Saját költemény. Életem első írása. Kinek hogy tetszik?
Néha belegondolok,mennyire kis porszem vagyok.
Millió ember szembejön velem nap mint nap,
Vajon tudják min megyek keresztül épp aznap?
Egyedül érzem magam,a szívem összetört,te ki ezt tetted velem téged semmi sem gyötör?
Egykor tavaszként éltem meg minket,hamar rájöttem mára ez komor tél lett.
Tudtam ,hogy szeretsz éreztem .
mikor megláttam kék szemeidet szinte elvéreztem.
Ma csak vonszolom magam,szenvedek,már a szemeid sem adnak számomra menedéket.
Hol rontottuk el?
Tudod jól.
Ami egykor menny volt, most maga a pokol.
Tényleg az első.Viszont nem 12 éves vagyok..jóval több.
Egyre több minden jön,már írtam párat,de szerintem nem fogom publikálni.Viszont tök megnyugtat.
Ezt hozza ki az exférjem belőlem🫠🥺
A vers egy kötött formájú műfaj. A vers lényege a ritmus. (A rím is csak a ritmust hangsúlyozza, amúgy nem követelmény egy verstől, hogy a sorvégek összecsengjenek. Mondjuk a te írásod rímeket is csak nyomokban tartalmaz.)
Létezik pl. időmértékes verselés. Ott a hosszú és rövid szótagok mintázata adja a vers ritmusát. Létezik ütemhangsúlyos verselés, ahol meg a szótagok száma adja a vers ritmusát, de nem csak a sorok szótagszámának kell valamiféle ritmikus mintázatot adnia, de sokszor a soron belül is van valamiféle mintázat, tagoltság, bár ott megengedettebb, hogy ez a minta megtörjön.
Nézzük meg pl. Petőfi Sándor Anyám tyúkja című versének első két versszakát, ami felező nyolcas ritmusképletű, azaz minden sor 4+4 szótagból áll:
Ej, mi a kő! tyúkanyó, kend
A szobában lakik itt bent?
Lám, csak jó az isten, jót ád,
Hogy fölvitte a kend dolgát!
Itt szaladgál föl és alá,
Még a ládára is fölszáll,
Eszébe jut, kotkodácsol,
S nem verik ki a szobából.
(A második versszak második sorában pl. kicsit megtörik a felezés, ha erőszakkal 4+4 szótagra osztanánk, a határ nem szóhatárra esne: Még a ládá– | ra is fölszáll)
A te soraid hosszai: 15, 13, 13, 27, 22, 8+15=23, 25, 5+3+12=20
Ebben semmiféle mintázat, ritmus nincs.
Van persze szabad vers, ami felrúgja a klasszikus vers formai kereteit. De a szabad vers nem felmentés a ritmus elvárása alól, hanem eszköz arra, hogy a vers ritmusa a mondanivalóval, az érzelmi töltetével együtt tudjon lüktetni. Pont ezért a formai kötetlensége ellenére igazán jó szabad verset sokkal nehezebb írni, mint formailag kötött verset.
Amúgy ezeket tanítják is irodalom órán. És amúgy mégis a legtöbb ember azt gondolja – így te sem a kivétel vagy, hanem a többséghez tartozó –, hogy ha egy szöveget sorokban tördel, amiben esetleg még egy-két sorvég össze is cseng, attól az, amit írt versnek nevezhető. Nos, sajnos vagy sem, ez nem így működik.
~ ~ ~
Az írásod nem vers, nem költemény. Ez nem szubjektív vélemény, hanem azon objektív formai követelmények hiánya miatt nem az, amitől egy verset versnek nevezünk. Ez független attól, hogy a vers tartalma amúgy micsoda. A formai hiányosságok miatt akkor sem lenne vers, ha amúgy a tartalma mélyen megindító, mély érzéseket keltő, katartikus lenne. Amúgy a tartalommal szemben is tudnék megfogalmazni véleményt, de nem teszem, hogy hangsúlyos maradjon mindaz, amit fentebb leírtam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!