Egy szlovákul jól tudó ember segítségére lenne szükségem. Lefordítaná valaki nekem ezt az elég igényes szöveget szlovákra? Nagyon hálás lennék érte.
Ficino tanítványa, Giovanni Pico Della Mirandola (1463-1494) „Beszéd az ember méltóságáról” című művében a szellemi meghatározottságból származó szabadságot alapozza meg: A teremtés napjainak végén Isten már minden tulajdonságot megteremtett, így az ember számára már nem maradt semmi, ami sajátja lehetett volna, ezért így szólt Isten az emberhez: „Téged nem fékez semmi kényszer, téged szabad akaratodra bízlak, az fogja természetedet megformálni. A mindenség közepébe helyeztelek, nézz körül, hogy mi a legkedvedszerintvalóbb a világban. Nem alkottunk sem éginek, sem földinek, sem halandónak, sem halhatatlannak, hogy önmagadat amilyennek csak akarod, döntésed és rangod értelmében magad alakítsd ki, s mint a fazekas, abba a formába gyúrd át, amelyik inkább tetszik. Lelked végzéséből lesüllyedhetsz az alacsony, állati világba, és újjászülethetsz a felsőbb, az Isten világába.” Az ember, szellemi meghatározottságából adódóan, képes az Isten teremtette formák szemléletére és szabadon alakíthatja saját lényegét. Ő áll a világ közepén. A szabad szubjektivitás hangsúlyozása miatt ez a koncepció jelentős, a platonizmusnak azonban megvan az a tendenciája, hogy mind az ember testiségét, mind annak társadalmi vonatkozásait háttérbe szorítsa, az elmélkedő életszemléletet részesítve előnyben. Más gondolkodók megkísérlik ezt az egyoldalúságot meghaladni, amennyiben a lélek és a test összetartozását hangsúlyozzák és az embert mint társadalmilag kialakult lényt fogják fel. Cristofero Landino (1424-1498) ezt írja: „…így, ha az embert tekintjük, egy olyan egészet képzeljünk el, amely egyszerre áll lélekből és testből… A természet mint a legkiválóbb anya a társas kapcsolatokban való részvételre és az emberi közösség megóvására hozott létre bennünket.” Ennélfogva az ember egységes szemléletmódjára van szükség és a gyakorlatra orientált életmódot illeti meg az elsőbbség.
Pietro Pomponazzi (1462-1524) - az arisztotelianizmus képviselője – szintén hangsúlyozza a gyakorlati ész elsőbbségét. Az emberi léleknek a működéshez az érzéki benyomások közvetítésére van szüksége, így a lélek test nélkül nem gondolható el. Halhatatlansága észbeli okok miatt nem bizonyítható. Egy másik értelmezés, az olasz reneszánsztól eltérő felfogás mutatkozik meg a francia humanizmus legjelentősebb képviselőjénél.
Michel de Montaigne (1533-1592) „Esszé”-ivel megalapozza ezt a kötetlen szubjektív forma által meghatározott irodalmi műfajt. Montaigne jeligéje: Que sais-je? (Mit tudom én?) jellemzi szkeptikus kiindulópontját. A világ állandó keletkezésben és sokféleségre szétforgácsoltan nyilvánul meg, így az ésszel a bolondját járatja, amennyiben az azt hiszi, hogy képes valami változatlant, örökkévalót felfogni. „Végső soron semmiféle maradandó nincs, sem a mi lényegünkben, sem a dolgok lényegében. Mi is, ítéletünk is és minden halandó dolog szakadatlanul folyik és hullámzik.” Ennélfogva szerinte a természettudomány nem más, mint szofisztikus poézis, és a filozófiai hagyományt az anarchia uralja. Az emberi élet is csak bizonytalanságában és a haláltól való állandó fenyegetettségében mutatkozik meg. A szkeptikus magatartás azonban nem rezignációhoz vezet, hanem megszabadít és belső biztonságra, valamint az ítélkezés függetlenségére nevel. Ekkor a saját tapasztalat bizonyul a legjobb megismerési forrásnak, ahogyan az ember önmaga a legalkalmasabb tárgynak. Önmaga bensőjének megfigyelésében az ember megtalálja saját természetét és egyben felfedezi egyáltalában az emberiesség általános formáját. „Minden ember magában hordja az emberi természet általános formáját.” A – sztoikus értelemben vett – elrendező természet válik az adottságoknak megfelelő élet mércéjévé és vezetőjévé.
