A zsidó ünnepek honnan erednek? Miért pont akkor vannak, amikor? Tényleg a pogányoktól vették át például a pészahot, vagy a sávuótot?
Azért kérdezem, mert itt, egy másik kérdésben olvastam, hogy a kérdező nagyon kardoskodik amellett, hogy a sávuót pogány, kánaánita eredetű.
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__..
Én utána néztem az izraeli Wikipédián, mégiscsak ők a bennfentesek a saját kultúrájuk történetében, de a sávuótról ilyet egyáltaán nem találtam. A szukkotról ellentétben írják, hogy egyes kutatók az izraeliták letelepedéséhez kötik, míg mások például a dátumot, vagy a növényekből épített sátrak, gyümölcsök, zöldellő, termékeny ágak szokását az ott őshonos föníciai/kánaánita kultúrkörből vehették át.
A pészahról én nem tudnám egyáltalán elképzelni, hogy kánaánita, vagy pogány eredete lenne. Ez a legnagyobb zsidó ünnep. Sokkal inkább egy nomád, pásztorkodással, harccal, vándorlással leírható nép szokásának látszik, az ókori héberek, izraeliták is ilyenek voltak. A vérnek az ilyen népek általában megvédő szerepet tulajdonítottak. Az izraelitáknál is ezt látjuk, itt épp Isten gonosz, romboló angyalának szellemétől védi meg a zsidókat. Hasonló szokások a nomád arab törzseknél is vannak: tavasszal áldozati ünnepek és a bárány, esetleg kecske vérével körbelocsolják a gonosztól megvédeni kívánt területeket. Ugyanakkor a kivonulás nem egy, és nem is nyolc nap volt, szóval valóbban, történelmileg hitelesen erről emlékezzenek, hiszen akkor az egész év pészah lenne.
Most akkor hogy is van? A tórai, zsidó ünnepek tényleg pogány eredetű szokások? Akkor miért parancsolta volna meg Isten a választott népnek, hogy ünnepelje? A szukkot eléggé kieső, de a pészah, meg a sávuót szorosan összefüggnek. Nem beszélve arról, hogyha a pészah nem kánaánita, akkor a sávuót dátuma sem lehet az, mivel a pészahból következik. Későbbi ünnepeknél szerintem nincs kizárva esetleg hogy mondjuk babiloni, asszír stb. ünnep is ihlesse, hiszen ezekkel a népekkel nem volt annyira erős az ellentétük, mint a kánaánitákkal.
Akkor most honnan is jönnek a zsidó ünnepek?





A zsidó ünnepek többsége a Biblia ószövetségi részében található, és azok az ünnepek, amelyeket az ószövetségi időkben az izraeliták ünnepeltek. A zsidó ünnepek általában a zsidó naptár szerint vannak meghatározva, amely a Hold újraéledésének ciklusa alapján van kialakítva. A zsidó naptár 29-30 napos, és a Hold újraéledése alapján számolja a napokat.
A zsidó ünnepek közül néhányat a pogányoktól vették át, másokat viszont teljesen új ünnepeknek tekintik. Például a pészahot (az Ószövetségben a "páska" néven szereplő ünnep) valószínűleg a pogányok "fáraók halálának" ünnepéből ered, amely a Föld megújulásának ünnepe volt. A sávuótot viszont teljesen új ünnepnek tekintik, amely az Izraelben élő zsidók száműzetésének és visszatérésüknek az ünnepe.





Hát vagy jöttek valahonnan másik néptől az ünnepek, vagy Isten parancsolta őket. Köztes lehetőség nincs.
Döntsd el, elhiszed-e az egész Ószövetséget, vagy inkább a kulturális antropológia tudományos (azaz kereső, elemző, teóriákat felállító, igazoló vagy cáfoló) módszereihez fordulsz. A kettő együtt nem megy.
A sávuót csupa gabonatermesztéshez kötött cselekményt jelent, ehhez ugye már ismerni kell a gabonatermesztést. Tehát adva van egy vándorló pásztornép, amely egyszercsak letelepedik, földet művel és - nahát - gabonát ünnepel. Hoppá.
#1.
Egyiptomi eredetű az egyiptomiak felett aratott győzelem ünnepe. Szép kis elmélet. XDD
Egyiptomban a kosokat és a juhokat szent állatnak tekintették. Az izraeliták a pészahot valószínűleg már a kivonulás előtt is ünnepelték, valószínűleg azért, mivel ez egy pásztor hálaadó ünnep volt, amikor a nomád pásztorok, többek között a héberek is hálát adtak az év téli időszakáért, és a gonoszt tartották távol az állat vérével, ami. De ha az elmélet nem igaz, a kivonulást követő időszakban is lenézték ezt a nomád szertartást az egyiptomiak. A héberek hasonló életmódot folytattak, mint a beduinok. Elsősorban pásztorkodtak, de katonáskodtak is pénzért cserébe. Saszuk, habiruk stb. Vándorló nomádok voltak. Szarvasmarhákat, meg bárányokat tartottak. Éppen emiatt az egyiptomiak szentségtörésnek tartották a pészahot, és emiatt üldözték ezeket a rituálékat.
"3. Eredete. A legrégibb bibliai szövegek arra engednek következtetni, hogy az izr. törzsek a húsvéti szert-t már Mózes idejében ismerték (Kiv 3,18; 5,3; 7,16.26; 8,16.21-24; 9,1.13; 10,3.7-11.24 5-26). Különösen a Kiv 8,21-24 mutatja, hogy Izr. fiai kötelezőnek éreztek magukra nézve egy szert-t, mely Egyiptomban, ahol a kosnak számos kultikus helye volt, szentségtörésnek számított. Így egyes kutatók a húsvét eredetét a nomád pásztorok tavaszi ünnepében keresik, amikor föláldozták a nyájból az első ellést; mások a pásztoroknak a téli legelőről a nyári legelőre való, átvonulásával keresik a kapcsolatot (→Izrael fiai Egyiptomban). A Kiv 12,1-14: leírt rítus elemeit a nomád szokásokkal összevetve egyesek arra jutottak, hogy a bibliai húsvét és az iszlám előtti arabok húsvét ünnepe közös tőre vezethető vissza (tavaszi ünnep, családi ünnep, ezen fő szert-ként a nyáj első ellésének föláldozása és az ajtófélfa megkenése vérrel, áldozati lakoma és a csonttörés tilalma). Mindehhez járulnak azok a megfigyelések, melyeket 20. sz. félnomád népek közt tettek Jordániában."
#2.
Mert amúgy nem lehet saját ünnepe egy ennyire ősi népnek... Csak másoktól veheti át.
#2.
Ismerjük eléggé a kánaániták ünnepeit, mivel Ugarit föníciai-kánaánita városának feltárásánál számtalan történelmi dokumentum maradt fenn a kánaánita vallásról, szentiratok tömege, irodalom, versek, himnuszok és naptárak is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!