Honnan merítenek ihletet a RUHATERVEZŐK és a FESTŐK? Akár extrém ruhakölteményeket készítenek (például Balenciaga, vagy haute couture, ugye magas szabászat, stb.), akár ötletes absztrakt képeket festenek, valahogy RENGETEG tervező/festő egyedi!
Honnan "tudják" - vagy érzik -, hogy amit éppen csinálnak/terveznek/alkotnak, az úgymond "jól fog sikerülni"?
(És tényleg! Sok esetben VALÓBAN szép, vagy legalább egyedi lesz az adott alkotásuk!)
Sejtem, hogy "általános recept" nincs ennek a kérdésnek a megválaszolásához, de valahogy mégis rengeteg tervező/alkotó munkája (minimum egyedi) sok-sok esetben pedig szerintem szép is lesz. Tervezzenek, vagy fessenek akármit.
Hogy lehet ezt addig "gyakorolni", hogy sikerüljön jó, vagy extrém ízlést kialakítani?
(Azért a sok idézőjel, mert nem tudom szebben/pontosabban megfogalmazni, amit szeretnék. Remélem azért sejthető mit kérdezek tőletek. Csak kérlek írjatok! Vagy linkeljetek cikkeket/fórumokat, melyek ezzel, akár angol nyelven is, foglalkoznak!)
Jézus... 😅
Azért ezektől jóval konkrétabb (és úgymond már "bizonyított", "bevált") javaslatokat szerettem volna olvasni...
Mert ez valóban furcsa/érdekes - legalábbis számomra szinte hihetetlen:
"Valahogy mégis rengeteg tervező/alkotó munkája (minimum egyedi) sok-sok esetben pedig szerintem szép is lesz! Tervezzenek, vagy fessenek akármit."
Hogyan "érik el" festők és ruhatervezők, hogy temérdek alkotásuk vagy egészen egyedi, vagy nagyon szép lesz, esetleg mindkettő? Azaz szinte már az elejétől hogyan "látják", hogy az adott alkotással "abban az irányban" (vagyis ahogy kitalálták) érdemes tovább menni a végéig?
Kérlek titeket fórumos közösség, ÍRJATOK bevált tippeket, vagy legalább más, akár angol nyelvű fórumokat, melyek foglalkoznak ezzel a fontos (vagyis a végeredmény: az ihlet megszületése fontos) kérdéssel!
Mindenképpen írjatok, mivel nagyon fontos lenne rájönnöm mi adhat az extrém, vagy csak szép alkotásokhoz ötleteket másoknak!
Nézd, először is kell egy anyagismeret.
Divattervezéshez tudni kell varrni, szabni, hogy az ember tudja milyen az anyagok esése, súpya, mi hogyan fog állni, mi mit bír el stb.
Festéshez meg a médiumot kell ismerni, színtant, festék keverésének módjait, textúrákat, hígítást, belekevert dolgokat, pigmenteket, fixálókat...
Ha ezek megvannak, akkor ott van az arculat is, a brand. Nem kezdhet el össze-vissza pacsmagolni, felismerhetőnek kell lennie amit csinál. Pl Egy Alexander McQueen és egy Chanel teljesen más vevőkör, más ízlés, más elvárások.
Divat kollekciók esetén meg ott a szezon is, pl télen általában vastagabb ruhák, szőrme, bársony, bőr, gyapjú az ami megy, nyáron a selyem, a könnyed anyagok, fürdőruhák. Télen a sötétek és jewel tones elnevezésű mély telített árnyalatok mennek, tavasszal a pasztell, nyáron a fehér és neon, ősszel a földszínek.
Még a nagyon elborult kollekcióknál is van egy tematika, anyag minőségek, színek amik köré rendezik a kollekciót.
A formai inspiráció meg kb tényleg bármi, egy falevél, egy pohár, egy épület, egy papír galacsin alakja, de ezt aztán át kell ültetni, hogy anatómiailag működjön.
És igen, mint tudjuk, az alkotói világ valóbban tele van szerhasználattal, de ez inkább a munkamorált szolgálja mintsem az inspirációt.
