A Purim és a Hanuka ünneplésekor mi áll a középpontban? Hasonló jelentőségű mint a Karácsony?
Szia
A zsidók mind a mai napig évente megtartják decemberben a hanukának nevezett ünnepet. Ekkor arról a felavatási (héb.: chanuk·káʹ) ünnepről emlékeznek meg, melyet azután rendeztek, hogy Makkabeus Júdás i. e. 165-ben megtisztította a templomot, melyet IV. Antiokhosz Epiphanész beszennyezett
vagyis:
Mi volt a János 10:22-ben említett „felavatás ünnepe”?
Isten parancsára a zsidóknak három, évszakokhoz kapcsolódó ünnepet kellett megtartaniuk: a kovásztalan kenyerek ünnepét kora tavasszal, a pünkösd ünnepét késő tavasszal, a betakarítás ünnepét ősszel. Ám a János 10:22-ben említett ünnep télen volt. Ilyenkor Jehova templomának az újbóli felavatásáról emlékeztek meg, mely i. e. 165-ben történt. Az ünnep kiszlév hónap 25-én, körülbelül a téli napforduló idején kezdődött, és nyolc napig tartott. Mi az eredete?
IV. Antiokhosz Epiphanész, a szíriai szeleukida uralkodó elhatározta, hogy véget vet a zsidók vallásának és szokásainak. Ezért i. e. 168-ban pogány oltárt építtetett Jehova oltárára a jeruzsálemi templomban, és áldozatokat mutatott be rajta a görög istennek, Zeusznak.
Ez az eset robbantotta ki a Makkabeusok felkelését. Makkabeus Júdás, a zsidók vezetője visszafoglalta Jeruzsálemet a szeleukidáktól, leromboltatta a beszennyezett oltárt, és újat építtetett a helyére. Pontosan három évvel azután, hogy IV. Antiokhosz megszentségtelenítette az oltárt, Júdás újra felavatta a megtisztított templomot. A zsidók decemberben mind a mai napig megtartják a felavatás ünnepét (héberül chanuk·káʹ), mely hanukaként ismert.
ez lemaradt a purimról röviden:
Ahasvérus perzsa király rendeletére adár 13-át jelölték ki arra, hogy az uralma alá tartozó összes tartományban kiirtsák a zsidókat a legfőbb miniszterének, Hámánnak a felbujtására. Egy másik rendelet viszont – mely Eszter királyné közbenjárásával keletkezett – lehetővé tette, hogy a zsidók győzelmet arathassanak azokon, akik meg akarták őket ölni, majd pedig Márdokeus megparancsolta, hogy a szabadulásuk emlékére legyen ünnepnap adár 14. és 15. Itt olvashtsz róla: Eszter 3:13; 8:11, 12; 9:1, 15, 20, 21, 27, 28). Ez a zsidó ünnep púrimként ismert, és ez a név a ’púr, vagyis sors’ kifejezésből ered az Eszter 9:24–26 szerint.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!