Görög, Római panteista rendszer és Katolikus, Ortodox egyház vajon véletlenek a hasonlóságok?
Szervusztok. Aki minimálisan jártas a vallás történelemben az ismeri, hogy a Görög, és Római hitvilág több isten hitű rendszerét. Adott egy ország, ahol több istenben hisznek, gyakorlatilag majdnem mindennek volt külön istene, és ennek megfelelően az adott terület áldásáért az adott istent keresték meg a hívő emberek. Természetesen rengeteg templom épült, de ezek mellett sok oltár, és ima hely is, ahol volt, amikor csak egy-egy szoborral tisztelegtek az adott istenek előtt.
De mi is a párhuzam? Véleményem szerint főleg a Katolikus egyházban kísértetiesen hasonlít a szentek közbenjárásáért gyakorolt ima, a panteista rendszer bevett szokásaihoz. Természetesen nem ugyanaz történik, hiszen az egyikben istenekhez, a másikban meghalt, és szentnek nyilvánított emberek vannak megszólítva, viszont ez nem meg lepő, hiszen ha egy rendszer átalakul, sokszor csak bizonyos jegyeket tartanak meg az újban, hiszen feltűnő lenne, ha teljesen azonos volna, így nem lehetne új vallásnak, rendszernek nevezni.
Tehát a szobrok, oltárok, ima helyek /Mária kegyhelyek" apostolok, és egyéb szentek szoborba öntése, és ezen szobrok közbenjárásának segítségül hívása. Ami még érdekes, hogy számtalan Katolikus templom, történelmileg hiteles pogány templomokra lett felépítve, vagy pusztán átalakítva. Van olyan Katolikus templom, ahol a régi római istenek szobrai pusztán csak némi retusálást kaptak, és átnevezték őket az új keresztény vallás tiszteletben álló személyére.
Vajon véletlen, hogy a ma legnagyobb számban képviselt Római Katolikus egyház elemei, ennyire hasonlítanak a régi szintén szinte világot hódító, és uraló római panteista rendszerrel?
Nem akarok senkit megbántani, pusztán csak olyan emberek véleményét kérdezni, akik esetleg egy pillanatra félre teszik az elfogultságukat, és szeretnének érdemi párbeszédet folytatni erről.
Kedves Kérdező!
Az elején leszögezem, hogy e két dolog nem hasonlítható össze.
A korai kereszténység sok olyan elemet vett át a régi pogány vallások hagyományaiból, pl december 25 egy pogány ünnep volt és mivel csak az évet tudjuk megsaccolni hogy mikor született Jézus ezért jónak látták azt a térítésnél hogy ekkor ünnepeljük Krisztus születésnapját.
De nem hinném hogy a szentek tiszteletét ezekből a régi kultúrákból vették volna át, mert az egyház nagyon nyomós indokok alapján emel valakit szentek sorába, mint pl több csodálatos gyógyulás az adott személy közbenjárásától is egy ilyen indok. Nem Istenként tiszteljük őket hanem inkább kiemelkedő példaképek számunkra. Azért sem hasonlítható össze egyik mitológiával sem mert tudtommal nem csak imádkoztak hanem pl állatáldozatot is bemutattak azoknak az isteneknek, és még sok formában hódoltak nekik.
Igaz az is hogy némelyik szentnek van attribútuma is amikor ábrázolják, pl Péternél a kulcs, viszont mivel akkoriban nagyon kevés írástudó volt ezért volt ez szerintem.
Kevered a szezont a fazonnal. A görög-római vallás nem panteista hanem politeista, vagyis sok isten hívő.
Igen vannak kisebb-nagyobb hasonlóságok a különböző vallások között, mint ahogy különbségek is. Éppenséggel a zsidó és a muszlim vallást is lehetne a politeista vallásokhoz hasonlítani, hiszen ezekben is léteznek kisebb-nagyobb hatalmú angyalok, vagyis egyfajta kis istenek, hiszen az Isten az istenek Istene (5Móz 10,17).
Valóban tisztelik a katolikusok a szenteket, akiknek valóban hatalmat tulajdonítanak akárcsak a politeizmusban az isteneknek. Ezzel a hasonlóság azonban ki is merült. A politeizmus ugyanis különféle hatalmú istenségek egymással való szövetkezéséről vagy éppen harcáról szól. A katolicizmusban pedig az egyetlen mindenható Isten emeli magához és részesíti hatalmában az embereket. A sok isten csöppet más, mint a sok megistenülő.
"A korai kereszténység sok olyan elemet vett át a régi pogány vallások hagyományaiból, pl december 25 egy pogány ünnep volt és mivel csak az évet tudjuk megsaccolni hogy mikor született Jézus ezért jónak látták azt a térítésnél hogy ekkor ünnepeljük Krisztus születésnapját."
Itt félreérthetetlenül leírod, hogy a korai kereszténység a térítés elősegítés szempontjából pogány szokásokat vett át, ezzel teljesen alátámasztod az állításomat.
A további részeknél viszont szövegértelmezési gondjaid vannak, mert ha figyelmesen olvastad volna az írásomat, láttad volna, hogy én hasonlóságot, elembeli párhuzamokról írtam, és nem teljes azonosságról. Nyilván való, hogy az egyház nem másolhatta le teljesen a panteista rendszert, mert akkor nem hívnák keresztény vallásnak, hanem ugyanúgy több istenhitű vallás lenne.
Szóval azokkal amiket leírtál csak alátámasztottad azokat amiket én leírtam.
Már miért lennének a korábbiakban írtak alátámasztásai az elképzelésednek?
Elég álszent dolog azzal dobálóznod hogy másoknak vannak szövegértelmezési gondjai, amikor neked épp a lényeget nem sikerült értelmezni a korábbi kommentekből, vagyis hogy nincs igazad, mert teljesen más egy keresztény szent mint egy ókori isten.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!