Miért tetszenek jobban a régi épületek, még akkor is, ha csak egyszerű házak?
A felhasznált anyagok ,netán az arányok miatt lehet?
Ti is így vagytok vele?
1) mert ilyen az ízlésed
2) mert a szebb épületeket nagyobb eséllyel tartják karban, ezért minél régebbi egy épület, annál nagyobb az esély arra, hogy a maga korában a legigényesebbek közé tartozott
Én építész vagyok, és a részletek kidolgozottságával egyáltalán nem mondtál butaságot. A természetben semmi nem homogén sem akkor, ha közelről nézed, sem akkor, ha távolról. A vízen a nagy hullámok kis hullámokból állnak, és azok még kisebbekből, és ha fentről nézed, egész "mega"-hullámokat látsz rajta. És akkor ez kb. a legunalmasabb dolog volt, ami a természetes környezetben előfordulhat. A régi épületekről ez ugyanígy elmondható (legalábbis azokról, amiket szépnek tartunk és őrizgetünk): van egy alapvető szerkesztésük, közepe, széle, alja, teteje - aztán ha közelebb mész, az ablaknak kerete van, a homlokzatnak tagozata, és ha még közelebbről nézed, akkor a keretnek mintája van és a tagozatnak változatos profilja. És ezekből a házakból általában nincs hatszáz tökegyforma egymás mellett, de ha mégis hatszáz van belőlük, akkor a középső máshogy néz ki, mint a szélső, és nem egy homogén raszterre vannak kiszórva, hanem csoportokban.
És ez tűnik kellemes, természetes látványnak, erre nevelt minket a természet.
Ezt teljesen jól lehetne produkálni kortárs építészettel is, csak valamiért áltlában mégsem sikerül. Egy csomó épület van, ami papíron nagyon jól néz ki, mert arányos, jó helyen vannak az ablakai stb., de ha élőben látod, rohadtul zavar a nagy, sima és lassan rohadásnak induló vakolt felület, ami az arcodba mered, amikor a tövében állsz. Vagy fordítva: szép anyagból, igényes részletekkel hatszázezer ablak kisorolva egymás mellé és fölé, de ha kicsit is távolabb mész, rögtön begolyózol a kockainváziótól, még akkor is, ha nem is szögletes az ablak...
És persze az is igaz, amit sokan írtak, hogy a régi épületek már ki vannak válogatva - ami csúnya volt, ahelyett rég újat építettek. És még valami, ami kicsit régióspecifikus: mostanság Magyarországon és a környező országokban nagyon sokszor ordenálé suttyó ócska, olcsó és mű anyagokból építkeznek, és ordenálé suttyó módon kiviteleznek (csálén, ferdén, nem síkban, hibásan), ami nyilván nem emeli az épületek esztétikai értékét, a használatiról (befúj a kihagyott habarcshézagon a szél) nem is beszélve. A magán építkezéseknél ehhez jön még sok pénzes, de ízléssel nem rendelkező építtető is, aki addig koslat (és általában nem kell messzire mennie), amíg nem talál olyan építészt, aki lefirkálja és aláírja neki a giccsparádét, amt "megálmodott". Az építészek aztán nyávognak, hogy ejj, ezek a megrendelők, de elég gyorsan rááll a kezük, és aztán már maguktól is egyre... khmm... "kompromisszumosabb" palotákat terveznek. Csupa olyanokat, amikért az egyetemen már az első tervezési kurzuson konkrétan a pofájukba röhögött volna a tanár - a kettes szóba sem került volna, mint opció. De legalább jönnek a kuncsaftok.
Ja, és szerintem az is belejátszik ebbe az újgazdagok ízléstelen csicsaházai problémába, hogy sokan csak szépnek tartják a régi épületeket, de nem tudják, hogy miért. Azt gondolják, ha az ő házukon is lesz ballusztrád, és mediterrán tető, és korinthoszi oszlopfő, és ragasztanak rá kőszerű anyagokat és műanyag stukkót, akkor az is olyan szép lesz, mint a régiek. De például hogy a műanyag stukkó esetleg ne egy két méter negyvenes beltérben figyeljen, arról szó sem lehet, hogyis ne, az drága. Hát, pedig a régiek pont ettől is szépek. Az arányos nagyvonalúságuktól.
Lehet megkövezni, már golyóálló vagyok ;)
Részletek kidolgozása és az arányok. az arányok nagyon fontoska még akkor is ha a lehető legegyszerűbb kocka épületről beszélünk, az is lehet jópofa.
Nekem spec nagy kontraszt a Művészetek palotája és a Nemzeti színház között.
Ha megnézünk bármely épületet pesten, legyen az egyzserűség kedvéért klasszicista, mindegyik vezeti a tekintetet, vagy jobbról balra/balról jobbra, középre.
A Nemzetinél ilyen nincs. Nem vezeti a tekintetet, kapkodod össze vissza. Semmi más nem történt ott csak össze dobáltak néhány stílust, hogy lenyűgözzenek, és minden stílus jegy jóformán egyne rangú lett, ilyne nincs, mindig vna vezér motívum, ami vezeti a tekintetet.
MüPa viszont gyönyörű, ha jól tudom Bauhaus, de mindneképpen abból kifejlődő stílus, modern letisztul elegáns, vonalkódos. ennek is van helye.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!