Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Művészetek » Mit jelent a zenei műveknél,...

Mit jelent a zenei műveknél, hogy "in C minor" / C moll?

Figyelt kérdés
Mármint miért pont C? Beethoven 5. szimfóniája is C mollban van, de ez a hang hol van? Vagy miért pont C? Sajnos keveset értek a zenéhez, így nem tudom mit jelent.

2017. nov. 24. 22:21
 1/7 anonim ***** válasza:
85%

A zenében egy konkrét hangok két módon jelölhetsz. Vagy betűvel (C, D, E, F, G, H, C), vagy a "do, re mi, fa, szo, la, ti, do" egyik tagjával.


Ezt a 8 egymás után következő hangot hívjuk skálának.


Ez lehet továbbá dur (angolul major) vagy moll (angolul minor). Pl. ilyen skála a C moll is. Ez azt jelenti, hogy a "do" egy C hang lesz.


Ha megvan a "do" (ami itt a C), akkor a moll vagy a dur azt mondja meg, hogy mik lesznek félhangok.


Például C moll a "do" a C, a "mi" a D, de a "ré" nem E lesz, hanem a D és E közötti félhang, aminek "esz" a neve.


Egyedül C dur és A mol skálán nincsenek félhangok.


Ez így leírva nem tudom mennyire elképzelhető, zongorán szépen keg tudnám mutogatni.

2017. nov. 24. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

*Vagy betűvel (C, D, E, F, G, A, H, C),


(így már kijön a 8 hang :-) )

2017. nov. 24. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

Azt jelenti, hogy a kotta C-moll hangskálát használ, azaz a kotta eleje így fog kinézni:

[link]


Tehát a hangsor ez lesz: c-d-esz-f-g-asz-b-c, ahelyett, hogy: c-d-e-f-g-a-h-c


A b-k azt jelölik, hogy fél hanggal süllyesztve vannak a jelölt hangok (a->asz, h->b, e->esz). Fontos, hogy ezek minden a,h,e hangra érvényesek, tehát pl. az első, alsó vonalon is esz-t kell leütni.


A C-moll azt jelenti, hogy a C alaphang (első, alsó pótvonalon) után egy kisterc (c-d-esz), majd egy nagyterc (esz-f-g) összetételű kvint (c-d-esz-f-g) lesz.

C-dúrnál pont fordítva lenne: nagyterc (c-d-e), majd kisterc (e-f-g)


Kistercnek az számít, ha a zongorán három billentyűt kell leütnöd ahhoz, hogy eljuss két hanggal arrébb:

[link]

Pl. e-f-g is kisterc lesz.


Egy zene nem feltétlen lesz tökéletesen C-mollban, előfordulhatnak ideiglenes módosítások, de alapvetően a sorok a 3 b-vel fognak kezdődni, és a módosításokat jelölni kell a kottában.

2017. nov. 24. 23:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

A másik két hangról sokat nem tudok mondani, itt leírja, hogyan van:

[link]

2017. nov. 25. 00:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 Mojjo ***** válasza:

@1:

"Például C moll a "do" a C, a "mi" a D, de a "ré" nem E lesz, hanem a D és E közötti félhang, aminek "esz" a neve."


Hű, ez nagyon nem igaz. Moll hangsorról beszélünk, nem dóval kezdünk szolmizálni, hanem lá-val. A C a lá, a D a ti, az Esz ah pedig a dó. (És jé, az Esz-dúr párhuzamos mollja épp a C-moll. Ahol is, mint dúrnál, dóról kezdünk szolmizálni.)

2017. nov. 25. 02:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Mojjo ***** válasza:

@1: Á, és most esik le, hogy mennyiszer leírtad, hogy C-mollnál a C a dó. Neeem, nem, nagyon nem. Mondjuk az még keményebb, hogy 100%-ra pontozták ezt az alapjaiban hibás választ.


Vedd észre, hogy az "i" végződésű hangok után jön a kisszekund távolság, a többinél nagyszekund. Mi és ti után tehát a kicsi, mollnál és dúrnál is. Így működik a szolmizálás. Ezért kezdünk lá-val szolmizálni moll hangsoroknál. Sőt, eddig mi kedvesen csak természetes mollról beszéltünk. Nézd meg az összhangzatos mollt például, ahol még egy kisszekund lépés bekerül. És egyből lá ti dó ré mi fá szi lá lesz a szolmizálás. Bizony, szi lesz a szó ból, jelezvén, hogy félhang távolság következik. Melodikus mollnál meg már a fá is fi lesz - ugyanezen okból.


A szolmizálás nagyon jól mutatja a hangközöket IS. Próbáld ennek a szellemében átlátni a hangsorokat, mert úgy tűnik, most még nagy a kavar ezek körül nálad.

2017. nov. 25. 02:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 Mojjo ***** válasza:
Kérdező, kicsit egyszerűbben megközelítve a dolgot: a különféle művek csak bizonyos meghatározott hangokat használnak, hogy megteremtsenek egyfajta harmóniát. Néha persze kilépnek ezekből a keretekből, néha bekerülnek más hangok is, ahogy Nás-Páng is körülírta, de most ezt tegyük félre. A lényeg, hogy a rendszert, ami megmutatja, mely hangokat használhatunk, azok milyen sorrendben tehetőek sorba az adott rendszerben, melyiknek mi a funkciója, azt hangnemnek hívjuk. A C-moll egy ilyen hangnem. Az, hogy C-moll hangnemben írta Beethoven az említett szonátát, megmutatja nekünk, hogy (főként) mely hangokból építkezik ez a mű, hogy ezek a hangok hogyan is állnak össze rendszerbe és hogy ez milyen hangulatot képvisel. Nagyjából ennyi a lényeg.
2017. nov. 25. 02:30
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!