Keresztény ember számára mikor fogadható el a hazugság?
Mondjuk az illető rendőrnyomozó és munkájából fakadóan drogkereskedőt próbál lebuktatni, azzal, hogy azt mondja, kábítószert akar venni. Ez ugye hazugság, viszont így nem érzem vallási értelemben bűnnek.
Vagy: valami szélsőséges esetben az életét mentve csak hazugsággal (de nem mondjuk a vallását megtagadva) menekülhet meg. Ilyen esetben elfogadható, ha hazudik, vagy az lenne a helyes, ha vállalja a halált azért, hogy elkerülje a bűnt?
Hol van ilyen téren a határ?
@ "A katolikus vallás minden hazugságot bűnnek tekint, körülményektől függetlenül."
Ez persze nincs így. Ahogy például az ölés és a lopás tilalma alól is lehetnek kivételek, úgy a hazugság tilalma ellen is. A rendőrnyomozó fenti esete tipikusan ilyen, neki az a dolga, hogy elkapja a bűnözőt és jogosan téveszti meg és állít neki csapdát, ahogy adott esetben a fegyverét is jogosan használhatná, vagy éppenséggel ellophatná a pénztárcáját, kulcsát, telefonját, ha a nyomozás helyzete úgy kívánja.
Ugye Jézus sem mondott mindig igazat, pontosabban teljesen igazat:
"Ti menjetek fel az ünnepre, én erre az ünnepre még nem megyek fel, mert az én időm még nem jött el. Ezeket mondta nekik, és ott maradt Galileában. Miután azonban elindultak testvérei az ünnepre, akkor ő is felment, nem nyíltan, hanem titokban." (Jn 7,8-10)
Jézus ugye azt mondja: nem megyek fel, ami az esetében azt jelenti, hogy nem megyek fel nyilvánosan. Ugye ilyenformán a rendőrnyomozó sem hazudik, csak nem mondja el a teljes igazat: vennék tőled kábítószert, vagyis hogy legyen bizonyítékom a letartóztatáshoz és a vádemeléshez.
#14
Nem, akinek nincsen pénze, dolgozzon. Pl. takarítsa e la szomszédja (aki esetleg idős, és nemképes erre) háza elől a havat, a jeget, vagy a füvet, és megkapja a mindennapi kenyerét...mindenre van megoldás úgy, hogy inkább Istenre, mint Sátán tanácsára (kísértésére) reagálunk.
Ugye van a Jézus és a szombat története, amikor a megéhező tanítványok néhány kalászt törtek egy gabonatáblából, hogy elrágják azt (ami egyébként engedélyezett volt a vallás által, tehát nem volt lopás), viszont szombaton, ami szigorú pihenőnap és ez utóbbiért a rabbik rosszallását váltotta ki.
Jézus erre mondja, hogy „A szombat lett az emberért, nem az ember a szombatért.”, azaz a törvényei az emberek javára vannak alkotva, nem azért, hogy értelmetlen betartásukkal kárt okozzanak.
Szóval nem hinném, hogy az elvetemült bűnözőket hazugsággal csapdába csaló, a társadalmat tőlük megszabadító rendőr, vagy nem a vallásával kapcsolatos hazugsággal életet mentő ember bűnös volna.
Sok területen van aztán olyan, hogy nem ennyire egyértelmű a dolog. A kapott, de nem tetsző ajándékról jókat mondani, vagy az aggodó, idős szülőket azzal nyugtatni, hogy minden rendben, amikor nem annyira vannak rendben a dolgok: vajon ez helyes, vagy helytelen? Hol lehet a határ?
Egyébként javítsatok ki ha tévedek, de nekem úgy rémlik, a hamis tanúzást a bűn a Biblia szerint, nem en bloc minden valótlan állítás.
Aligha összeegyeztethető egy jóságos istenképpel hogy a pokolra küldi Józsi bácsit, mert azt mondta "de jól néz ki, Marikám", miközben nem is. Vagy hogy teszem azt valaki azt hazudja egy tolvajnak hogy nincs nála érték amikor ki akarja rabolni.
Amúgy tökmindegy ha azt mondom hogy szép akkor hazudok, ha azt mondom hogy nem akkor meg illetlen pöcs vagyok.
Bár a mai világban ha nem engeded előre a nőt udvariatlan vagy, ha pedig előre engeded nem tekinted egyenrangúnak..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!