Katolikusok! Egyetértetek-e azzal, hogy a katolikus egyház zsidó-missziója véget ért?
A masodik vatikáni zsinat Nostra aetate kezdetű dokumentuma jelentette a zsidó-katolikus teológiai párbeszéd kezdetét, amelynek 50 évvel később született meg első termése: a katolikus egyház a 2015 dec 10-én kiadott dokumentuma szerint a zsidó misszió véget ér, a katolikus egyház NEM támogat semmilyen programot ami zsidók térítésére irányul, kéri a híveket, hogy a zsidókat ELTÉRŐEN kezeljék az evangelizáció szempontjából minden más népcsoporthoz és valláshoz képest (Jézusba vetett hitükről zsidók előtt is tanúbizonyságot tegyenek, de azt érzékenyen tegyék miazerint a zsidók is ugyanahhoz az Istenhez imádkoznak, és ugyanúgy az igét hirdetik). A behelyettesítési teológiát hivatalosan is elvetették (miszerint az egyház lép Izrael helyébe), arra hivatkozva, hogy a zsidók választottsága nem ért véget (“ Pál a Rómaiaknak írt levelében határozottan nemet mond a maga által feltett kérdésre, hogy Isten elvetette volna-e saját népét. Pál ellentmondást nem tűrően állítja: »hiszen az Isten ajándékai és elhívása visszavonhatatlanok« (Róm 11,29). ”
A zsidók üdvössége Isten tervének része, de hogy ez hogyan valósulhat meg Krisztus elfogadása nélkül, egyelőre “kikutathatatlan Isteni misztérium”.
Mit gondoltok tehát a zsidó-misszió végéről?
Tudod, a valaszodat lepontoztam, es nem azert mert nem ertek egyet, hanem mert lemaradt az álláspontod aspektusainak kifejtése releváns érvekkel.
Minden álláspont elfogadhaható, ha védhető.
hajrá!
A 2015-ös dokumentumot nem olvastam, a Nostra aetate-t igen (az nem mondja ki a missziók végét - sőt...).
A többiről az a véleményem, hogy ellentmond a Katolikus Katekizmus 849-856. közötti részével, ami az Egyház küldetéséről és a missziókról szól, itt egy részlet:
"A missziós parancs. "A nemzetekhez küldte Isten az Egyházat, hogy az üdvösség egyetemes szakramentuma legyen, ezért katolicitásának legbensőbb igényéből és Alapítója parancsát követve minden embernek hirdetni akarja az evangéliumot".
Úgy gondolom, hogy a minden emberben a zsidók is benne vannak. :))
Missziónak mindenképp lennie kell. Abban egyetértek, hogy valószínűleg más módszereket kell alkalmazni a zsidóknál és mást pl. olyan bennszülötteknél, akik Istenről sem hallottak.
A Nostra aetata kezdetű zsinati dokumentumot olvastam. De melyik dokumentum az, amire te hivatkozol, amelyiket 2015-ben adtak ki? És pontosan ki adta ki? Mert amit itt írsz róla az számomra elég nagy hülyeségnek és antikatolikusnak tűnik, de jobban kéne ismernem, hogy tudjam miről van szó.
@ "A behelyettesítési teológiát hivatalosan is elvetették (miszerint az egyház lép Izrael helyébe),"
„És ha az egyház lett is az Isten új népe, mégsem szabad úgy szólni a zsidókról, mintha kárhozatra szánta vagy megátkozta volna őket Isten, és mintha ez a szentírásból következnék.” (II.Vat.zs. Nostra Aetate 4)
@ "Pál a Rómaiaknak írt levelében határozottan nemet mond a maga által feltett kérdésre, hogy Isten elvetette volna-e saját népét. Pál ellentmondást nem tűrően állítja: »hiszen az Isten ajándékai és elhívása visszavonhatatlanok« (Róm 11,29)."
Természetesen Isten nem vette el a népét, hiszen hagyott egy kis maradékot (Róm 11,5). Ami persze pontosan azt jelenti, hogy a nem maradékot elvette, hiszen maradék éppen attól válik maradékká, hogy megmaradt az elvetésből.
"Ha ugyanis már elvetésük is megbékélése a világnak, mi más lesz fölvételük, ha nem élet a halálból?" (Róm 11,15)
Isten elvetése tehát nem teljes, mert hagyott egy kis maradékot, és nem is végleges, mert egyszer még megtérnek, de ettől az elvetés nem kevésbé elvetés. Pál mindezt az olajfa hasonlatában fejezi ki a legjobban: Az olajfa Isten népét szimbolizálja, a lemetszett ágak a hitetlen, a meghagyott ágak a hívő zsidóságot, míg a beoltott ágak a hívő pogányságot jelképezik. A metszés előtti fa Izraelt, a metszés utáni fa az Egyházat, a metszés maga pedig az elvetést jelenti. A hitetlen zsidóság tehát nem tartozik többet a választott néphez, míg újra vissza nem oltják, vagyis amíg meg nem tér (Róm 11,16-24).
Mindenki Krisztus kegyelméből üdvözül, és a zsidóknak is meg kell térniük, és Pál jövendölése szerint ez egyszer meg is fog történni. Ez annyira alap, hogy tiszta hülyeség és eretnekség az, aki mást állít. Az megint más kérdés, hogy türelmesen és megértően kell evangelizálni főleg a zsidókat, s nem szabad azt gondolnunk, hogy minden zsidó, aki per pillanat elutasítja a kereszténységet az alapvetően gonosz és megátalkodott, aki nem érdemel mást, mint örök kárhozatot. A jóhiszemű zsidók éppúgy üdvözülhetnek, mint minden más jóhiszemű nem keresztény, akik önhibájukon kívül nem jutottak a keresztény hitre. Erről szól a Nostra aetate zsinati dokumentum.
"a katolikus egyház a 2015 dec 10-én kiadott dokumentuma szerint"
Be tudnád linkelni ezt a bizonyos dokumentumot?
A második cikk nagyon részletes, olvassátok el, és ha esetleg tanulmányoztátok, kíváncsi vagyok a véleményetekre!
Köszönöm! :)
Idézet a cikkből:
"A szöveg nem egy tanítóhivatali dokumentum és nem is a katolikus egyház „doktrinális tanítása”, hanem a bizottság által készített „reflexió” a zsidósággal folytatott vallási kapcsolatok számára a jelenlegi teológiai kérdésekről, kiindulva a II. Vatikáni Zsinat tanításából."
Nos az én véleményem az, hogy a bizottság "reflexiója" kissé Bibliátlan, egyoldalúan hivatkozik bizonyos versekre, és teljesen figyelmen kívül hagy másokat. Pál világosan beszél: Vannak lemetszett és visszaoltandó ágak.
Könnyen lehet, hogy a szóban forgó bizottság dokumentumán a nem is olyan rég elhunyt Peter Hocken katolikus teológus atya "munkássága" érződik. Hocken atya előadásait személyesen is volt módom egyszer-kétszer meghallgatni, fel is bosszantott kellőképpen, írtam is ellene egy bibliai tanulmányt.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!