Betiltanád a kóser vágást Magyarországon vagy nem? Miért?
A kereszténység szerint az állat egyébként is mozgó használati tárgy, vagy lelketlen étel.
Olyan, mintha egy fa ágát vágnád le, csak a fa nem visít meg vérzik...
Állatvédelmi szempontból 7-esnek és 10-esnek adok igazat. Ha az a cél, hogy ne szenvedjenek feleslegesen az állatok, az nem azon a pár pillanaton múlik, amikor elvágják az állat torkát (ami elvileg azonnali tudatvesztéssel jár), hanem az állattartás mikéntjén. Ez így képmutatás.
Vega szempontból nyilván minden állat levágása rossz.
Vallási szempontból 11-12-eseknek van igazuk, az állat levágása engedélyezett, ezért azt erkölcstelennek beállítani az isteni kinyilatkoztatás felülbírálásnak számít és bűn.
Összességében szerintem nincs jelentősége, hús nélkül is le lehet élni egy életet egészségesen.
Nagyjából egyetértek Isti22 ma 05:50-el, a következõ kiegészítésekkel, elõrebocsátva, hogy (vallásgyakorló) zsidó vagyok:
1) A tiltás nyilvánvaló antiszemitizmus, hiszen akinek fontos, az úgyis beszerzi, csak ez eseten importból, ha mindenüt betiltják, akkor Izraelbõl, tehát drágábban.
2) Rabbitól is, sajhéttól (= metszõ) is tudom, kötelezõ elõírás, hogy úgy kell levágni, hogy a lehetõ legkevesebb szenvedést okozzon, ezért
a) rabbi ellenõrzi, hogy a kés elég éles-e.
b) metszeni kell, tehát nem szabad a kést nyomni.
* sajhét héber szó, a "schachter" hivatalos megnevezése. (Önérzetes sajhét, ha schachternek nevezik, azt mondja, hogy õ csak a marháknak schachter. Amúgy a sajhét majdnem annyit tanul, mint a rabbi.
15 mint vallását gyakorló zsidó, mit szólsz ahhoz a felvetéshez, hogy a Biblia nem tiltja, hogy a kóser vágás előtt elkábítsák az állatot?
Így a "probléma" megoldottnak látszik.
16 (ma 11:11) Igen, a levágás mikéntjérõl a Tóra mindössze ennyit mond:
"úgy amint én neked parancsoltam" (Mózes ötödik könyve 12. fejezet, 21. vers)
A magyarázók errõl azt írják, hogy Mózes nyilván megmutatta. Valóban nem tiltja az elkábítást, egyéltalán ilyesmirõl nem beszél. Mivel azonban a levágott állat megevése "mellékes", a lényeg az áldozat, nem biztos, hogy belefér az elkábítás, persze az se, hogy nem.
Vagyis ez a rabbik tanácsának döntésén múlik.
15 ma 10:38 vagyok.
Sajnos kimaradt: természetesen azt, hogy a sajét véletlenül mégis megnyomta a kést, csak õ érzi. Ha megtörténik, akkor a levágott állat már tréfli (nem kóser) ezért el kell adni nem zsidónak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!