Az Operahazban a hangszereken van erosito, vagy a nyers hangjuk tolti be ugy azt a gyonyoru epuletet?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Abban igaza van az elsőnek, hogy általában nem a konkrét hangszereket szokták bemikrofonozni, hanem a megfelelő tereket.
Az viszont, hogy a halkabb hangszerek nem érvényesülnének mikrofon nélkül - nos ez azért vitatható.
Ne feledjük, hogy például az Operaház és a színházaink jelentős része még akkor épült, amikor nem volt semmiféle elektromos hangosítás, mégis voltak színvonalas zenés előadások.
Egyrészt van a teremnek egy megfelelően kialakított akusztikája, másrészt pedig a zenészeknek olyan szinten kell(ett) tudni bánni a hangszerükkel, hogy ezt a technikai jellegű feladatot meg tudják oldani.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
# 3
Ugye azért nem akarod bemagyarázni, hogy az elektromos áram előtt nem is volt zenés színház? Vagy hogy akkor a zenészek csak maguknak játszottak, a közönség nem is hallotta őket? :D :D :D
Ez nem a humor kategória.
Minek kéne egy fuvolának túlharsognia a fagottot? Nem kell.
Amíg a fuvola szólózik, a többi halkan játszik, vagy elnémul. Amikor meg nem szólózik, akkor csak zenei aláfestést ad, nem is szabad, hogy felismerhetően kihallatsszon az összhangzatból.
Hallgass csak meg egy-két operát, hogyan is van ez. Nem véletlenül úgy hangszerelték őket, ahogy. (De azt hittem hozzáértővel beszélgetek, elnézést.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"bármilyen akusztikát is hozol be, hangosítás nélkül egy fuvola sosem fog úgy kihallatszódni, mint például egy klarinét, vagy egy fagott"
Ezzel a zeneszerzők is tisztában voltak:) A zeneművek úgy vannak megírva, hogy tökéletesen hangzanak hangosítás nélkül is. A hangosítás nehézségét pont az adja, hogy minden hangszer egyformán "részesüljön" belőle, hisz a darab úgy íródott.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Hagyományos szimfonikus koncerten, vagy operaelőadáson koncertteremben, vagy színházban SOHA nincs SEMMIFÉLE hangosítás. Részleges sem.
Csakis szabadtéren (de pl. Martonvásáron a nyári Beethoven esteken nem!), sportcsarnokban, crossover produkciókban (Havasi, Horgas Eszter, Illényi Katica, Mága, stb.) és operettben (ott se mindenhol és legtöbbször csak az énekeseket)
A klasszikus zenében ugyanis nincs rá szükség. Az operában a zenekart nemhogy hangosítani nem kell, de többek közt azért is vannak árokban, hogy tompuljon a hangzás (nem hangerőben)
Amellett az akusztika igen rafinált dolog. Vajon miért van a szimfonikus (és opera) zenekarban 30 hegedű és csak 2 (vagy esetleg 3) fuvola? Ha a Müpában a darabbeli fuvolaszólót pl a teljes vonóskar kíséri (nem ritka dolog), miért hallani mégis? Ha James Galway, vagy Emanuel Pahud a szólókoncertjén odaáll a majdnem 100 fős zenekar elé, ki kell hangosítani? (A válasz: nem)
De például az is érdekes kérdés, hogy ha a 30 hegedűs egy fortissimo állásban egyszerre játszik, az miért nem 30-szor olyan hangos, mintha egy játszaná? Ha ugyanis így lenne, a teremben mindenki megsüketülne.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!