Szerintetek lehetséges, hogy az egyiptomi Ehnaton fáraó (eredetileg IV. Amenhotep, Kr.e. 14.század) által bevezetett egyistenhit (Aton-nak, a Napkorongnak kultusza) szolgált mintául a valamivel később megszülető zsidó vallásnak/judaizmusnak?
Maga a tanítás, a filozófia hasonló volt, azonban míg Ehnatonnak Ré, egy hatodik denzitású pozitív entitás adta át ezt a tanítást és filozófiát, addig Mózesnek a szintén pozítív Jahveh entitás.
Az átadott információk, tanítások alapjai egyeznek, azonban Egyiptomban a papság csak látszólag fogadta el az "új" hitet, Ehnaton halála után visszatértek a korábbi hatalmi pozícióba, és több isten hitekre.
Mózes esetében pedig nagy mennyiségű negatív anyag lett hozzákevere.
„További kapcsolat: Aton-Adonai (istennév)”
Attól, hogy magyarul hasonlóan hangzik, még köze nincs egymáshoz a kettőnek. Aton nevét joddal írják, az Adonait meg aleffel, az afroázsiai nyelvekben ez elég jelentős különbség. (Hasonlóan a másik, neten terjedő hülyeséghez, hogy „az ámen szó Ámon isten nevéből ered” – itt is teljesen más betűk vannak eredetileg, nincs közük egymáshoz.)
Szia,
Teljességgel lehetetlen. Egyiptonban ugyanis Ehnaton több száz évvel később ie. 1023-1007 között uralkodott. Ez az un. Amarna-kor, ami Izrael királyaival volt egyidőben. Erről tanúskodnak az amarnai levelek, ajánlom figyelmedbe David Rohl egyiptológus műveit, aki részletesen feldolgozza ezt a kort több világsikerű könyvében.
Üdv. Péter
5: Péter, te inkább ne szólaltál volna meg.
"Ehnaton, uralkodásának első négy évében IV. Amenhotep ókori egyiptomi fáraó, az újbirodalmi XVIII. dinasztia tizedik uralkodója, aki i. e. 1353–1336 vagy 1351–1334 között uralkodott. "
Mint látjuk, még az egyiptomi uralkodók uralkodási idejében is van némi bizonytalanság, a zsidók kivonulása meg nem adatolható pontosan, különböző korokra teszik, van, aki szerint meg sem történt. Szóval ne tegyünk úgy, mintha arra lenne egy fix dátumunk.
Kedves 6-os kommentelő,
Szerintem jogom van a bibliai kronológiát képviselni itt, miszerint ie. 1445-47 körül volt a kivonulás jóval Ehnaton kora előtt. Egyre többen ismerik el és ismerik fel ezt a tényt. A Szentírás ugyanis teljesen pontosan rögzíti ezt a dátumot. Lehet képviselni az ateista, bibliakritikus álláspontot is, de ahogyan az ellen is vannak bőségesen érvek - többek közt maga a Biblia - úgy az un. új kronológia mellett is vannak bőségesen érvek, nyugodtan olvass utána alaposabban. Én megtettem. Ezért is foglaltam állást ez utóbbi mellett.
Igaz, hogy az egyiptológusok körében nem elfogadott az álláspontja, de új szemléletmódja már most érezhető lassú változásokat hozott az egyiptológia tudományába. Ezek közé tartozik, hogy ma már kevesen gondolják komolyan a bibliai Sisák király és az egyiptomi I. Sesonk azonosítását. Már korábban is biztosak voltak az egyiptológusok abban, hogy az egyiptomi harmadik átmeneti kor néven nevezett korszak egyes uralkodóházai egyidőben trónoltak, de annak mértéke erősen vitatott. Rohl sokkal nagyobb átfedést tesz fel, mint azt korábban gondolták.
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!