A színművészek hogyan magolnak be száz, akár ezer oldalakat, színházi előadásokra? Milyen technikák léteznek?
Megértik a történetet. A teljes szövegük pár oldalt tesz ki összesen. Ha improvizálnak, azt senki észre sem veszi, mivel nem ismerjük az eredeti szöveget. Súg a súgó.
És olyan is van, hogy nem tudják megtanulni. Volt egy színházi előadás, Konferanszié kijött, és elmondta, h a főszereplő váratlanul megbetegedett, így egy másik színész helyettesíti. De nem volt lehetősége megtanulni a szöbeget, ezért füzetből fogja olvasni, senki ne lepődjön meg!
Színházban szoktam színészkedni amolyan másodállásként és kezdjük ott, hogy közel sem kell több száz oldalnyi szöveget tudni. Ha kezedbe veszel bármilyen drámát, láthatod, hogy általában nem túl hosszúak. Most átpörgettem néhányat, ami itt van az asztalomnál és egyik se hosszabb, mint kétszáz oldal. Színészként viszont neked nem kell tudnod az egészet (legfeljebb ha főszereplő vagy, aki minden egyes jelenetben szerepel), és a színésztársaid szövegét is csak annyira kell ismerned, hogy tudd, mikor kell reagálnod rájuk (bár szerintem jobb, ha az ő szövegeiket is tudod). Ha összeírnám bármelyik színdarabból azokat a részeket, amiket nekem kellett tudnod, még csak húsz oldal sem lenne, pedig ha nem is a főszerepet, de elég fontos karaktereket szoktam játszani.
Minden színész szokott hibázni, ilyenkor jön elő az improvizáció. Nem baj, ha egy-két dolgot másképp mondasz, ha a lényegi információ ugyanaz marad. A nézők nem ismerik a szövegkönyvet és ha például Shakespeare-t adsz elő, amit azért egy lelkesebb olvasó is fejből tud, akkor se fogja leharapni senki a fejedet, ha véletlenül eltévesztesz egy szót.
Bizonyos helyeken van súgó, vagy a fülben egy füles, ahova tudják mondani a szöveget, ha bizonytalan vagy benne, vagy olyan ritka példák is vannak, mint amilyet a #4-es írt a helyettes színészről.
Ha sokszor elolvasod a szöveget, illetve a színésztársaiddal összeültök rendszeres olvasópróbákra, majd színpadi próbákra, akkor azért elég könnyen meg lehet tanulni a szöveget. Ha ismered és szereted a történetet, amit előadtok, akkor tényleg nem nehéz, azért ez kicsivel másabb, mint amikor valaki gyűlöli a matekot és úgy próbál képleteket megjegyezni és értelmezni.
6/8 A 'meggy' a fán van.
Mindenkinek:
Azért arra is gondoljatok, hogy egy színművész 4-5 vagy több darabban is játszik egy-egy évadban.
Klasszikus görög drámákban azért megnéznék/hallgatnék egy improvizálást. Shakespeare-nél és Moliére-nél sem könnyű! Az viszont tény, hogy a XX-XXI. századi darabokban sokkal könnyebb a szövegtanulás és az imp.-ás is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!