Mit gondoltok Gustav Mahler szimfóniáiról?
@1: He? Ez valami vicc akart volna lenni? Tudod, a komolyzenében eléggé szokás így "elnevezni" szimfóniákat, és tulajdonképpen minden mást is.
@Kérdező: Tulajdonképpen nem akartam ide írni, csak az egyesre muszáj volt reagálnom. De ha már itt vagyok: Mahler egyértelműen zseni volt és a szimfóniái objektíven nézve zenetörténeti csúcsteljesítmények. Na meg kissé hozzánk is kötődik, mivel az első szimfóniájának bemutatója pont az akkoriban még csak alig pár éves Budapesten volt. Viszont én mégis keveset foglalkoztam velük, alig hallgattam őket - egyszerűen azért, mert szubjektíven viszont azt kell, hogy mondjam, bennem nem mozdul meg semmi, ahogy hallgatom őket. Szimplán nem talált egymásra az ő zenéje és az én belső világom. Van ez így néha, sokat nem jelent.
Viszont ha már felhoztad a kérdést: neked mi a véleményed róluk? Miért pont róluk kérdezel?
Első: nem mondasz hülyeséget, tényleg találó nevei vannak a Mahler szimfoniaknak, mint pl. Titán, Feltámadás, tragikus, ezrek. Ezek a nevek elősegítik az érdeklődést a mű iránt.
Második: köszönöm, hogy ilyen szépen megfogalmaztad, hogy miért számítanak ezek a művek ilyen komolynak, ilyen zseniálisnak és örültem, hogy a budapesti szálat is megemlítetted.
Én személy szerint azért tettem fel a kérdést, mert én egészen különösen szeretem ezeket a zenéket, néha, ha egyedül vagyok otthon, partitúrával hallgatom végig a műveket, ha pedig bárhol Budapesten Mahler koncert van, mindig igyekszem elmenni.
@3: Amennyire tudom, Mahler maga nem használta a kész a Titán, Feltámadás, Ezrek (inkább "Egy ezer") stb stb címeket. A Titánt mondjuk maga találta ki, de nem használta a kész első szimfóniáira, a többi meg így-úgy ráragadt a szimfóniákra. Hasonlóan, mint ahogy Chopin sem írt "Esőcsep prelűdöt", csak ráragadt az egyik prelűdjére ez a név (George Sand hathatós közreműködésével.) Ismételten: amennyire tudom. Szóval a szimfóniák hivatalos nevei: 1. szimfónia, 2. szimfónia, 3. szimfónia stb stb. Én pedig úgy értelmeztem, hogy az első válaszadó ezen gúnyolódik, azért írtam, amit.
De tévedhetek persze. Ez esetben, ha van erről valami megbízható hivatkozásod, azt szívesen venném :)
Én is nagyon szeretem Mahler szimfóniáit, van köztük gyors, lassú, tragikus, édes, hangos halk.
Valóban Mahler nem használta ezeket az elnevezéseket, csak ráragadtak a művekre. Kiegészítésképpen, még a hetedikte mondják, hogy az "éj dala" meg talán az ötödikre, hogy óriás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!