tartania az erkölcsi parancsokat, és ehhez adtak még az apostolok hozzá étkezési tilalmakat a nem-zsidók számára (bálványoknak áldozott étel, vér, fulvaholt állat), amelyek az Izraelbe betelepült idegen népek számára is kötelezők voltak.

Azt a tanitást, hogy törvény nélkül, hitből van a kegyelem, Péter apostol értette meg elsőként.

Pál azért ír ennyit a gyülekezeteknek a hivők törvényhez valo viszonyáról, mert ő a pogányok apostola volt. A körülmetéletleneknek hirdette az evangéliumot, és már akkor fennállt az a veszély, hogy farizeus hátterű zsidó-keresztények be akarták vinni a pogányokból kereszténnyé váltakat a körülemetélkedés alá, a törvény alá, így viszont megerőtlenitették volna az evangélium fundamentumát.

Maga Pál és a zsidó apostolok megtartották a törvényt, Pál áldozatokat is mutatott be a Jeruzsálemi templomban, de tudták, hogy ők is hit által kegyelemre szorulnak.

2017. nov. 1. 00:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
90%

"Miért tiltotta el...?"

Mert tisztátalanok. Hogy mi alapján, az nincs konkrétan leírva. Feltételezhetőek az egészségügyi, higiéniai okok.


"mit ért törvény alatt"

A mózesi törvényeket, az összeset.


"Jézusnak a mosdatlan kézzel való evésre..."

Idéznéd az erre vonatkozó mózesi törvényt?


"Bűn-e az ma is?"

Róma 14,3 A ki eszik, ne vesse meg azt, a ki nem eszik; és a ki nem eszik, ne kárhoztassa azt, a ki eszik. Mert az Isten befogadta őt.

2017. nov. 1. 01:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
42%

Szia!


A válasz egyszerű: egészségügyi okokból. Ha elolvasod a teremtéstörténetet, akkor magad is meggyőződhetsz róla, hogy az Isten milyen táplálékot számít eredetileg az embernek (1Móz. 1:29). Később az özönvíz történeténél már különbséget tett tiszta és tisztátalan állatok között. Az előbbiből hetet-hetet az utóbbiból kettőt-kettőt vitt fel Noé a bárkára. (1.Móz. 7:2).


1. A törvény a Tóra, vagyis Mózes 5 könyve.

2. Jól érted

3. Ez értelemszerűen a mosdatlan kézzel való evésre vonatkozik, És nem a tisztátalan állatok kérdésére.


Mivel kegyelemből hit által van az üdvösség minden ember számára így egyértelmű, hogy étkezés nem üdvösségkérdés. Mindazonáltal a megszentelődésünk szempontjából fontos kérdés az, hogy engedelmeskedünk-e az Isten által adott rendelkezéseknek. (Apcsel. 15:19-21)


Üdv. Péter

2017. nov. 1. 08:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
63%

Az állatok tiszta,és tisztátalan kategórizálása sok évszázaddal,a zsidók kiválasztása előtt történt,és Nóé idejében,csak mint tényt olvashatjuk.


"Minden tiszta baromból hetet-hetet vígy be, hímet és nőstényét; azokból a barmokból pedig, a melyek nem tiszták, kettőt-kettőt, hímet és nőstényét."(1 Móz 7:2)


"És oltárt építe Noé az Úrnak, és vőn minden tiszta állatból és minden tiszta madárból, és áldozék égőáldozattal az oltáron."1 Móz 8:20)


Ennek a kategórizálásnak nincs más értelme,mint az áldozati szolgálat,és húsuk fogyasztása.


1.Törvény:


Isten,és szava örök.Ő sosem gondolja meg magát,és sosem vonja vissza a szavát.


Az emberiség történelmében sohasem volt az embernek üdvössége törvényt betartó cselekedeteiből.

Az ószövetségben az"Isten ama bárányára" utaló áldozatba,s Krisztus kereszthalála után, a megfeszített Krisztusba vetett hit által van üdvösségünk.


Krisztus helyettes áldozata elvégezte után nincs értelme az Őt jelképező áldozatot bemutatni,csupán elegendő az úrvacsorában megemlékezni halálára.

Isten szavát ebben a vonatkozásában sem vonta vissza,csak Szent Fia betöltötte azt.


Az erkölcsi törvény(10 parancsolat),Isten jelleme-a szeretet- váza.Értelmetlen eltörölni.


A polgári törvények,isteni elveket tartalmaznak,melyek mai törvényeink alapját kell hogy képezzék.


Az egészségügyi törvények mai körülményeinkre való alkalmazása,az isteni rendbe való illeszkedés feltételei.Sosem lesznek azok érvénytelenek.


A törvények által ma sem nyer senki üdvösséget,de azok az ember boldogulását szolgálják a Teremtő használati utasításai szerint.

2.Jól látod.

Isten azért adta Péternek ezt a látomást,hogy vonakodás nélkül közvetítse pogány emberek fele Krisztus evangéliumát.ApCsel 10:28 ennek értelmét fejezi ki.

Péter nem evett a látomásban leengedett

csúszómászókból.


