Hol írja a biblia, hogy pétert fordított keresztre feszítették föl?
A Bibliában csak utalás lehet Péter elkövetkezendő halálának módjára (kinyújtott kezek-kereszthalál), mert a legtöbb,-de az is lehet hogy az összes-, újszövetségi írás még az ő halála előtt keletkezett.
János evangélium:
Jn 21,18 Bizony, bizony mondom néked, a mikor ifjabb valál, felövezéd magadat, és oda mégy vala, a hova akarád; mikor pedig megöregszel, kinyújtod a te kezedet és más övez fel téged, és oda visz, a hová nem akarod. 19Ezt pedig azért mondá, hogy jelentse, milyen halállal dicsőíti majd meg az Istent.
---
Hogy fejjel lefelé feszítették meg, arról egy apokrif és Jeromos beszél.
’Péter apostol csekedetei ’(~2.sz vége?) című apokrif:
„Csak arra kérlek benneteket, bakók, fejjel lefelé feszítsetek fel, ne másként.”
Jeromos (~392):
(Pétert)„Néró keresztre feszíttette, s így elnyerte a vértanúság koszorúját, megfeszítése fejjel lefelé történt, magasba függesztett lábakkal, mivel magát méltatlannak tartotta arra, hogy a keresztre szegezést olyanképpen hajtsák végre rajta, ahogyan azt az ő Urán tették.”( Hieronymus presbiter: A kiváló férfiakról, ók 3.26)
---
A keresztre feszítésre utalhat:
Tertulliánus (2.sz vége-3.eleje)
„..Péter az Úrhoz vált hasonlóvá a szenvedésben..” (ók 12.448)
Eusebios(4.sz eleje):
„Azt mondják tehát, hogy Pált uralkodása idején éppen Rómában fejezték le, ugyanúgy Pétert pedig keresztre feszítették..” (ók-4.90)
(Lehet, hogy Tertulliánus írására utal.)
---
Vértanúhalálra:
Kelemen levél(1.sz vége):
„Péter, aki az igazságtalan lázongás miatt nem egy és nem kettő, hanem számtalan szenvedést tűrt, ilyenképpen szenvedte el a vértanúhalált, és jutott a dicsőség megérdemelt helyére.” (ók-58 pdf)
A Biblia nem ír sem Péter, sem Pál haláláról. Az ő életükről az Apostolok cselekedete számol be meglehetősen vázlatosan, de még mindketten éltek, amikor Kr. u. 60-62. körül Lukács megírta az Apcsel-t.
Péter és Pál halálát az egyház emlékezete őrizte meg, ugyanis a Kr. u. 67-ben bekövetkezett haláluk óta minden évben megemlékezik róluk is (mint a többi vértanúról is) az egyház a haláluk napján.
Nem írja. Erről egy Biblián kívüli hagyomány tudósít. Tehát nem feltétlenül tény, de egy hihető és valószínűsíthető hagyomány.
Nem szorosan tartozik a kérdéshez: sokan állítják, hogy a Bibliából nem bizonyítható, hogy Péter Rómában halt meg.
Nos, viszont az igen, hogy kereszten végezték ki, s erre nem igen kerülhetett máshol sor, mint Rómában a Néro-féle keresztényüldözés idején, ahogy a hagyomány is tartja.
Továbbá Péter Babilonból címzi levelét (1Pét 5,13), Babilon pedig ugye abban az időben már csak romjaiban létezett, ugyanis a hasonlóan istentelen Rómát értették alatta (Jel 18,10).
"Továbbá Péter Babilonból címzi levelét (1Pét 5,13), Babilon pedig ugye abban az időben már csak romjaiban létezett, ugyanis a hasonlóan istentelen Rómát értették alatta (Jel 18,10)."
Babilon a mai napig létezik, folyamatosan lakott település, soha nem is pusztult el a történelem folyamán. Mai arab neve Hilla, és félmillió lakosa van, Bábil (=Babilon) tartomány székhelye.
Péter azonban az egyiptomi Babilonból írta a levelét, ami a mai Kairó óvárosának területén volt. Jelentős erődítménye volt a római korban, ami köré egy szintén jelentős civil város települt, ez volt Alsó-Egyiptom és Középső-Egyiptom határátkelője.
Péter csak egy, legfeljebb két évvel a halála előtt érkezett Rómába.
Péter megfeszítése,és annak módja nincs a Bibliában.
Arról nincs hitelt érdemlő tudósítás.
A Biblia nem ír ilyet, csupán elképzelhető, de nem valószínű. Aki tisztában van a keresztrefeszítés mechanizmusával, és a rómaiak tisztában voltak vele, az tudja, hogy egy fejjel lefelé keresztrefeszített embernek sokkal kevesebb kínt kellene kiállnia, mint a klasszikus eljárás során, amikor az emberek napokig vonaglottak fuldokolva a kereszten az összeszoruló tüdő miatt, amit a lábuk kinyújtásával igyekeztek ellensúlyozni, de ekkor az egész testüket égető fájdalom járta át, amit csak rövid ideig voltak képesek elviselni, ezért újra leereszkedve lógtak, újabb fuldoklási roham közepette. Ha Péternek megengedték, hogy fejjel lefelé függeszkedjen, akkor nagyon humánus volt a kivégzője, ami ismerve a rómaiak természetét felettébb kétséges. Én inkább egy vallásos mesének tartom a Péter fordított keresztre való feszítését, amit hamis alázattal igyekeznek alátámasztani. De mindenki abban hisz, amiben akar.
Egy kis olvasnivaló a keresztrefeszítésről:
Mika Waltari: Az emberiség ellenségei c. könyvében lehet még olvasni Péter (Kephasz) keresztre-feszítéséről, mely fejjel lefelé történt.
"Ehelyett, miután elviselte a megkorbácsolást, azt kérte a katonáktól, hogy őt fejjel lefelé feszítsék keresztre. Nem tartotta magát méltónak olyan
dicsőségre, hogy fejjel az ég felé feszítsék keresztre, ahogyan urát, Jézus Krisztust, Isten fiát feszítették fel. "
Mika Waltari: Az emberiség ellenségei
Kephasz az utolsó pillanatokban sem tagadta meg magát, aki mindig egyszerű halászeszére hagyatkozott birodalma felépítése során.
Megértettem, miért szerette őt a názáreti Jézus. Abban a pillanatban én is szerettem. Hiszen a józan ész szerint összehasonlíthatatlanul könnyebb
úgy meghalni, ha egy öreg embert fejjel lefelé feszítenek keresztre, úgyhogy a vér a fejébe tódul, és megpattannak az erei. Akkor a könyörületes
eszméletlenség megkíméli az elítéltet a teljes napig tartó szenvedéstől.
A katonák nevetésben törtek ki, és örömest eleget tettek a kérésének, mivel jól megértették, hogy a keresztre feszítés ilyen módja megkíméli
őket néhány forró őrségváltásnyi időtől. A kereszten függve Kephasz kinyitotta a száját, és olyan hangokat adott, mintha énekelni próbált volna,
noha szerintem ebben a helyzetben nem sok oka volt az éneklésre
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!