Szemet szemért, fogak fogért? Hogy van ez?
V Móz 19,15-21:
15. Ne álljon elő egy tanú senki ellen semmiféle hamisság és semmiféle bűn miatt; akármilyen bűnben bűnös valaki, két tanú szavára vagy három tanú szavára álljon a dolog.
16. Ha valaki ellen gonosz tanú áll elő, hogy pártütéssel vádolja őt:
17. Akkor álljon az a két ember, a kiknek ilyen perök van, az Úr elé, a papok és a bírák elé, a kik abban az időben lesznek;
18. És a bírák vizsgálják meg jól a dolgot, és ha hazug tanú lesz a tanú, a ki hazugságot szólott az ő atyjafia ellen:
19. Úgy cselekedjetek azzal, a mint ő szándékozott cselekedni az ő atyjafiával. Így tisztítsd ki közüled a gonoszt;
20. Hogy a kik megmaradnak, hallják meg, és féljenek, és többször ne cselekedjenek te közötted ilyen gonosz dolgot.
21. Ne nézz reá szánalommal; lelket lélekért, szemet szemért, fogat fogért, kezet kézért, lábat lábért.
V Móz 22,13-21
13. Ha valaki feleséget vesz, és bemegy hozzá, és meggyűlöli azt,
14. És szégyenletes dolgokkal vádolja, és rossz hírbe keveri azt, mert ezt mondja: E feleséget vettem magamnak, és hozzá mentem, de nem találtam ő benne szűzességet:
15. Akkor vegye azt a leánynak atyja és anyja, és vigyék a leány szűzességének jeleit a város vénei elé a kapuba;
16. És mondja a leánynak atyja a véneknek: Leányomat feleségül adtam e férfiúnak, de gyűlöli őt;
17. És íme szégyenletes dolgokkal vádolja, mondván: Nem találtam a te leányodban szűzességet; pedig ímhol vannak az én leányom szűzességének jelei! És terítsék ki a ruhát a város vénei elé.
18. Akkor a város vénei fogják meg azt a férfit, és ostorozzák meg őt;
19. És bírságolják meg száz ezüst siklusra, és adják ezt a leány atyjának; mert rossz hírbe kevert egy izráelita szűzet; és legyen annak felesége, és el nem bocsáthatja azt teljes életében.
20. Ha pedig igaz lesz a vádolás, és nem találtatik szűzesség a leányban:
21. Akkor vigyék ki a leányt az ő atyjának háza elé, és az ő városának emberei kövezzék meg kővel, hogy meghaljon; mert gyalázatosságot cselekedett Izráelben, paráználkodván az az ő atyjának házánál. Így tisztítsd ki közüled a gonoszt.
Az első igében az van, hogy úgy kell bánni a hazug vádolóval, ahogyan ő akart bánni a mássikkal. A másik igében meg az van, hogyha a férfi hazugságot szól a felesége ellen (vagyis halált kér rá, mert ha igaz lenne az állítás, akkor meg kellene ölni a nőt), akkor a férfit csak megostorozzák.
Nekem ez kettős mércének tűnik. Ti hogyan vélekedtek erről?
"#8 persze rátok semmi nem vonatkozik, de ezzel a saját itéleteteket irtátok alá ami a kárhozatba vezet"
Ha a modern világban az ószövetség minden tanítását szó szerint értelmezve tartanák be, akkor körülbelül a legsötétebb középkorba süllyedne vissza a társadalom.
"Nekem ez kettős mércének tűnik. Ti hogyan vélekedtek erről?"
Ószövetség a jellegénél fogva lényegesen különbözött az újszövetségtől
#17 szerencsémre már nincs inkvizíció.
It is surely a strange apologetic that says faith in Christ is all you need for salvation; and then says, you have no right to your faith in Christ unless you believe that the Bible is without error.
--Francis L. Patton
Frederic Farrar részletesen írt a témáról én vele értek egyet. Egyébként anglikán lelkész volt 19. században s bár érték támadások, nem közösítették ki.
Frederic Farrar: The Bible: Its meaning and supremacy (1897)
Kérdező, a szövegből kiindulva én valószínűnek tartom, hogy ez azért van, mert a férfi szavára a nőt nem ítélhetik halálra, viszont a jóhírét leronthatja a vádjai által. Figyel mit ír, amit idéztél. És nagyon fontos.
"Ne álljon elő egy tanú senki ellen semmiféle hamisság és semmiféle bűn miatt; akármilyen bűnben bűnös valaki, két tanú szavára vagy három tanú szavára álljon a dolog." Vagyis 1 tanú szavára, nem ítélhetnek halálra senkit. Tehát, ha a férj egyedül elkezdi híresztelni, hogy a felesége megcsalta vagy nem is volt szűz pedig az apja úgy tudta, hogy az, amiatt a nőt nem végezhetik ki. Max. elválhat tőle és rossz hírbe keveri.
"Ha pedig igaz lesz a vádolás," Máshol írja, hogy alaposan ki kell vizsgálni, minden ügyet, szemtanúkat kell keríteni. Látod két vagy három szemtanú kell, hogy a lányt elítélhessék. Mivel az is le van írva, hogy egy ember szavára ne haljon meg senki.
Szóval azt hiszem itt lehet a dolog nyitja. A férfi bevádolja, de önmagában a vád nem elég. Hogy ez megálljon, neki szereznie kell hamis tanúkat. Ha viszont már hamis tanúkkal támaszt alá egy hamis vádat, amiért halálos ítéletet járna, akkor már az első idézeted lép érvénybe. Tehát a második esetben csak a becsületével játszik, ezért nem érdemel halált, az első esetben már a életével, ami súlyosbítja a dolgot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!