Az iszlám vallásban a többnejűségbe mennyire van beleszólása a nőknek?
Tegyük tisztába a dolgokat. Az iszlámban a házasság alapvetően nem egy egyházi intézmény (legalábbis nem olyan szinten, mint a kereszténységben), hanem egy jogi szerződés - az esküvő tulajdonképpen a szerződés aláírását jelent. Na most ha a szerződésben azt kötik ki, hogy a férjnek nem lehet második felesége, vagy csak az első feleség engedélyével, akkor ez bizony őt is köti! Tehát nem igaz az, hogy semmi beleszólása sincs a nőnek! Természetesen elképzelhető, hogy senki nem akarja elvenni, ha ilyen kikötése van, de az elvi lehetőség megvan.
Ezen kívül fontos, hogy a többnejűség egyáltalán nem gyakori, illetve komoly anyagi vonzata van: a férjnek ugyanis kötelessége ugyanazt az életszínvonalat biztosítani a 2., 3., 4. feleségének is, amit az elsőnek, méghozzá konkrétan olyan szinten, hogy ha az egyiket elviszi egy hétre nyaralni, akkor a másikat is el kell vinnie.
Fontos még, hogy az iszlám világon belül is nagyon az eltérések: van olyan ország, ahol a többnejűség ritka, mint a fehér holló, máshol a nők helyzete egyáltalán nem rossz, és teljes beleszólásuk van szerződésbe, így kizárhatják a többnejűséget, és van persze olyan ország, ahol teljes elnyomásban vannak a nők. DE ez utóbbi nem az iszlám országok többsége. Illetve ezeknek a helyeknek a gyakorlatát azért sem szabad általánosítani az iszlámra, mert pont az ilyen szélsőségesebb irányzatok képviselői azok, akik nem tartják be a saját vallásuk előírásait, akár a nők helyzetéről, akár a dzsihádról van szó (öngyilkos merénylet elkövetése civilek ellen az iszlám vallási jog szerint semmiképpen sem lehet dzsihád, több okból sem).
A 7. hozzászóló gyönyörűen leírta a lényeget. Annyit tennék hozzá, hogy manapság a többnejűség kizárása standard passzus szokott lenni a házassági szerződésben. Amennyiben ehhez a férj nem tartja magát, az automatikus váló ok a feleségnek, természetesen a férj beleegyezése nélkül ebben az esetben. Emellett szó szerint BÁRMIT bele lehet foglalni a házassági szerződésbe, akár azt is, hogy a feleség is bármikor elválhat. Ez mondjuk tényleg ritkaság, mert elvileg aláássa muszlim házasság alapjait, de tiltani semmi sem tiltja, van is rá példa.
Ott, ahol a házassági szerződésben rejlő lehetőségeket nem használják ki, egészen más problémák szoktak lenni, amiknek elsősorban nem az iszlámhoz van köze. Klasszikus példa a mélyszegénység. Ha egy eleve nyomorban élő családban van 10 gyerek, ott sz.rnak mindenre, csak szabaduljanak meg egy éhes szájtól. Éppen ezért az ilyen esetekben nem feltétlenül azzal jár jobban a lány, ha inkább nem házasodik.
Konkrét példának álljon itt a jemeni gyerekházasságok esete. A jemeni törvény TILTJA 16 év alatt a házasságot, csak az a gond, hogy az ország azon területein ahol ez téma, semmiféle dokumentumok nincsenek a gyerek valódi koráról. Na most, az iszlám elvileg nem tiltja a gyerekházasságot. Annak függvényében, ahogy javult a szociális háló, mégis egyre több helyen került tiltásra. Ahol ez nem volt teljes mértékig kivitelezhető, ott kialakult az a gyakorlat, hogy bár engedélyezve volt, de szex nem volt addig, amíg fel nem nőtt a lány. Ott lakott a “férj” házában, aki ideális esetben szintén gyerek volt, gyakorlatilag együtt nőttek fel. Csakhogy ahol akkora a szegénység, hogy tényleg egész családok életben maradása a tét, ott a lány szülei sokszor belemennek kényszerűségből teljesen elvetemült “alkukba” is. Ha esetleg írni-olvasni sem tudnak, és eleve nem tudják ellenőrizni, hogy mi áll a szerződésben, akkor de pláne… Csakhogy ennek nincs köze az iszlám vallásjoghoz. Éppen ellenkezőleg, ez az iszlám vallásjog kijátszása, mert kikerüli azokat a fékeket, amik a feleség biztonságát garantálnák.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!