Mi az oka annak, hogy a teremtéstörténetben “alkossUNK embert a saját képmásUNKra” szerepel?
"Az az elmélet miszerint ez egy politeista maradvány volna, csak egy oltári hülyeség"
Nem hülyeség ez, csak arról van szó, hogy gyengíti a hagyományos zsidó-keresztény meggyőződést, ami Izrael ókori hitére vonatkozik. De azért engedd meg, hogy néhány érvet felhozzak a politeista eredet mellett.
A héber Biblia pogány utalásokat tartalamaz.
A Genezis 1-11 nyelvezete egy az egyben tükrözi azt, hogy a szerző honnan merítette a képeket. Természetesen tudjuk, hogy miért tette ezt - irodalmi szemszögből kimagasló tehetséggel - a mitologikus, pogány nyelvezetbe antimitologikus tartalmat töltött, szemléltetve ezáltal a pogányok es Izrael hitének a különbségét. A tény azonban, hogy ennyire otthonos volt a szerző a pogány mítoszokban, számomra már jelzi azt, hogy nem feltétlenül valláskutatás áll hattérben, hanem korábbi hiedelem.
De még ennél is erősebb érv a politeizmus mellett, hogy a szerző JHVH-t pogány módon ábrázolja. A héber Bibliában úgy jelenik meg Baál isten, mint JHVH ellenfele, mégis átveszi számos mozzanatát. A zsidók Dániel könyve 13-14. fejezetének az írásakor már annyira nevetségesnek tartották a pogányságot, hogy azokban a bibliai iratokban ki is gúnyolták. Az elődöknek semmi okuk nem lett volna az Istent pogány módon feltüntetni, ha nem történt volna meg egy politeizmusról a monoteizmusba való átmenet, ahol a szerzők még ragaszkodnak a régi hiedelmekhez.
Ehhez tegyük még hozzá azt is, hogy a babiloni fogság előtti feliratban "JHVH és az ő Aserája" felirat olvasható. Vagyis egyértelmű, hogy a zsidók több istenben hittek. Persze mondhatod, hogy ez hitehagyás volt, csakhogy nincs rá bizonyíték. A Biblia mai formájában később keletkezett.
Szóval mindent összevetve, a politeista-maradvány elképzelés bár nincs bizonyítva, viszont a fentiek alapján nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Izrael kezdettől fogva monoteista volt.
@ "Nem hülyeség"
De az, mert a szerző vagy szerkesztő nem lehetett ennyire hülye vagy figyelmetlen.
@ "nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Izrael kezdettől fogva monoteista volt."
Hogy mikor és miként alakult ki a zsidóság monoteizmusa az teljesen más kérdés.
#15
A Biblia szerkesztői hagytak "érdekes" dolgokat a Szentírásban.
A Noé történet pl. két forrásból lett összerakva, de az ellentmondásokat nem tüntették el, hasonló igaz a genealógiai táblázatokra is, Genezis 1-11-ben. Dániel könyvében pedig a 2. fejezetben szintén meglátszik egy betoldás, hiszen az álom nem tartalmazza a lábujjak leírasát, amit a 41-42. versek részleteznek. Egyértelmű, hogy betoldásról van szó, a szerkesztő mégsem tüntette el annak látszatát.
Isten és az angyalaira gondol.
Vannak nagyon nagy erejű angyalok, akik Isten szolgálják.
Szia
Az “alkossUNK embert a saját képmásUNKra” - al kapcsolatosan ezt írja másik helyeken a Biblia:
Példabeszédek 8:30 " akkor mellette voltam mint mestermunkás, bennem gyönyörködött nap mint nap én pedig mindig vidám voltam őelőtte."
János 1:3 " Minden őáltala jött létre, és tőle függetlenül semmi sem jött létre. Ami létrejött"
Kolosszé 1:16 "mert általa lett megteremtve minden más az égben és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, legyenek azok trónok vagy uralmak vagy kormányzatok vagy hatalmak. Minden más őáltala és őérte lett megteremtve."
Jehova és az egyszülött Fia ilyen szorosan együttműködött a teremtéskor, és mivel ez a Fiú „a láthatatlan Isten képmása” Kolossé 1:15; és 2Korintusz 4:4), nyilvánvaló, hogy Jehova az ő egyszülött Fiának és mestermunkásának mondta: „Alkossunk embert a mi képmásunkra” 1Mózes 1:26
"nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Izrael kezdettől fogva monoteista volt."
Nem volt kezdetektől monoteista, de ugye a Genezis eleje nem a legrégebbi fennmaradt héber szöveg, hanem sokkal későbbi. Több száz évvel azután íródott, hogy a zsidók már monoteisták voltak. Azt biztosan mondhatjuk, hogy a Genezis könyvének végső formája a babiloni fogság után lett összeszerkesztve. No most, az egész teremtéstörténet mondanivalója az, hogy JHWH miért hatalmasabb a pogány isteneknél, illetve hogy miért ő az egyedüli Isten és nincs rajta kívül más. Kizárt, hogy ha ez az idézett a mondat egy politeista maradvány, akkor ezt a fogság után benne hagyják a papi szerzők, mikkor pont a politeizmus elleni kvázi állásfoglalás a zsidó teremtéstörténet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!