Amikor Pilátus halára ítélte Jézust, volt egy mondata, miszerint "mosom kezeimet"? Jézus pedig megmosdotta Mária Magdolna lábait, lemosva ezzel a bűnt jelképező szennyet, mivel rosszlány volt?
Kedves Kérdező!
Kicsit összekuszáltad a dolgokat.
A Luk 7:36-50-ig lejegyzett történetben,egy "bűnös nő"mossa lábait Jézusnak könnyeivel,és illatos olajjal.
A nő nevét nem írta meg a szemtanú,s azt csak spekuláció nevezte el Mária Magdalénának,vagyis magdalai Máriának.
Szintén nem írja a szemtanú,hogy milyen bűne,bűnei voltak a nőnek.
A kéz,láb,eszközök kényszeres mosogatása,valóban bűntudatra utalnak,de Jézus lábmosása az utolsó vacsora előtt,a praktikus étkezés előtti tisztálkodás rabszolgamunkja elvégzésével,a szolgálva uralkodás bemutatása.(Jn 13:3-15)
(János 12:3) 3 Mária azért elővett egy font illatos olajat, igazi nárdusolajat, nagyon értékeset, és megkente Jézus lábát, s hajával törölte szárazra a lábát.. . .
(Lukács 7:36–38) . . .. 37 És íme, egy asszony, akit bűnösnek ismertek a városban, megtudta, hogy ő a farizeus házában étkezéshez telepedett, és hozott egy illatos olajat tartalmazó alabástrompalackot, 38 majd elhelyezkedve hátul, a lábánál, sírt, és áztatni kezdte könnyeivel a lábát, és fejének hajával törölte meg. Gyöngéden csókolgatta is a lábát, és megkente az illatos olajjal.
Ahogy az előttem szóló is írta, láthatjuk, kétszer is megtörtént az eset.
Vannak ugyan hasonlóságok, de különbségek is. A Lukács által feljegyzett eset történt előbb, mégpedig Galilea é. részén, míg a későbbire D-en, a júdeai Betániában került sor. A korábbi egy farizeus házában, a későbbi Simonnak, a leprásnak a házában történt. Az első esetben egy meg nem nevezett asszony kente meg Jézust, akit mindenki „bűnösnek” – valószínűleg prostituáltnak – ismert; az utóbbiban Márta testvére, Mária tette ugyanezt. Ráadásul több mint egy év telt el a két alkalom között.
Szentírás általában akkor használja ezt a kifejezést, (bűnös)ha valaki hírhedt volt a bűnös életéről. Ez az asszony valószínűleg prostituált volt.
A szemléltetést azért mondta Jézus, mert felismerte, milyen véleménnyel van a vendéglátója, Simon arról az asszonyról, aki bejött, és megkente Jézus lábát illatos olajjal. Hívatlan vendégek jelenléte bizonyos alkalmakon nem volt szokatlan. Úgy tűnik, hogy néhány esetben a hívatlan személyek bemehettek a helyiségbe az étkezés alatt, és leülhettek a fal mellé. Onnan tudtak beszélgetni azokkal, akik a helyiség közepén az asztalhoz telepedtek.
A kettőnek nincs köze egymáshoz.
Ártatlanság, felelősség elhárítása: Kézmosás.
Ha valaki ártatlan volt egy ügyben, vagy elhárította magáról a felelősséget, azt jelképesen azzal érzékeltette, hogy megmosta a kezét
Pilátus úgy próbált meg kibújni a Jézus halálával kapcsolatos felelősség alól, hogy megmosta a kezét a sokaság előtt, és közben kijelentette: „Ártatlan vagyok ennek az embernek a vérétől. Magatok lássátok”
De ettől még részt vett abban, tehát Isten és ember előtt bűntényt követett el.
Láb mosás:
A meleg éghajlatú Közel-Keleten, ahol az emberek nyitott saruban rótták a poros utakat, a vendégszeretet és a kedvesség jele volt, ha valaki gondoskodott arról, hogy megmossák a vendégei lábát.
