Miért van az, hogy a legjobb filmek 90%-a igazából olyan, mint egy színdarab? Vagyis a színpadi műfajhoz közelebb állnak?
Nem így van. Sőt, pont az ilyen filmekkel lehet a legnagyobb csalódást okozni a nézőknek.
A filmmel nem lehet (mert nem lehet) azt a testközelséget és közvetlenséget visszaadni, amit a színház nyújt, még a kakasülőről nézve is. Ezért egy fimnek egy csomó más vizuális eszközt is be kell vetni, ami viszont a színházban nem lehetséges.
Egy film pont ezeken a vizuális eszközökön áll meg vagy bukik meg, attól teljesen függetlenül, hogy színpadszerű vagy nem színpadszerű dramaturgiát látunk.
Legfontosabb az operatőr és a vágó, utána jön csak az író, a rendező és a színészi játék. Megkockáztatom (természetesen csak hangosfilm esetén) hogy még a zene is fontosabb, mint a dramaturgia.
"Legfontosabb az operatőr és a vágó, utána jön csak az író, a rendező és a színészi játék."
Ezzel nagyon nem értek egyet. A legfontosabb egyértelműen a rendezés, mert az fog össze minden egységet. Második helyen a forgatókönyv van, aztán pedig a színészi játék. Az operatőri és vágói munkát igazából nem is lehet teljesen önállóan értékelni, mert a rendező keze nagyon erősen odahat.
# Carragher_x
"Második helyen a forgatókönyv van, aztán pedig a színészi játék."
És amiben nincs sem cselekmény, sem színészi játék?
A filmet NÉZZÜK, egyértelműen a LÁTVÁNY az, amivel ki tud fejezni bármit is. Ehhez föl lehet használni a dramaturgiát is, de NEM SZÜKSÉGES élni vele.
Ha kimaradt volna, nézd meg az Andalúziai kutyát (klasszikus alapfilm, általános iskolában is tanítják) vagy a Koyaanisqatsi-t, Kanetotól a Kopár szigetet, Huszárik Csontváry-filmjét, és még hosszan-hosszan sorolhatnám.
Ha megnézünk egy 1001 legjobb film, vagy Puzsér válogatás, vagy egy lexikon, vagy Imbd, stb., lehet hogy nem 90%, de feltűnően sok az az igazán jó film, ami akár színdarab is lehetne.
Néhány példa:
Ötödik pecsét, Nem félünk a farkastól, The sunset limited, és hosszan lehetne sorolni
Most mire is akarsz kilyukadni? Szted az általad említett filmeknek nincs forgatókönyve? :O Vagy talán azt hiszed, hogy a forgatókönyv, az csak egy cselekményleírás? Mindkét feltételezés teljesen hibás.
Szóval a hozzászólásodból igazából egy dolog értelmezhető, hogy mi van, ha nincs színészi játék (bár helyesebb lenne inkább a nem jelentőst használni, ha már nem szereplő nélküli filmeket említettél példaként). Nos, akkor értelemszerűen a dobogó harmadik helye megszűnik létezni és fellép rá a zene. Ettől természetesen a film leginkább meghatározó eleme továbbra is a rendezés és a forgatókönyv lesz, mivel az általad kiemelt látványt (ami egyébként nem szükségszerűen a film egyetlen vagy fő kifejezési eszköze) ezek alapozzák meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!