De azért annyira nem lehet széthullani, meg nem úgy működik, hogy beveszel egy marék pirulát és te vagy a maestro.
Pont fordítva, a maestronak csütörtökre le kell tennie 20 bombabiztos tervet, szal 3 napig mást se csinál, és ezt az energia ital + kokain + speed kombóval kicsit könnyebb hozni.
De korántsem olyan iddilli ez ám, nagy pénzek forgnak arrafelé, és magasról nagyot lehet bukni.
Pont mint a filmbizniszben, itt is van egy csomó ízléstelen, nárcisztikus pénzeszsák, akiknek be kell nyalni.
Röviden? Bárhonnan.
Utazás, túrázás, különböző kultúrák és történelmi korok/témák/személyek, más művészeti alkotások, zenehallgatás, olvasás, személyes tapasztalatok és élmények, egy ismerősünk jelleme és élete és lehetne még sorolni, a lényeg ugyanaz: bárhonnan lehet motiválódni és ötleteket gyűjteni.
Nyilván ha valakiből hiányzik az a bizonyos "alkotói véna", akkor nem tud erőszakkal, rágörcsölve inspirálódni, hiszen az egy természetes, magától jövő folyamat. Az alkotás első és egyben legegyszerűbb része.
A barátaim jelentős része és én is különböző művészetekkel foglalkozunk és számtalan helyről inspirálódunk. Írok pár példát, hogy jobban átláthasd (annak ellenére, hogy ez nem szabályszerű, hanem néhány kiragadott eset):
~ Jövőre fogják kiadni az első könyvemet, ami gyakorlatilag egy általam kreált fantasy világban való felfedezés és utazás története. Akkor kezdtem el dolgozni rajta, amikor olvastam a "grand tour"-ról (fogalmam sincs, hogy van-e erre magyar megfelelő kifejezés), ami egy 17-19. században létezett szokás volt, ami során a tehetős angol családok elküldték a korai huszas éveikben lévő fiaikat, hogy utazzanak Európán belül, hogy más helyekről is tanuljanak és kulturálódjanak. Arra gondoltam, hogy mi lenne, ha ezt a koncepciót átraknám egy fantasy világba, amit én építek fel a saját utazásaim és saját innen-onnan szedett inspirációim alapján.
~ A párom egyszerre foglalkozik illusztrálással (rajzolás és festészet) és zenéléssel foglalkozik; előbbi kapcsán többször voltam én a múzsája, ahogy ő fogalmazott, utóbbi kapcsán pedig sokszor egy érzelmet szeretne megragadni és azt előadni egy bárki számára átélhető módon.
~ Egy jó barátunk a nyarat Mexikóban töltötte (apai ágon innen származik, de eddig nem volt lehetősége ezt az oldalát is felfedezni) és ezalatt nagyon közel került az azték birodalom történelméhez és kultúrájához, különösen a mitológiájához. Mivel például a görögökkel vagy egyiptomikkal szemben alig maradtak fent azték szobrok és hasonlók, ezért most az a nagy, éves projektje, hogy a főbb istenek embernagyságú szobrok formájában örökíti meg.
~ Egy másik jó barátunk felesége éppen várandós és nagyon megviseli, ahogy megváltozik a teste és fél, hogy fogja megélni a lelki és fizikai hatásait a terhességének. Ez a barátunk szintén foglalkozik festészettel és azt találta ki, hogy minden hónap végén fest egy aktot a feleségéről, és mindegyiken egy-egy (többnyire anyasággal vagy termékenységgel kapcsolatos) istennőként ábrázolja (olyanokra gondolj, hogy Héra, Freya, Innana és hasonlók). Mit ne mondjak, határozottan segít a feleség önbizalmán. :D
~ Egy harmadik jó barátunk éppen egy ruhakollekción dolgozik a mesterdiplomához szükséges gyakorlati feladataként. Témájául azt választotta a csillagászatot választotta (másik kedvenc hobbija), vagyis hogy lehet a csillagokat és más égitesteket inspirációul használni egy ruhához, hiszen ez korántsem egy olyan bevett elem, mint például a virágok. (Kicsit hasonlóan áll hozzá, mint a Cucculelli Shaheen a "Constellations" ruháikban: [link]
Érdemes meghallgatod és/vagy elolvasnod, hogy az általad kedvelt alkotók mit gondolnak a témában.
