Az abszolút gonoszság kizárja a létezést?
Szia!
Hát ez nagyon filozófikus kérdés... ;-)
Tény, hogy gonoszságnak általában minden olyan dolgot tartunk, ami az életet és a boldogságot veszélyezteti, rombolja. Ezzel szemben áll a szeretet a következetes másik-középpontúság, avagy a másokért élés gondolkodásmódja és életformája.
Gyakorta emlegetünk egy erkölcsi fogalmat is a mindennapi életben: a bűnt. A bűn az önzés, az önmagunkért élés gondolkodásmódja és életformája.
Nagyon érdekes, hogy ennek az igazságnak a felfedezéséig természettudományos megfigyelés útján is el lehet jutni. A neves magyar tudóstól, Selye Jánostól származik ez a gondolat: "Bizonyos tekintetben úgy is vehetjük, hogy az önzés az eredendő bűn, nemcsak az ember, hanem minden élőlény számára." Ezután úgy szemlélteti állítását, hogy leírja, mi történik például az emberi testben, ha annak valamely része egyszer csak az "önzés törvénye" szerint kezd működni: "Ki-kitörhet egy forradalom valamely részlegben, amely elfeledkezik a kollektív önzetlenségről. Ez az, amit ráknak nevezünk. És ebbe nemcsak az egész szervezet pusztul bele, hanem vele együtt a lázadó rész is saját törekvésének áldozatává válik." Majd hozzáteszi mindezekhez: "A racionális értelem korában szinte megörvendeztet, hogy az emberi magatartást nevelő vallási és bölcseleti tantételeknek tudományosan feltárható biológiai igazság az alapjuk." (Életünk és a stressz)
Van min elgondolkoznunk ezen a ponton: Lehetséges, hogy minden rossznak, gonoszságnak tényleg az önzés a gyökere? De hiszen nekünk az önérdek és önös vágyak, kívánságok követése tűnik az élet és a boldogság útjának! Nem bűnösnek, hanem természetesnek érezzük, hogy a magunk javát keressük mindenben. Ugyan mi mást tehetnénk, hiszen mindenkinek ez a kézenfekvő? – mondaná sok ember. Lehetséges, hogy valami megcsalja, megrontja tiszta látásunkat? És talán ez a ferde látás maga is a bűn következménye? "Van olyan út, amely igaz az ember szeme előtt, de a vége a halálnak útja" – mondja a Biblia (Példabeszédek 16:25).
Egy ember gyűjthet magának mindent, amit csak tud, élhet, gondolkodhat és tervezhet mindig csak a maga érdeke szerint, de élete elmúlik és nincsen semmije. Az önszolgálat törvénye az ön-megsemmisítés törvénye az önfeláldozás törvénye viszont az ön-megőrzés törvénye. A gazda azzal őrzi meg a magot, hogy a földbe veti. Így van ez az emberi élettel is. Az adás életet jelent. A Biblia a szeretet, a másokért élés törvényét mondja az élet és a boldogság egyetlen útjának – teljes egyértelműséggel. A bűn – az önzés – életfelfogása és életmódja követését pedig a szenvedés és a halál útjának jelenti ki minden ellenkező látszat ellenére:
"A bűn teljességre jutva halált nemz" (Jakab 1:15).
"A bűn zsoldja a halál" (Róma 6:23).
Üdv. Péter
köszönet,Péter!
A magnak a földben "meghal", hogy élete legyen, "feltámadjon".
*
Mk 8,35 Mert valaki meg akarja tartani az ő életét, elveszti azt; valaki pedig elveszti az ő életét én érettem és az evangéliomért, az megtalálja azt.
*
szerintem nem
Isten az Abszolútum. Teljes, Egy.
Ha lenne egy ellentéte, abszolút rossz: az duális lenne - ami viszont feltételezi, hogy van fölötte, az Egy.
De az Egy a duális fölött van,jó és rossz fölött, igen- nem fölött- mert egész, nem rész.
Az egész több mint a részek összessége - mondja Arisztotelész.
