A római katolicizmusban miért kell lemondania a családról annak, aki Istent szeretné szolgálni, pap akar lenni, de nem szerzetes?
A szerzetességnél indokoltak az erős önmegtartóztatási és önmegtagadási szabályok, mivel a szerzetesei életmód tipikusan olyan, ami nagyon erőteljesen az egót vágja, valamint tipikusan egy a világtól elvonult életmód, aki igazából a lelkének, Istennek szenteli a testét is, mindenével együtt. A szerelem/nemiség mellett másról is teljesen le kell mondani, vagy minimálisra kell mérsékelni.
Ugyanakkor a papságnak miért kell lemondania a családról? Egy családos, házas, gyermekes, becsületes életet élő ember nem tudja annyira szeretni Istent? Vagy kevésbé szolgálná Istent? Akkor az Ószövetségben miért volt szinte kötelező megházasodni a papoknak, a kohéneknek? Sőt, a próféták többsége is házas volt. Sőt, több apostolról biztosra tudjuk, hogy házas volt. Azoknak kellett az ókori Izráelben cölibátust, nőtlenséget fogadnia, aki kimondottan ezt az életmódot, a mai szerzetességhez hasonló életet választott (pl.: az esszénusoknak, aszkétáknak, vándorrabbiknak stb.).
Péter apostolnak felesége volt pl, ami az írásokból kiderül. Úgy olvastam Pál levéléiben, amikor felsorolja az egyházban való szolgálatot, hogy a püspököknek is lehet egy felesége, meg a diakónusoknak is.
"A Lélek pedig nyilván mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető lelkekre és gonosz lelkek tanításaira figyelmezvén.
Hazug beszédűeknek képmutatása által, kik meg vannak bélyegezve a saját lelkiismeretökben. A kik tiltják a házasságot, sürgetik az eledelektől való tartózkodást, melyeket Isten teremtett hálaadással való élvezésre a hívőknek és azoknak, a kik megismerték az igazságot."
1Tim 4:1-3
#3.
Az aszkézis része a kereszténységnek, azonban nem kötelező érvényű előírás mindenkire ugyanolyan mértékben. A szerzetességben nyilván rettenetesen erős, azonban a papságban nincs semmi gyakorlati szerepe. A 4. században a kereszténység nagy riválisában, a manicheizmusban is hasonló felépítés volt, mint a mai ortodox keresztényeknél: a szerzetességben kötelező, a papságban pedig nem (sőt, nő is lehetett, valamint lehet is pap).
Az én gyanúm eléggé az, hogy a pénz lehet mögötte.
Pedig én magam is katolikus vagyok, aki szívesen lenne pap is, ha nem lenne kötelező a cölibátus és a világtól szinte teljes elvonulás, úgy, hogy én nem ezt szeretném (nem szerzetes szeretnék lenni, bár nagyon tisztelem őket).
A kérdésedet Jézus válaszolja meg:
"Csak az fogja ezt fel, akinek megadatott. Van, aki azért képtelen a házasságra, mert úgy született. Van, akit az emberek tettek a házasságra alkalmatlanná. Végül van, aki a mennyek országáért önként mond le a házasságról. Aki fel tudja fogni, az fogja fel!"
De Pál apostol is beszél róla:
"A nőtlennek arra van gondja, ami az Úré: hogyan járjon az Úr kedvében. A nős azonban világi dolgokkal törődik: hogyan keresse felesége kedvét… Tehát aki férjhez adja hajadon lányát, jól teszi, aki pedig nem adja férjhez, még jobban teszi."
"Az én gyanúm eléggé az, hogy a pénz lehet mögötte."
Meséld már el, hogy lehet mögötte pénz? Gondolod, hogy a pap halála után a drága miseruhákat vagy az aranyozott monstranciát, esetleg a templomot is a gyerekei öröklik és elszaladnak vele? Görög katolikusok szentelnek nős férfiakat pappá, ott ez miben nyilvánul meg?
A papi nőtlenség nem isteni és megváltoztathatatlan előírás, hanem pusztán egyházi, tehát bármikor megváltoztatható, ha az Egyház jónak látja. Nem volt mindig így, sőt a nem római rítusban ma sincs így, illetve kivételes esetekben még a római rítusban is előfordul (ha egy házas protestáns lelkész katolizál).
Természetesen a papi nőtlenség előírása azt a célt szolgálná, hogy a papoknak több idejük legyen Istenre és a hívekre. Pál apostol maga mondja:
"Szeretném, ha gond nélkül lennétek. A nőtlennek arra van gondja, ami az Úré: hogyan járjon az Úr kedvében. A nős azonban a világi dolgokkal törődik: hogyan keresse felesége kedvét, és megosztott." (1Kor 7,32-33)
A papi nőtlenség felé mozdulás egyébként már Pál apostolnál megindul. Pál előírja, hogy a püspök csak egyszer nősülhet, vagyis ha özvegy lesz nem nősülhet újra. A jogfolytonos egyházakban (katolikus, ortodox, nesztoriánus, monofizita) a püspökök nőtlenségi előírása igen régi hagyomány, s a megözvegyült papok sem nősülhetnek újra. A papok nőtlenségét a római pápápák az ókortól kezdve szorgalmazták, de hol többé hol kevésbé sokáig megtűrték.
Sajnos, legalábbis szerintem az egyébként jó célt szolgáló előírás jelenleg több kárt okoz, mint hasznot. A papság nem elhanyagolható része ugyanis nem tartja be a szabadon hozott fogadalmát, s ahelyett, hogy becsületesen kilépne a szolgálatból, titkos és bűnös viszonyt folytat. Még rosszabb eset, amikor valaki beteges hajlamainak titkolása miatt megy papnak, de nem bírja ki és kiéli. Nyilván a becsületes házas papok többet érnének, mint a jellemtelen nem házasok, vagy pláne akik még beteges irányultságúak is. Ha én lennénk a pápa minden bizonnyal változtatnék az előíráson.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!