Wellness szállodában kinek és mikor kell borravalót adni? Ilyenkor mi a szokás?
Ugyan régi a kérdés, mégse tudtam válasz nélkül megállni.
Kérdező: Illik, ha meg voltál elégedve a szolgáltatásokkal, és "megbecsülöd" a munkáját, mert esetleg láttál rajta plusz igyekezetet, hogy neked minden perced jó legyen az adott helyen, és ez vonatkozik a housekeepingre, az étteremre, és igen, a recepcióra is, mivel minden problémát ott kezelnek.
A többi, gondolom gulliverrel és egyéb kuponnal foglalónak egybe válaszolnék, mint szakmabeli, most már vezető beosztású, lényegesen gyakorlott dolgozó:
- nem kell, de illik. Kártyáról lehet. Nem muszáj, sőt, jobban veszik, ha a kártyás fizetés után leteszel némi kp-t jattnak (500,- ft/1000,- ft ez függ a tőled nyilvánított viselkedéstől... Ha ennyi készpénz nincs nálad, akkor 1. kamuzol, 2. zsugori vagy.
- A nem kell, és ez a dolga... Mucikák... akkor ne vedd zokon, ha nem vigyorog a pofádba a recis, mikor csak sima szobát foglalsz, de miután teleürítetted a WC-t lemászol hogy neked naposabb szoba kell stb. Mikor 2 felnőttre foglalsz, és megjelensz a gyerekkel meg a pudlival; mikor képtelen vagy elolvasni 1 oldalnyi tájékoztatót, és lekésel a reggeliről, de neked enned kell mert cukros vagy. Mikor "fóbiára hivatkozva" telt ház idejében kitalálod hogy első emeleti szoba kell; mikor 100 utazó szobánál, sorban állás mellett a recepciós deríti ki hogy a SZÉP kártyád melyik zsebében mennyi pénz van (mert erre is lusta voltál). Mikor felháborodsz az utcai forgalom zaján (???), otthon ugyebár le van zárva az utca éjszakára; mikor váratlan áramszünet van (az egész városban) de neked épp "dolgoznod kell" (IT látja hogy épp a felnőtt oldalak böngészése ment, de semmi gond). Egyszóval, a recepción csapódik le minden. Igen, kap fizetést, szállodától függően változó, hogy mennyit, de átlagba annyit, mint egy tesco pénztáros. Csak nektek, "régi rendszerbe" növekedett embereknek az a felfogásotok, hogy a vendég a császár, a popsiját ki kell nyalni. Ez működött régen. De ott a vendég azzal nyitott, hogy bedobott a pultba egy ezrest... És nem pitiáner dolgok miatt hisztizett. Azért mert eljutsz szállodába, még nem vagy úr. Tudjátok, van az a mondás, hogy felkerül a kaksi a polcra, és azt hiszi hogy lekvár. A pult másik oldalán is egy ember dolgozik. Ahogy te is a munkahelyeden, csak neked nem biztos, hogy mindig permanensen kell mosolyognod, mikor megetetik veled a sz.rt
És ha ő nem viseli ezt alázatosan és kedvesen, sőt megköszönve, hogy a 12 óra meló alatt még pluszba tortúráztatod is, akkor beírsz a weboldalon, felhívod az igazgatót stb. Mert nem lett szolga a kedvedért. NA ezért döglődik itthon a vendéglátás és az idegenforgalom. Mert a vendégek hígultak fel annyira, hogy arra már nem találok szavakat.
Tiszteld meg azt, aki kiszolgált, bármilyen területen, mert nem csak a munkáját végzi sok esetben, hanem arra törekszik, hogy NEKED jó legyen. Háláld meg. Vagy pedig fogd be a szád, és ne legyenek igényeid. Foglaltál szobát, megkaptad, pont. De nincs variálás, nincs hiszti, oldj meg mindent magadnak, és ne balhézz ha nincs kedve már vigyorogva lenyelni a baromságaid.
Akinek meg nem tetszik a válaszom, attól kérdem én: dolgoztál már szállodaiparban? Jaaa, hogy nem? Csak voltál szállóba, mert volt SZÉP kártyád... Akkor menj, dolgozz ott. NEM, ismétlem NEM vagy se császár, se király, mert eljutottál oda. A viselkedés tesz azzá.
Kb. sosem írtam még ide semmit, de most nem bírtam megállni. Az előző hozzászólás kissé arrogánsra, kissé 'magas lovasra' sikeredett, de sebaj:
Úgy látom sikerült eddigi pályafutásod legrosszabb élményeit belesűríteni egyetlen hozzászólásba, majd egy hihetetlen ostoba és buta általánosításba foglalni. A 'Mucikák', 'gulliverrel és egyéb kuponnal foglalónak' megszólításokra inkább nem is írnék semmit.
Kicsit képviselném azért a másik oldalt is, hogy valamivel teljesebb és pontosabb legyen azért ez az egész.
Sokan nem tehetik meg, hogy hetente, havonta, vagy akár évente szállodákba járkáljanak és szórják a 100.000-reket. Örülnek annak, ha a család, munka stb. mellett párszor összejön az életben. Ez a réteg bizony nincs tele felesleges 20.000-resekkel és igen, bizony néha csak kuponos, vagy egyéb 'alantas' módokon jut el ilyen helyekre.