"A kérdező kommentje:
Tehát a bűn = abszolút gonoszság? Azt értem, hogy aki bűnös, annak meg kell halnia a "megfelelő időben", de nem abban a minutumban pusztul el az ember, amikor elkövet egy bűnt, arról már nem is beszélve, hogy az emberi természet eleve bűnös, mégis létezik, él az ember. Az abszolút gonoszság az nem a bűntől szennyes ember, én nem így gondolom. Élni jó. Az abszolút gonosz viszont nem bírhat semmilyen jóval, nem lehet pozitív megnyilvánulása, a létezés viszont pozitív dolog, hiszen az élet Istentől ered, Ő tartja fenn az életet minden élőben. Akkor abszolút gonosz létezhet?"
az általad említett abszolút gonosznak ki adott létjogosultságot,hogy létezhessen?
Szia. :)
Hát ha belemélyedünk, olyan nincs is, hogy gonosz...ez inkább téves jónak minősül, az abszolút jó abnormális megnyilvánulásának, mivel a gonosztevő azért teszi azt, mert azt hiszi az a jó, hiszen nem ismeri az abszolút jót, tehát a gonosz, más mint az abszolút jó, nem pedig az ellentettje...persze nevezhetjük abszolút gonosznak/rossznak, de ez egy részhalmaza az abszolút jónak, mivel ha becsületesen akarunk vizsgálni a rossz/gonosz is...hiszen ahhoz viszonyítva tudjuk mi az abszolút jó, hogy mi a jó...mint a távol-keleti JinJang jel, ott a kör teljes egésze az Abszolút Jó, a fehér rész a Jó és a fekete a Rossz., de az egész maga JÓ, méghozzá az Abszolút Jó.
Az abszolút gonosz tehát nem zárja ki a létezést, mert az is létező...csupán önmagában nem létezik, mert illúzió...valami élteti...és ez az emberi elme tévedése. :)
Az abszolút gonosz mindig létezik, mivel a Minden VAN, de kérdés, hogy érvényt adunk e neki vagy sem...:P
Ráadásul a gonoszság, a rossz mindig valamivel szemben tud történni, tehát minimum két létező kell hozzá, az abszolút jó viszont magában is elvan 1 létezővel. Legjobb ha úgy nézzük a dolgot, hogy elképzeljük, hogy totálisan egyedül vagyunk, de csak egyedül, semmi nincsen rajtunk kívül, semmi, és ismerjük ugye magunkat...van e mivel szemben gonosznak lenni? Van e mit szeretni, amivel a jót tehetjük?
üdv
26/F
LastOne.Left
01:26
"Isten az Abszolútum. Teljes, Egy.
Ha lenne egy ellentéte, abszolút rossz: az duális lenne - ami viszont feltételezi, hogy van fölötte, az Egy."
Ezt kifejtenéd bővebben?
Miért zárja ki az abszolút gonoszság létezését, hogy Isten az Abszolútum? Az abszolút szót a gonoszság esetében a mértékére értettem.
Mi lenne duális, ezt nem értettem? Az abszolút gonoszság fölött persze, hogy ott van az Egy, nem állítottam, hogy a hatalma megegyezik Isten hatalmával, hogy egyenlőek lennének. Abszolút gonosz lehet az is, akinek nincsen hatalma, ez nem hatalmi kérdés szerintem.
"Utolsó. Minden létezőnek Isten ad létjogosultságot. Az abszolút gonosz esetében most nem a személyről akartam beszélni. De kérdéses, hogy vajon az abszolút gonosz létezését fenntartja, vagy fenntarthatja-e Isten. Nem áll-e a létezés ellentétben az abszolút gonoszsággal?"
Lehet átugrottál az egyik mondatom felett...
A gonoszság is létezik, mert MINDEN LÉTEZIK, de önmagban, tehát egyedül nem tud létezni, hogy CSAK AZ VAN, mivel kell hozzá még valami...Tehát CSAK Isten létezik, és benne van a gonoszság is, de NEM JUT ÉRVÉNYRE Isten magatartásában, mert Isten egyedül van, így nincs mivel/kivel szemben gonosznak lennie...de az ember tévedésében érvényre juttatja, mert azt hiszi több létező van. :P
üdv
26/F
LastOne.Left
Tehát Isten fenntartja a Gonoszság létezését...de a munkálkodását nem örökre...:P
üdv
26/F
LastOne.Left
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!