Mi az, hogy zsidó???
Szia
Miután Izraelt, vagyis a tíz törzs királyságát leigázták, így nevezték a Júda törzséből származó embereket:
2Királyok 16:6
"Abban az időben Szíria királya, Recin visszacsatolta Elátot Edomhoz, majd kiűzte a zsidókat (Júda embereit) Elátból. ..."
A babiloni száműzetés után törzstől függetlenül azokat az izraelitákat hívták így, akik visszatértek Izraelbe.
Ezsdrás 4:12
"tudja meg a király, hogy a zsidók, akik feljöttek tőled ide hozzánk, Jeruzsálembe érkeztek. Újjáépítik a lázadó és gonosz várost, befejezik a falakat, és javítják az alapokat."
Később az egész világon ezzel a kifejezéssel különböztették meg az izraelitákat a nem zsidó nemzetektől.
Eszter 3:6
"De méltóságon alulinak találta, hogy egyedül Márdokeust ölje meg, mert beszéltek neki Márdokeus népéről. Hámán ezért azon volt, hogy megsemmisítse Márdokeus népét, minden zsidót, akik Ahasvérus egész birodalmában voltak."
Pál apostol jelképes értelemben használta ezt a szót, amikor arról beszélt, hogy a keresztény gyülekezetben a nemzetiségnek nincs jelentősége .
Róma 2:28, 29
"Mert nem az a zsidó, aki külsőleg az, és a körülmetéltség sem az, ami külsőleg van a testen, hanem az a zsidó, aki belsőleg az, és a körülmetéltsége a szív körülmetéltsége szellem által, nem pedig írott törvénygyűjtemény által. Az ilyen személyt nem emberek dicsérik, hanem Isten."
Galácia 3:28
"Nincsen sem zsidó, sem görög, nincsen sem rabszolga, sem szabad, nincsen sem férfi, sem nő. Mert Krisztus Jézus tanítványaiként ti mindnyájan egyek vagytok."
Csak mert találkoztam már néhány zsidóval akik látszólag távolról se tőnnek egy adott etnikai csoport tagjának(arabszerűtől a koromfeketén át a szőke kék szeműig).
Továbbá mi van ha egy keresztény és egy zsidó embernek gyereke születik? Ki dönti el, hogy ő például zsidó-e?
Ma az számít zsidónak, aki hisz Istenben, de Jézust csalónak tartja, Mohameddel együtt.
Bizony mondom Néked, elvették jutalmukat.
Kzitus, lehet kicsit prímitíven értelmezem amit írtál, de ez nekem kicsit tömény volt.
Ha leakasztom otthon a falról a keresztet és kirakok a helyére egy dávidcsillagot akkor én zsidó leszek?
Vallás, kultúra és etnikum.
A megnevezés Juda (Jehuda) nevébõl származik.
Tehát Kzitus elsõ mondata lényegében helyes, csak õ bizonyára azt hiszi, hogy mindenki olvasta a Bibliát, legfeljebb emlékeztetni kell. És persze, a sehovások kissé ficamított fordításáal idéz, pedig elérhetõ zsidó fordítás: [link] ; protestáns: [link] ; katolikus: [link]
Picit részletesebben:
Salamon király halála után két "jogos" trónkövetelõ is akadt, így Salamon birodalma két részre szakadt. Az északi rész tartotta meg az Izrael nevet, ehhez tartozott 10 törzs, a déli lényegében csak J(eh)uda, melybe Benjámin és reuben beolvadt.
ie 722-ben az assírok meghódítotak az északi részt ("Izraelt"), az ott élõket részben elûzték, részben elurcolták, azóta ezt a 10 törzset mint "elveszett törzseket" emlegetjük, ezután csak Juda maradt, ebbõl a ´evbõl származik az, hogy zsidó. A német jude-n jobban látszik., de a többi nyelvekben is Juda nevébõl.
Nem, kérdezõ, attól, hogy Dávid-csillagot akasztassz ki, nem leszel zsidó. A 2. sz-ban mondta r. Slomo ben Yichák, hogy akinek az anyja zsidó, az akkor is zsidó, ha az apja pogány, de akinek az anyja pogány, az akkor se zsidó, ha az apja zsidó. Röviden: zsidó, akit zsidó any szült, vagy aki betért. Igen, a betért is a zsidó néphez tartozik. Ez Ruth könyvén alapul: Ruth azt mondt (az õt visszaküldeni akaró anyósának: "NÉPED AZ ÉN NÉPEM, istened az én istenem" (Rúth kve, 1:17 (Rúth kve mindössze 4 fejezet, egyik sem hosszú.
Zsidó:
Ezékiás idejében Ézsaiás a szó jelzői formáját használta, mely így lett lefordítva: ’a zsidók nyelve’ (Ézs 36:11, 13).
Az első bibliaíró, aki a ’zsidók’ elnevezést közvetlenül a népre használta, a Királyok első és második könyvének írója, kétségtelenül Jeremiás volt, aki i. e. 647-ben kezdte el prófétai szolgálatát. (Lásd: 2Ki 16:6; 25:25.)
A száműzetés után zsidónak neveztek minden olyan izraelitát, aki hazatért (Ezs 4:12; 6:7; Ne 1:2; 5:17), végül pedig ezzel a szóval utaltak a világon élő összes héberre, így különböztetve meg őket a nem zsidó nemzetektől (Esz 3:6; 9:20).
Azok a nem zsidók is így nevezték magukat, akik elfogadták a zsidó hitet, és körülmetélt prozelitákká lettek (Esz 8:17).
Mindamellett a Héber Iratokban a ’jövevény’ szó is jelölhet olyan személyt, aki felvette a zsidók vallását (Jr 22:3), sőt, az ilyeneket olykor a Keresztény Görög Iratok írói a ’prozelita’ szóval különböztetik meg (Cs 2:10; 6:5; 13:43).
A Cselekedetek 24:24-ben a „zsidó nő” kifejezést találjuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!