3.Jézus,Mt 15:1-20; Mk 7:1-23-ban Nyilvánvalóan kifejezi,hogy mi teszi az embert tisztátalanná:


"Ezek fertőztetik meg az embert; de a mosdatlan kézzel való evés nem fertőzteti meg az embert."(Mt 15:20)

Ebben az igében NINCS szó tisztátalan állatok fogyasztásáról,csak rituális kézmosásról.

2017. nov. 1. 22:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
31%

Az 5.Hsz-hoz kiegészítés.


Az ortodox zsidók ma is végzik a Jézus korában végzett RITUÁLIS KÉZMOSÁST. Az,NEM higiéniás tisztálkodás!


Pl.:A WC használata után az ortodox zsinagógákban,a folyóvizes csap fölé akasztott irgalmatlanul szennyes bögrébe eresztenek vizet,és háromszor-háromszor csurgatnak abból bal,és jobb kezükre.Lenne módjuk szappannal,és folyóvízből kezet mosni,de rendszerint csak a csurgatásos rituális kézmosást folytatják.

2017. nov. 1. 22:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

"Miért tiltotta ... ?"


Pontos, biztos magyaráyatot NEM TUDHATUNK, mert az I-teni logikát emberi ésszel - természetesen - nem lehet követni.

Ez vonatkozik MINDEN parancsra, akkor is, ha némelyek ( pl a táplaálkozáasra vonatkozók ) "tudományosan" magyarázhatóknak tünnek. ( De pl "a vörös tehén törvényére" 3000 év során sem talált senki "logikus" magyarázatot, beleértve a valah élt legbölcsebb embert, Salamon királyt ).


Jézus korában "A Törvény" a Tóra volt, nyiván Ő is így értette.


A "RITUÁLIS KÉZMOSÁS" valójában a kezek megszentelése, ami kötelező

1) imádkozás,

2) könyvolvasás, tanulás,

3) étkezées

előtt, mert a felsoroltak szent tevékenységek.


Megszentelni viszon - teermészetesen - csak tiszta kezeket lehet, ezért a "RITUÁLIS KÉZMOSÁS" ( kezek leöntése és a törülközés közben áldásmondás ) a "rendes" kézmosás után következik, ezért mindenüt ott van a - folyékony - szappan is. ( Azért folyékony, mert Szombaton csak ilyet szabad )


NEM IGAZ, hogy az e célra használatos edény koszos lenne.

2017. nov. 25. 20:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
46%

7.Hsz!


Én rendszeresen jártam a brooklyni Ross Str.-i zsinagógába,és többször a Keap Str.-ibe,és takarítottam Borough Parkban egy zsinagógát.Mindegyik zsinagógában goj nem nyúlhatott az odaakasztott hihetetlenül mocskos bögrékhez,melyekkel a rituális kézmosást gyakorolták.

2017. nov. 25. 21:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

# 8/8 Időpont tegnap 21:06


vess akár a legvérengzőbb mókusok elé, sajnos eddig nem jártam Brooklynban. Viszont menj el bármelyik PESTI, vagy akár izraeli zsinagőgába és nézd meg'

2017. nov. 26. 14:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:

Kedves kérdezö.En leirnam hogy én hogy ertettem meg a biblia alapjan.A Máté 5:17ben a „betölteni” kifejezét konnyebben megértjük ha nézünk egy szemléltetést: Egy építési vállalkozó szerződésben vállalja, hogy elkészít egy épületet. Nem úgy teljesíti, vagyis tölti be a szerződést, hogy széttépi azt, hanem úgy, hogy befejezi az épületet. Ha a megbízója is elégedett a kész munkával, akkor teljesítette a szerződést, ezért a továbbiakban már nem ró rá kötelezettséget. Ehhez hasonlóan Jézus sem semmisítette meg, vagyis nem „tépte szét” a Törvényt, hanem betöltötte azt, azáltal hogy tökéletesen megtartotta. Amikor a Törvény, vagyis a „szerződés”, be lett töltve, többé már nem volt kötelező Isten népére nézve.2.Cselekedetek 10:28-a zsidók úgy vélték, ha valaki belép egy nem zsidó otthonába, akkor szertartásilag tisztátalanná válik. Habár a Mózes által adott Törvény nem közölt konkrét rendelkezést ilyen kismértékű társas érintkezéssel kapcsolatban, az előbb említett nézet általánosan elfogadott volt a zsidók, és főként a vallási vezetőik körében. Időbe telt, mire a korai zsidó keresztények megszabadultak a közfelfogástól, és felismerték azt a tényt, amelyet Pál apostol hangsúlyozott, miszerint azok szemében, akik felöltik „az új [keresztény] egyéniséget”, „nincsen sem görög, sem zsidó, sem körülmetéltség, sem körülmetéletlenség, idegen, szkíta, rabszolga, szabad, hanem Krisztus minden, és ő van mindenekben” Ès vègul azok a törvények melyeket isten a mozesi torvenyben adott az etrendre vonatkozoan

elkülönítették az izraelitákat a pogány nemzetektől, hozzájárultak a tisztaságukhoz és az egészségükhöz, valamint emlékeztették őket arra, hogy szentek Isten előtt;

2018. jan. 4. 18:58
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!