Van összefüggés a 7 napos kovásztalan kenyerek ünnepe és a Jézus által,az utolsó vacsorán megtört kenyér közt?
A kereszténynek nevezett közösségekben különbözőképpen emlékeznek meg Jézus utolsó vacsorájáról. Némelyek ostyával,kovásztalan kenyérrel,kovászos kenyérrel,mások keksszel emlékeznek Jézus áldozatáról.
Van valami jelentősége,hogy mivel emlékezünk?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az összefüggés annyiban áll fenn, hogy maga a vacsora, amin a tanítványok az Úrral részt vettek, a kovásztalan kenyerek ünnepének kezdetéhez kapcsolódott, a páskabárány leölése előtti nap estéjén zajlott, ú.n. előünnep volt (chagigah). Mivel nem volt része konkrétan a 7 napos ünnepnek, így nem is volt szükséges kovásztalant fogyasztani még ezen az estén.
Ezt a különbséget egyébként megtaláljuk a görög szövegben is. Máténál a 26:17-ben "azumos" szerepel, amikor az ünnep napjairól beszél, tehát ez a szó a kovásztalant jelenti. A 26. versben pedig, ahol az Úr megtöri a kenyeret, az "artos" szót használja, ami egyszerűen kenyér/étel/vekni jelentésű.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Van összefüggés annyi, hogy Jézus az utolsó vacsorán az előírásoknak megfelelően kovásztalan kenyeret fogyasztott.
Amúgy az ostya is kovásztalan kenyér, csak praktikus okokból más kicsit a formája, ilyet használnak a római katolikus, evangélikusok, anglikánok.
1. Hsz!
"A kovásztalan kenyér ünnepének első napján a tanítványok ezzel a kérdéssel fordultak Jézushoz: „Hogy akarod, hol készítsük el neked a húsvéti vacsorát?”(Mt 26:17)
Téves ismereted van!
Az utolsó vacsora,a kovásztalan kenyerek ünnepe első napján volt. 100%-ban kizárt,hogy kovászos kenyeret tört meg Jézus!
2. Hsz!
Az ostya nem tartalmaz kovászt. Az ostya erjesztéséhez sütőport használnak s nem kovászt.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kérdező,
A kovásztalan kenyerek első napja ünnepnap, sabbati nyugalom, tilos minden munka és adásvétel. Hogyan gondolhatták volna a tanítványok, hogy Júdás vásárolni megy el a vacsoráról?
Továbbá, ha ez a nap már az ünnep első napja lett volna, és az Urat csak másnap délután ölték meg, akkor sajni nem ő a mi páskabárányunk, lecsúszott a megfelelő napról, nem töltötte be tökéletesen a próféciákat és jeleket az Isten ünnepeinek rendje szerint.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#4
Nem értem a kioktatást, akkor újra ismétlem magam. Az ostya az kovásztalan kenyér, de leírom a hozzávalókat is, liszt, víz és só.
Sehol se írtam, hogy lenne benne kovász, pont azért, mert Jézus is kovásztalan kenyeret tört meg.
Kedves munyamunya!
A Szent István Társulat fordítását idéztem és nem a Károlyiból.
Van olyan idézet,ami lényegében mást mond?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kérdező,
A téma szempontjából mindegy, melyik magyar szövegre hivatkozol, az eredeti görög szavak/mondatok értelmét csak kierjedt magyarázatokkal együtt lenne érdemes olvasni és próbálni megérteni. De legalább annyi fáradtságot hasznos lehet venni, hogy egy sima online Biblia-szótárban utánanéz az ember a dolgoknak.
Például az általad idézett helyen az ünnep "első napja" csak egyetlen szó a görögben (a "nap" nincs ott), aminek egyik jelentése "mielőtt" "azt megelőzően" (pl. Máté ugyanezt használja itt: ""Uram, engedd meg nékem, hogy *előbb* elmenjek és eltemessem az én atyámat""). Tehát, még hogyha figyelmen kívül is hagyjuk a tényt, hogy a "kovásztalanok" megjelölés egy bővebb időszakot jelölt abban az időben, és nem kizárólag a mózesi 7 napos ünnepet (a Misnában olvasni erről, illetve a mai judaizmus is már a 14-ét is hozzáveszi az ünnepi periódushoz) - szóval ha ettől eltekintünk, a szavak jelentése alapján akkor is fennáll az az értelmezési lehetőség, hogy ez a bizonyos vacsora egyszerűen a kovásztalanok napjai *előtt* történt.
Aztán ott van a hol "készítsük el" kifejezés, ami minden szótár szerint ELŐkészületet jelent, nem pedig valaminek a megcsinálását. A tanítványok előkészültek a páskára, azaz elrendezték a szállás és ellátás körüli dolgokat.
A SZIT teljesen félrevezető a következő versben is: ""nálad költöm el tanítványaimmal a húsvéti vacsorát"" Az eredetiben ezek a szavak állnak: -val,vel / te / csinálom vagy tartom / a / páska / -val,vel / a / tanítványok / enyém. Szó nincs 'vacsora elköltésről'.
Ezek csak kiemelt példák, bizonyára akit valóban érdekel, megteheti, hogy utánanéz az ilyesminek. Persze nem muszáj.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Szia
Óriási jelentősége van annak, miként tartjuk meg az Úrvacsorát. Miért mondhatjuk ezt? Mert Pál rámutatott, hogy aki méltatlanul eszik a kenyérből és iszik a borból, az „vétkes lesz az Úr testét és vérét illetően”.... Mert aki eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik önmaga ellen, ha nem látja tisztán a testet” 1Korintusz 11:27–29.
Amikor Krisztus földi élete utolsó pászkájára összeült a tanítványaival, akkor a mózesi törvény szerint tartották azt meg. MIUTÁN megtartották a pászkát, és elment Iskariót Júdás, hogy elárulja Urát, akkor Krisztus a 10 apostolával szövetséget kötött egy Királyságra, és azokat a kellékeket használta ehhez (kovásztalan kenyeret és bort), amely a pászkából megmaradt.
Így: "Amint folytatták az evést, Jézus vett egy kenyeret, és miután áldást mondott, megtörte, és odaadta azt a tanítványoknak, ezt mondva: „Vegyétek, egyétek. Ez jelképezi a testemet.” Majd vett egy poharat, és miután hálát adott, odaadta nekik, és ezt mondta: „Igyatok belőle mindnyájan, mert ez jelképezi a véremet, »a szövetség vérét«, amely ki lesz ontva azért, hogy sokak bűnét megbocsássák." Máté 26:26-28
Ezt a krisztusi mintát követték az első századi keresztények is, ahogyan azt Pál apostol lejegyezte:
1Korintusz 11:23–26
"Mert azt adtam tovább nektek, amit az Úr tanított nekem, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárulták, vett egy kenyeret, és miután hálát adott, megtörte, és ezt mondta: „Ez jelképezi a testemet, amely értetek van. Ezentúl ezt tegyétek, hogy megemlékezzetek rólam.” Ugyanígy tett a pohárral is, miután megvacsoráztak, és ezt mondta: „Ez a pohár jelképezi a véremen alapuló új szövetséget. Ezentúl ezt tegyétek, valahányszor isztok ebből a pohárból, hogy megemlékezzetek rólam.” Mert valahányszor eszitek ezt a kenyeret és isztok ebből a pohárból, az Úr HALÁLÁT HIRDETITEK, MÍG Ő EL NEM JÖN."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!