Honnan tudhatja az ember, hogy már ebben az állapotban "él", a bűnei miatt, amiket annyiszor választott a jó, az Isten helyett, annak ellenére, hogy kereszténynek tartotta magát és sok kegyelmet kapott Istentől?
Ha megnézed, akkor a mondat "mert" szóval kezdődik. Tehát nem tudod értelmezni a nélkül, hogy előtte lévő mondatokat ne olvasnád.
"ne hagyjuk el összejövetelünket, mint némelyek szokták, hanem bátorítsuk egymást, annál inkább, minél inkább látjátok a napot közeledni."
Tehát itt kimondottan egy bűnről van szó, az Egyház végérvényes elhagyásáról. Természetesen bármilyen állapotban élünk, követünk el bűnöket. Mindezeket ha megbánjuk (most ennek a módjába nem mennék bele), akkor Isten megbocsájt.
"Szándékosan vétkezni" = önként, szabad akaratból célt teveszteni, hibázni.
A szövegkörnyezet és más igehelyek miatt a vers nem vonatkozhat minden bűnre, hanem csak Krisztus szándékos elutasitására.
Arra a hívőre kell gondolni aki eldobja a bizalmat, mert értéktelennek tartja már Jézust, az ő vérét, és megveti a SzentLelket. Vagyis megkeményedik a szíve, nem bánja a bűneit hanem tudatosan, szabad akaratból bűnös életmódra tér vissza, és ahogy megvallotta Krisztust Urának, ugyanúgy meg is tagadja. Szájjal teszünk vallást az üdvösségre és a halálos bűnt is meg kell vallani. Vagy a SzentLelket káromolni, vagy Krisztus vérét gyalázni, vagy Isten Fiát sértegetni, elutasitani. Az ilyenekre mondja, hogy már csak az ítélet vár rájuk.
A megoldást a 10.29 adja:
10,29 Gondoljátok meg, mennyivel súlyosabb büntetésre méltónak ítéltetik az, a ki az Isten Fiát megtapodja, és a szövetségnek vérét, melylyel megszenteltetett, tisztátalannak tartja, és a kegyelemnek Lelkét bántalmazza?
Ne feledjük, ez nem pogány-keresztényeknek szóló levél, hanem a zsidóknak íródott. A zsidók nemigen akarták ugyebár elfogadni Krisztust. Mi pogány-keresztények inkább Pál írásából vegyük a teológiánkat
Zsidó >>>hívőknek<<< íródott.
Nyilván egy zsidó aki soha nem lett keresztény és elutasitotta Krisztust, nem kárhozott el emiatt mert akkor Saulból sem lett volna Pál apostol.
Viszont egy zsidó aki keresztény hitre tért, és önként szabad akaratból megtagadta a hitét, Isten Fiát vagy a vérét vagy a Szentlelket káromolva az halálos bűn volt, ezekre nem volt már újból bűnbocsánat.
De ugyanez vonatkozik a pogányokra is ha már elég érett hívők.
Kérdezőnek:
Ez a rész nem a paráználkodásról meg a többi testi bűnről szól, hanem a halálos megbocsáthatatlan bűnökről.
Ha valaki nem tagadja meg a megváltót, nem gyalázza a SzentLelket, és Krisztus vérét, hanem testi bűnökben él amiből megtér és bocsánatot kér, akkor Isten megbocsájt mert van gondoskodása Istennek az ilyen esetekre.
"Zsidó >>>hívőknek<<< íródott. "
Ha a hívő Krisztus-hívőt jelent Nálad, akkor nem értek egyet, hisz végig bizonyítja a zsidóknak, hogy Jézus a Krisztus. Egy hívőnek ezt nem kell bizonyítani.
"Nyilván egy zsidó aki soha nem lett keresztény és elutasitotta Krisztust, nem kárhozott el emiatt mert akkor Saulból sem lett volna Pál apostol."
Krisztus halála után már nincs más üdvösség senkinek. A zsidók is csak akkor üdvözülnek, ha hiszek Krisztusban. Maga Jézus rengeteget beszélt erről a zsidóknak. Lsd. János evangéliuma plédául
Többivel egyetértek, én is így gondolom:)
Akkor nagyon félreértetted amit írtam. A szöveg szerint pl "aki Isten Fiát megtapodja"....
Ha egy zsidó elutasitotta Krisztust akkor nem kárhozott el emiatt végleg! Vagyis később hitre juthatott ettől még, mint ahogy Pál apostol is Istenkáromlónak nevezte magát egy másik levélben, de Isten könyörült rajta.
De itt arról van szó, hogy nincs többé bűnbocsánat, vagyis ezek a zsidók akikhez szól, már bűnbocsánat és kegyelem alatt voltak, és utána tagadták meg Isten Fiát.
Szia!
"Akkor nagyon félreértetted amit írtam. A szöveg szerint pl "aki Isten Fiát megtapodja"....
Ha egy zsidó elutasitotta Krisztust akkor nem kárhozott el emiatt végleg! Vagyis később hitre juthatott ettől még, mint ahogy Pál apostol is Istenkáromlónak nevezte magát egy másik levélben, de Isten könyörült rajta. "
Ez így oké nekem is, bár ez sem pontos szerintem, mert a zsidóknak a Szentlélek káromlás miatt sem jár bocsánat, azaz nem térhet meg, mert nem fog számítani. Szóval egy picit árnyaltabb a dolog
"vagyis ezek a zsidók akikhez szól, már bűnbocsánat és kegyelem alatt voltak, és utána tagadták meg Isten Fiát."
Ezzel nem tudok egyetérteni. Szerintem az egész Zsidó-levél-teológia a törvény alatt lévő zsidóknak vezeti le az ószövetségből Krisztust. Egy hívőnek minek bizonyítaná, hogy Jézus a Krisztus? Ettől még lehet igazad, de én ezek miatt kételkedem.
A hívő zsidóknak inkább Jakab, János és Péter levelei szólnak
Abban lehet igazad van, hogy nem az egész levél szól hívő zsidóknak, de ez a szakasz mindenképpen.
"Mert ha szándékosan vétkezünk az igazság teljes megismerése után..."
Ha szabad akaratból utasitja el valaki Krisztust úgy, hogy már megértette, hogy Ő az Isten Fia aki szűztől született, bűntelen, akinek a vére tökéletes váltság a bűnökért és a SzentLélek Isten kegyelmének a közvetitője, stb, vagyis megértette és befogadta a keresztény hitet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!