Mennyire egységes a zsidó vallás?
Hiába írod le minden egyes témába vágó kérdéshez, a neológia NEM a reform és a konzervatív vonal között helyezkedik el. A klasszikus értelemben vett konzervatív (értsd maszorti) zsidóság avat női rabbikat, nők olvashatnak nyilvánosan a tórából, és fel is hívják őket a tórához, a teljes LMBTQ spektrum el van fogadva, olyannyira, hogy nyíltan meleg rabbijaik is vannak, hogy csak néhány olyan dolgot említsek, ami a neológ vonalon még csak gondolati szinten sem merülhet fel. Éppen most volt óriási botrány, mert 2 neológ rabbi fel merte vetni, hogy a saját közösségeikben lehet el kellene kezdeni ötletelni, hogy hogyan lehet a nőknek aktívabb szerepet biztosítani a liturgiában. Az, amit világszinten konzervatív zsidóságnak nevezünk, ma elsősorban annyiban tér csak el a reformzsidóságtól, hogy másként viszonyulnak a halachához (zsidó vallásjog). A reform maximum történelmi érdekességként tekint rá, ezért a reformban egyszerűen és gyorsan mennek végbe az újítások. A konzervatív vonalon a halachát továbbra is iránymutatásnak tartják, ezért valamivel lassabban mennek végbe az újítások (de a lényeg az, hogy végbemennek).
Ha feltétlenül lineárisan el akarjuk helyezni a zsidó irányzatokat, akkor a neológia a konzervatív és az ortodox között helyezkedik el. A német zsidóknak van erre egy kitűnő kifejezése: konzervadox. Személy szerint nem értek egyet a lineáris modell-el, mert vannak reform felekezetek, akik kifejezetten vaskalaposak, és ortodox felekezetek, akik meglepően forradalmiak.
És ezzel el is érkeztünk az eredeti kérdéshez. A zsidó vallás egyáltalán nem egységes, soha nem volt az, mi több, soha nem is akart az lenni. A Talmud még a legapróbb, legabszurdabb kisebbségi véleményt is archiválta, pontosan azért, mert lehet 1000 év múlva pont az lesz majd a mérvadó.
Az Európában elterjedt nagyobb felekezeteket szépen felsorolták. Amerikában van a rekonstrukcionista mozgalom (róluk kb semmit nem tudok), vannak különböző spiritualista mozgalmak, amik a durván ortodoxtól a durván liberálisig terjednek, az ortodoxián belül vannak a modern ortodoxok (szintén inkább az Usában), és a legtöbb haszid irányzatot is bátran az ortodoxia ernyője alá sorolhatjuk. Ott vannak az ultraortodoxok, akik lehetnek haszidok, vagy pont nem.
Az átmenet a különböző irányzatok között elmosódik, de mint mondom, egy adott irányzaton belül is óriási lehet a különbség 2 felekezet között.
Hiába, nem véletlenül mondjuk, hogy a zsidó vallás nem dogmatikus vallás. Gyakorlatilag kimondhatjuk, hogy 2 dolog van, amiben minden irányzat egyetért. Az egyik az egyistenhit, a másik a Tóra központi szerepe. De hogy azt utána hogyan magyarázzák, az zsinagógaról zsinagógára változik.
Mint a rabbi mondta, valamennyien betértek vagyunk, csak mi kb 3300 évvelezelõtt tértünk be a Szináj alatt.
De mit számít az a (vacak) 3300 év az Örökkévaló elõtt, aki elõtt, mint Mózes mesterünk írta a 90. zs0ltárban, 1000 év is csak annyi mint egy éji õrváltás?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!