Sajnos egyre unszimpatikusabb (számomra legalább is) irányba fejlődik ez a borravaló dolog. Lassan már azért is borravalót kell (pardon, illik) adnom pl. a vízműveknek, ha otthon elmegyek a wc-re és ...
35 éves vagyok és most megyünk először szállodába a párommal, egy 2 éjszakás, romantikus wellness csomagot fizettem ki (~110.000 Ft). Azért találtam rá erre a hozzászólásra, mert - tapasztalatlanságomat próbálva fejleszteni - a szállodás borravalói szokásokat keresgéltem, hogy még véletlenül se legyen kellemetlen ez a pár nap számomra. Nem vicc?
Az egyetlen, amiben egyetértek veled, hogy ha valakinek extra igénye van, és/vagy azt igényli, hogy folyamatosan a popsiját nyalogassák, akkor bizony fizessen érte az alapáron felül némi plusz pénzt. Na de nehogy már azt gondoljuk, hogy a 'recisnek' nem dolga és nincs benne az alapbérében, hogy a vendégekkel normálisan, kedvesen kerüljön kontaktusba, mert lehidalok. Jattot kell adni azért, hogy kedves, netán mosolygós legyen a vendéggel? Ahogy fentebb írtam, ha az ügyfél sz*patja, netán extra igényei vannak, akkor adjon persze cserébe plusz pénzt.
"Kérdező: Illik, ha meg voltál elégedve a szolgáltatásokkal...". <-- Ezért fizetek jelen esetben 110.000 forintot, mert remélem, hogy az összegért nyújtott szolgáltatással meg leszek elégedve (?!?!). Ha veszel egy TV-t 300.000 forintért, otthon összerakod, nagyon tetszik, akkor visszamész az üzletbe, ahol vetted és leraksz az asztalra "(500,- ft/1000,- ft)" összegben jattot, mert meg vagy vele elégedve és örülsz, hogy eladták neked?
Komolyan kezdenek a dolgok átmenni valami borzasztó rossz burleszkbe átmenni. Adj jattot az étteremben, a benzinkúton, a fodrásznál, a pékségben stb. stb. ...
Én abszolút nem gondolom, hogy 'császár' vagyok, vagy hogy 'ki kell nyalni a popsimat', de azért nehogy már sz*rul érezzem magam, ha elmegyek egy ilyenre helyre és élvezni akarom azt, amiért pénzt adtam.
"Tiszteld meg azt, aki kiszolgált, bármilyen területen, mert nem csak a munkáját végzi sok esetben, hanem arra törekszik, hogy NEKED jó legyen. Háláld meg. Vagy pedig fogd be a szád, és ne legyenek igényeid. Foglaltál szobát, megkaptad, pont. De nincs variálás, nincs hiszti, oldj meg mindent magadnak, és ne balhézz ha nincs kedve már vigyorogva lenyelni a baromságaid."
Érteném a fenti mögötti lényeget, de a megfogalmazás ... ocsmány, fröcsögős és fellengzős.
Szeretnélek megkérni, hogy írd le a helyet, ahol dolgozol, mert még véletlen sem szeretnék olyan helyre menni, ahol ilyen emberek dolgoznak, és ahol az IT arra csapatja, hogy azt nézegeti, hogy melyik vendég mit néz meg a neten (hányinger).
"Akinek meg nem tetszik a válaszom, attól kérdem én: dolgoztál már szállodaiparban? Jaaa, hogy nem? Csak voltál szállóba, mert volt SZÉP kártyád... Akkor menj, dolgozz ott. NEM, ismétlem NEM vagy se császár, se király, mert eljutottál oda. A viselkedés tesz azzá."
Ez egy nagyon bölcs és magasröptű akart lenni, de sajnos eléggé mellément. Válaszolok. Én nem dolgoztam még a szállodaiparban, mint ahogy az építőiparban sem, de - kapaszkodj meg - eddig még a banki szektorok is kimaradtak. És akkor most mi is van ?!?
Egy utolsó gondolat. Az ilyen és ehhez hasonló érvektől szintén rosszul vagyok:
"Igen, kap fizetést, szállodától függően változó, hogy mennyit, de átlagba annyit, mint egy tesco pénztáros". Ha ilyen sz*rul keresnek a szállodákban, akkor miért is én adjak jattot? Nem tudta, mikor aláírta a munkaszerződést, hogy mire számíthat? Ha ilyen rosszul keres, akkor te, mint "vezető beosztású, lényegesen gyakorlott dolgozó" adjál neki többet, mert ennyi pénzből nehezen jön ki szegény. Ugyanígy a kúton is sz*r a kutas átlagbére, de ha megtankolom az autó hagyjak ott még 500 forintot, mert rosszul keres szegény...mi van ?!
A fentieket írom úgy, hogy kb. mindig adok borravalót az életben. Ha plusz 'szolgáltatást' érzek a szolgáltatótól, akkor többet, de nehogy már azért, amit kifizetett az ember még jattot kelljen adni ... ébresztő már.
Ennyi hülyét, mi az hogy a borravaló balkáni szokás. Mennyi tudatlan tájékozatlan ember. Vegyetek néhány protokoll órát:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!