Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Honnan lehet tudni, mi az,...

Honnan lehet tudni, mi az, ami az Ószövetség törvényéből vonatkozik a keresztényekre, és mi az, ami nem? Mi a megkülönböztetés alapjául szolgáló ELV?

Figyelt kérdés

Rengeteg magyarázatot lehet hallani.


Van, amelyik minden törvényt meg akar tartani, és a teljes visszatérést követeli az ószövetségi törvényekhez.


Van olyan, amelyik azt hirdeti, hogy immár mindent szabad, semmi sem kötelező, úgyis a kegyelem állapotában vagyunk.


Vannak ezek között köztes verziók is.


Tudom, hogy nem a törvény uralma, hanem a kegyelem állapotában vagyunk. A törvény cselekvéséből nem igazul meg senki Isten előtt. Mindent szabad, de nem minden használ. A szabadság nem azonos a szabadossággal. Viszont, a törvényből egy jotta, egy vessző sem vész el.


Mégis érdekelne az ELV, ami alapján elkülöníthető, mi az, ami a korabeli zsidóságra vonatkozott, illetve a mai napig is csak és kizárólag rájuk vonatkozik, mi az, ami egyetemes érvényű, és Krisztus kereszthalálát követően is változhatatlan, a pogányokból megtértekre is ugyanúgy vonatkozik.


Nem gondolom, hogy a Biblia egy "salátástál" amiből kedvemre válogathatok.


Mi tehát az az ELV, aminek alapján bizton lehet állítani, hogy eddig vannak azok a dolgok, amik csak a választott népre vonatkoznak, vagy az üdvtörténet Krisztus előtti szakaszára, illetve ami alapján kimondható, hogy ezek meg amazok a dolgok viszont egyetemes, örök érvényű, minden korban és népben élő ember számára érvényesek és nem vesztették érvényüket Krisztus tanításai és váltsághalála után sem?


Jó lenne világosan látni ebben a kérdésben.



2014. máj. 29. 09:51
1 2 3
 21/26 anonim ***** válasza:
100%

Kedves Kérdezõ!


Teljesen egyet tudok érteni ericone #6-tal, különösen fontos kiemelni, amivel zárta: "az egész törvény azért adatott hogy ÉLJ, ezt mondja magáról a törvény." - vagyis maga az ÚR ( 3Móz 18:5 )

Épp ezzel a verssel indokolja a Talmud, hogy az életmentés kötelessége felfüggeszti a szombati tilalmakat.


Sajnos a kérésdeben nem tudok segíteni, illetve csak annyit, hogy a 613 ( ezt is jól tudod, 248 tiltás, 365 pozitív parancs ) felsorolását megtalálod angolul, próbáld "kimazsolázni", besorolni a három kategóriába. Valójában - tudommal - többféle megfogalmazásuk létzik, a két legellterjedtebb:

1) Maimonides Mishne Torájá ( "A Tóra ismétlése" ) ( 11. sz. ), pozitív ( "tedd" ): [link] ; negatív ( "ne!" ) : [link] ( rövid, tömör, egy parancs egy mondat + helymegjelölés a Tórában, ezért angol nélkü is fel tudod használni. )

Illetve részletesebben, magyarázatokkal: [link]

2) r. Áháron Halévi: Széfer Háchinuch ( 13.sz. ; megjelent: 16.sz. ) Lényegében elõbbin alapul. Sajnos ebbõl csak részletek, de legalább magyarul: [link]

[link]

Ismertetõ ( angol, kb 1 oldal ): [link] - ehhez megjegyzés: Ramban = Maimonides .

( Nem azért írtam ezt, mert ez van a google találati lista elején, hanem, mert a yeshiva.org egy igen elismert oldal. )

[link]


Remélem, jók valamire.


Egy kis korekció ericone #6-hoz: a rabbik szerint nincs "kis" és "nagy" parancs, csak parancs. Teljesíteni kell. Nincs olyan, hogy ez "kis" parancs, ezt meg szabad szegni. ( Persze nálunk )

Az viszont igaz, hogy amit Jézus idézett (Mt. 22:37-39, Mk. 12:29-3, Lk. 10:27, vagyis 5Móz 6:4-5 és 3Móz 19:18 ), az az alapja mindennek. A micvák ( parancsok ) felsorolását is az elsõvel kezdik, igaz a felebaráti szeretet a 206. helyre szorult. Ezt a chaszid rabbik másképp látták: egyik hászid rabbi mondta, amikor diákjai megkérték:

- Rebe, taníts meg minket Isten szeretetére!