Študent Ficino, Pico della Mirandola (1463-1494) "Speech k dôstojnosti človeka" v jeho práci na oslobodenie od intelektuálnej základ pre predurčenie: Na konci dní stvorenia Boh stvoril všetky vlastnosti, takže ľudia už nie je nič, čo by mohlo byť jeho vlastné by teda Boh povedal človeku: "nie ste nútení brzdy čokoľvek, vy bízlak svojej vlastnej slobodnej vôle, vôle jednotlivcov formovať. stredom vesmíru umiestnené vy, rozhliadnite sa okolo, aby videli, čo legkedvedszerintvalóbb svet. Nechceli sme vytvoriť v nebi, ani na zemi, ani smrteľník ani nesmrteľný, že sa vám to páči sami, rozhodnutia a to znamená vám navrhnúť hodnosť, a ako hrnčiar, v tvare hniesť ten, ktorý je lepší. Vaša duša lesüllyedhetsz rádovo nižšia sveta zvierat, a môžete si byť znovuzrodený vo vyššom, svet Boha. "Človeče, vzhľadom k intelektuálnej meghatározottságából, Boh stvoril schopnosť pozrieť sa na a tvoria je zatiaľ navrhnúť svoju vlastnú podstatu. Stojí uprostred sveta. Vzhľadom k dôrazu na slobodu subjektivite, toto poňatie je však dôležité, Platonism má tendenciu ku všetkým ľudskom tele a jej sociálne dôsledky dotiahnuť na pozadí, kontemplatívny pohľad na život preferujúcich. Iní myslitelia, tento jednostranný pokus prekročiť, ak je duša a telo a zdôrazňujú vzájomnej závislosti ľudských bytostí vníma ako spoločensky vyvinula. Cristoforo Landin (1424-1498) napísal: "... takže keď vezmete do úvahy muža celok si predstaviť, že v jednom okamihu je duša a telo ... Príroda ako najlepší matka zriadil sa sociálnymi vzťahmi k účasti a ľudskej komunity konzervácie us ". z tohto dôvodu je potrebný prístup z jedinej osoby a prakticky orientované spôsob života ďaleko ako prvý.
Pietro Pomponazzi (1462-1524) - člen arisztotelianizmus - tiež zdôrazňuje primát praktického rozumu. Ľudský duch musí pracovať sprostredkovať zmyslové dojmy, takže duša nemôže byť myšlienka bez tela. To nie je možné preukázať kvôli nesmrteľnosti racionálnych dôvodov. Ďalšie výklad talianskej renesancie k inému chápaniu prejavuje najvýznamnejším predstaviteľom francúzskeho humanizmu.
Michel de Montaigne (1533-1592) "Esej" -ivel tento základ určený subjektívne formou neformálne literárneho žánru. Montaigne motto: Que sais-je? (Čo ja viem?) Je charakterizovaný skeptický východiskového bodu. Svet a s konštantným generáciou rozmanitosť prejavuje roztrieštený, takže myseľ blázon letu, ak si myslia, že to môže byť niečo nemenný, večný pochopenie. "V konečnom dôsledku nie je žiadny trvalý alebo náš naše esencie alebo podstatou vecí. Máme tiež náš úsudok a všetky smrteľné, čo sa deje a neustále kolíše. "Preto je podľa jeho názoru vedy nie je nič viac než sofistikované poéziu a filozofické tradície dominujú anarchie. Ľudský život je len stálou hrozbou neistoty v a smrti prejavuje. Skeptický postoj, však nevedie k rezignácii, ale oslobodzuje a vnútornú bezpečnosť a nezávislosť úsudku vychovaný. Potom sa vaša skúsenosť ukazuje byť najlepším zdrojom poznania, pretože človek sám je najvhodnejší objekt. Sám vnútri jej vlastného pozorovania ľudskej prirodzenosti a nájsť ten zistí všeobecnú podobu ľudstva všeobecne. "Každý človek nesie všeobecný tvar ľudskej povahy." A - Stoic zmysel - je prirodzene zabezpečiť primeraný základ pre realitu života a vodcu.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!