Ezt a feladatot a házigazda vagy egy szolga végezte el.
A helyszínen nem volt házigazda vagy szolga, hogy ellássa a feladatot, és nyilvánvalóan egyik tanítvány sem jelentkezett erre. Jézus azzal, hogy hozott egy tál vizet és egy törülközőt, és megmosta, majd megtörölte az apostolai lábát, szeretetre és alázatra tanította őket
Jézus Krisztus alázatosságra és egymás iránti szolgálatkészségre tanította a tanítványait, amikor Urukként megmosta a lábukat
# 3
Csak egy kis kiegészítés: "Ezt a feladatot a házigazda vagy egy szolga végezte el."
Házigazda soha sem végezte, ez a szolgák, közülük is a legalacsonyabb rangú szolga feladat volt. Ha nem volt szolga, de olyan volt az alkalom, hogy a hagyomány megkövetelte a rituális lábmosást (mint az utolsó vacsora esetében) akkor mindenki magának mosott lábat.
Jézus, azzal, hogy megmosta az apostolok lábát, egyszerre tett egy vendéglátói gesztust (mintha a szolgáival mosatta volna meg) és egyszerre gyakorolt alázatot (mivel ő vállalta be a legkisebb szolga szerepét). Ezért is tiltakozott először Péter, mert ezt a fordított helyzetet nem akarta elfogadni.
Ezt a kiegészítést leszámítva teljesen jó a válaszod, a 2. is, részemről ment a zöld.
Üdvözlettel:
(andrás)
Szia
Az első kérdésedre talán ez a válasz?:
"Pilátus, amikor látta, hogy ez semmit nem használ, sőt csak felfordulás támad, vizet vett, megmosta a kezét a sokaság előtt, és ezt mondta: „Ártatlan vagyok ennek az embernek a vérétől. Magatok lássátok.” Erre az egész nép így válaszolt: „Ránk szálljon a vére, és gyermekeinkre!” Máté 27:24,25
Még valami,a lábmosáshoz:
"János 13:3 Jézus jól tudva, hogy az Atya mindent kezébe adott, és hogy az Istentől jött, és az Istenhez megy:"
"Ti engem így hívtok: Mester, és Uram. És jól mondjátok, mert az vagyok.Azért, ha én az Úr és a Mester megmostam a ti lábaitokat, néktek is meg kell mosnotok egymás lábait.Mert példát adtam néktek, hogy a miképen én cselekedtem veletek, ti is akképen cselekedjetek.Bizony, bizony mondom néktek: A szolga nem nagyobb az ő Uránál; sem a követ nem nagyobb annál, a ki azt küldte.Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket.(Jn 13:13.17)
Itt nyilvánvalóan,Krisztus URALKODÓ-ként viselkedett,s megmutatta,milyen az ő követőinek uralkodási módszere.
Mindazok,akik nem alázattal,másokat szolgálva uralkodnak,NEM Isten szerint uralkodnak!
(Amikor Pilátus halára ítélte Jézust, volt egy mondata, miszerint "mosom kezeimet"?)
Pilátus nem akarta kivégezni Jézust, nem volt rá oka, nem talált benne halálra méltó bűnt. Ezért hárította először vissza a zsidóknak, hogy ítéljék el ők. De a ravasz zsidó farizeusok kieszközölték, hogy mindenképp Pilátus ítélje el. Amikor elítélte a kézmosásával jelezte, hogy semmi köze Jézus halálához, de a törvény és a cselszövés miatt, muszáj volt elítélnie.
Mate.
24. Pilátus pedig látván, hogy semmi sem használ, hanem még nagyobb háborúság támad, vizet vévén, megmosá kezeit a sokaság előtt, mondván: Ártatlan vagyok ez igaz embernek vérétől; ti lássátok!
25. És felelvén az egész nép, monda: Az ő vére mi rajtunk és a mi magzatainkon.
Pilátus eljárását,egy undi képpel fogalmazza meg a magyar szólás:
"Nem piszkított a kútba,csak a kávájára,majd onnan piszkálta a kútba."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!