Mire a mester elgondolkodva így szólt:

- Szeressétek az embereket!


Sõt, a korábban idézett Hillél is, kb 40 évvel Jézus elõtt.


( A zárójeles megjegyzéshez annyit, hogy úgy rémlik, vmivel késõbb némileg épp a zsidókkal szembeni kitolásból, mert így szombatra került a hetivásár, amin így a vallásos zsidó kereskedõ nem vehetett részt. Az indokolás persze az "Újszövetségbõl " "vezette le". A törvényeket azért idéztem, hogy világos legyen: a napot áttették, de az intézmény, a tartalom megmaradt. Nem lényeges külön bség, hogy nem halallal büntették, mert a Szent´ly pusztulása óta rabbinikus bíróság nem hoz(ott) halálos ítéletet. )


Bocsi, de szükséges még egy off:


"Máté nem tévedett."


DE. Pontosabban, valszeg nem õ, mert levita volt, tehát tanult ember, hanem valamelyik fordító, vagy másoló.


"Izraelnek mint népnek az ellenségeit kellett gyűlölniük"


Ez igaz, cskhogy Izraelnek mint népnek az ellenségei - amint le van írva: a gonoszság ( Zsolt. 97:10 ), a rossz ( Ámosz 5:15 ) . Ezeket - és csak ezeket - kellett ( volna ) gyûlölni a Biblia szerint. Embert soha.

( Némelyek rögeszméje, hogy szeretni csak "saját atyafiát" kell, hogy 3Móz 19:18 csak arra vonatkozik. NEM IGAZ. Ehhez el kell olvasni innen: [link] a 3Móz 19:18 -hoz tartozó magyarázatot. És ne akarj jobban tudni héberül, mint a Brit Birodalom egykori fõrabbija! ( Ez nem neked szól, Kérdezõ, nem Te vetetted ellen. :) ) )

2014. jún. 2. 04:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/26 A kérdező kommentje:

nneddudgi,


Neked is köszönöm a linkeket, értékes gyűjtemény, lesz miből mazsolázgatni.


Máté "tévedésével" kapcsolatban annyit, nem lehet, hogy azokra a részekre kell gondolni, amikor Isten kifejezetten megtiltja a kapcsolattartást bizonyos népekkel, mert nem mentek eléjük az úton, nem engedték át az országon, nem adtak nekik inni, ezért nem is tartozhatnak a közösséghez, még a sokadik nemzedékben sem? Ez pl. a gyűlölet egy formája, nem?


Vagy pl. amikor Isten kifejezettem azért von felelősségre valakit, mert nem hajtotta végre a bosszú parancsát, nem adott helyet Isten haragjának, asszem Sámuel pl. felkoncolta Agágot Saul helyett, mert ő mulasztást követett el ebben.


Amikor Isten kifejezetten parancsot adott az ellenség kiirtására, még az asszonyok, a gyermekek esetében is (sőt, még a jószágra is vonatkozott ez, itt is Saul ugrik be, aki életben hagyta a jószágot is és ez sem tetszett az úrnak) Nemde ez a gyűlölet, a bosszú kifejezése? Olyasfajta gondolkozás, mintha Isten azt mondaná, hogy "én, Isten gyűlölöm ezeket, mert utálatos dolgokat tesznek, ezért kiűzöm őket, és ti is gyűlöljétek őket, adjatok helyet haragomnak, mert ha nem, ellenetek fordulok, sőt, még ők lesznek csapdává a ti oldalatokban" ?


És ehhez képest mondta azt Jézus, hogy amint Isten letett a bosszúról ellenünk, mert a bűn büntetést nyert Krisztus áldozata által, úgy tegyünk le mi is mindenféle bosszúról, mindenkivel szemben?


Nem lehet, hogy mégis jól van az úgy megírva Máténál, ahogy?

2014. jún. 2. 09:50
 23/26 anonim ***** válasza:
43%

Sziasztok!


A témával kapcsolatban hadd idézzek Dr. Varga Zsigmond professzor tollából, hátha segít a megértésben:


"E szakaszban világosan látszik, hogy Jézus nem a mózesi törvény, hanem annak helytelen értelmezése ellen tiltakozik. „Gyűlöld ellenségedet!” – ilyen parancs a törvényben nincs, ez önkényes és helytelen emberi „megfelelője” a felebaráti szeretet parancsának. A barát ellentéte az ellenség, a felebarát (ho plésion, héb. réa) egyszerűen a másik ember, különbségtétel nélkül, ennek tehát nincs is ellentéte. Ha a másik emberre Isten valamilyen formában felhívja a figyelmünket, akár úgy, hogy utunkba állítja, akár éppen úgy, hogy ellenségünkké teszi, ezzel csak arra akar figyelmeztetni bennünket, hogy konkrét módon kötelez bennünket iránta a szeretet parancsa. Isten nem tesz különbséget javainak osztogatásában ember és ember között. Szeretete hasonló szeretetre kötelez el bennünket. Aki a szeretetben vallási okokra hivatkozva személyválogató, az nem különb azoknál, akiket lenéz azért, mert más okokra hivatkozva hasonló magatartást tanúsítanak. Szeretet személyválogatás nélkül: ebben van a mi Istenhez igazodó „tökéletességünk”, érettkorúságunk, életünk kiteljesedése."


Üdv. Péter

2014. jún. 2. 12:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/26 anonim ***** válasza:
100%

Örülök, hogy segíthettem.


Közben az jutott eszembe - mindjárt az elsõ néhány micváról ( parancs ) - hogy pl azt a 3 közül melyikbe sorolod?

Azok I-tennel szembeni kötelességek. Van amelyik belefér az erkölcsibe, de pl I-ten uralmának elfogadása, annak elismerése, hogy EGY, az nem gondolnám, hogy oda tartozik.

Asszem, ezekre kell még egy negyedik kategoria, és ezek persze, gondolom, mindenkire kötelezõk.


Nagyon jó, hogy Péter idézte a professzor szövegét, tökéletesen világosan elmagyarázza, úgy gondolom, válasz a felvetéseidre. Az elõbb megadott link, a pdf magyarázatok és jagyzetek a Tórához, a 3Móz 19:18 -nál ( a felebaráti szeretet ) a prof. magyarázatát részletesen igazolja. ( Érdemes a pdf -et letölteni, aztán txt -ben elmenteni, úgy könnyebben kezelhetõ. )


Fontos: a gyûlölet, bosszú egyszerûen nem fér össze I-tennel.


Amikor az elkülönülést parancsolja - ide tartozik az is, sokadik nemzedék se - azért, mert azok szokásai, lelkülete annyira idegen az I-tennek tetszõtõl, hogy egy-két nemzedék alatt nem tudnának olyanná fejlõdni, hogy ne veszélyeztessék I-ten népének erkölcseit, úgy is mondhatjuk: hûségét.


Ez az oka, indítéka minden olyan parancsnak, ami akár az elkülönülésre vonatkozik ( vegyesházasság ellenjavalt ), akár valaki(k)nek az elpusztítására. Utóbbiak esetében az Örökkévló, áldott õ, látja, hogy nem képesek miim+alis megtérésre sem, még annyira se, hogy legalább a Noé fiainak adott ( tehát minden emberre kötelezõ ) 7 parancsot teljesítsék.

Egy ilyen példa Amálék, aki rátámadt a gyengékre, amikor a harcosok már továbbhaladtak. Ez nagyon aljas cselekedet volt, ezért rendelkezett I-ten úgy, ahogy.

Ehhez meg szokták jegyezni, hogy a "töröld el az emlékét is" voltaképp nem az emberekre, hanem a mentalitásra vonatkozik: az öncélú ellenszegülés. Hisz Amáléknak - ha nem volt hülye - tudnia kellett, hogy rajtaveszt, hisz ez a kivonulás után törént, amikor már mindenki tudta, milyen csapásokkal sújtotta I-ten Egyiptomot és hogy járt Faraó és serege. Amálék nem gondolhatta, hogy esély van, tehát a gazságot, amit elkövetett, csak magáért a gazságért, az I-tennel szembeszegülésért követte el. Voltaképp erre mondta I-ten, hogy "töröld el az emlékét is". Ezért volt súlyos Saul bûne, hisz annak a levét isszuk olykor máig.

2014. jún. 3. 02:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/26 A kérdező kommentje:

nnedduddgi,


melyik az a "Noé fiainak adott ( tehát minden emberre kötelezõ ) 7 parancs"?


Mózes 9-et olvastam, gondolom ott kellett volna lennie, de nem találtam hét ilyen parancsot.

2014. jún. 3. 08:34
 26/26 anonim ***** válasza:
100%
Jól gondolod, csak nem szószerint van. A "magyarázatok"-ban ( az a palheid... kezdetû link ) a megfelelõ helyen ( Mózes 9 ) megtalálod.
2014. jún. 3. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!