Ha a divat különösen érdekel, érdemes a Vogue-ot olvasnod, ugyanis minden kollekció előtt van egy cikk, ami pont a kollekció fő inspirációit és jellemzőit elemzi. Az alábbi az egyik személyes kedvencem Zuhair Murad divattervezőtől:
John William Waterhouse az egyik kedvenc festőm és többnyire mitológiai és történelmi nők élete inspirálta a témaválasztásban és a korában népszerű pre-raffaeliták stílusa és hozzáállása a művészethez a megvalósítás terén:
Vagy például ott van Jonna Jinton, aki egy többnyire egy hideg és fagyos helyen él, és feltűnt neki, hogy a jégnek is van "hangja" (én legalábbis tőle szereztem tudomást erről), és ennek segítségével alkotott meditációs zenét (ha nehezen alszol el, akkor nagyon tudom ajánlani):
https://www.youtube.com/watch?v=chxn2szgEAg
Az alkotás folyamata maga pedig ismét eltérő tud lenni, de elmondhatom, hogy mindegyik mögött rengeteg tanulás (sok esetben iskolai, nem feltétlenül önképzett a többség), kutatás (többnyire más művészek munkásságát és az inspiráció forrását illetően), gyakorlás (az első munkája senkinek sem lesz példaértékű, vagyis létezik ilyen, de az elképesztően ritka) és tervezés áll (ilyen például a vázlatkészítés, ruháknál az anyagokkal, festészetben a színekkel való kísérletezés, például). A szobrász ismerősöm otthoni kis stúdiója úgy néz ki, hogy jelenleg a falak ki vannak dekorálva a különböző mitológiai lények ábrázolásaival (a lehető legrégebbi és leghűbb darabokkal) és különböző rajzolt vázlatokkal. Először mindig agyagból csinálja meg az adott lényt (egyik se nagyobb huszonöt centivel), majd az alapján lát neki magának a faragásnak. Először megrajzolja, aztán megcsinálja kicsiben, aztán megcsinálja nagyban (nyilván a háromnál három különböző módszert alkalmaz).
Az interneten biztos találsz számtalan olyan kutatást, ami azzal foglalkozik, hogy ki és mi alapján lesz kreatívabb, alkotói jellem, hogy az agyban milyen folyamatok zajlanak le az inspirálódás és alkotás során, hogy léteznek-e befolyásoló tényezők, de amennyiben nem a szakdolgozatodhoz keresel anyagot, szerintem feleslegesen ezzel foglalkoznod. Ehelyett hallgasd meg, hogy a kedvenc alkotóid mit mondanak, hiszen végsősoron az ő szavuk az, ami mögött valóban megalkotott érték van.
25/N
Nincsen recept, se titok.
Egyszerűen kipattannak az ötletek, amiket bármi inspirálhat.
A tárgyak, tájak, természet, környezet, emberek, állatok, növények, érzések, pillanatok, helyzetek, szituációk, álom, vágy, álomkép, célok, leesett cérnaszál... Stb.
Bármi s minden, ami előtted van vagy benned vagy másokban.
Ezt sokan fel sem képesek fogni és pont ez az egyik olyan határ, amit csak átlépve képes megélni, megérteni az ember.
A nyitott elme.
No és számos motoros képességek halmaza, amely mindehhez hozzáad.
Engem pl kitesznek a hóba, alkotok. Ha bedobsz egy sóderbe, ott is tökéletesen feltalálom magam sok ötlettel, ha kidobsz a tó mellé én ott is meglátom azt, amit átlag ember nem.
A legutóbbi kikapcsolódásomra 2 váltóruhát vittem, fogkefét, fésűt, hajgumit, csatot, táskát és ennyi. Telefon: net kikapcs, repülő üzemmód és csak képkészítéshez használtam merre barangoltam.
Semmilyen alapanyagot, eszközt nem vittem és rámjött, hogy szobrászkodni akarok.
Bevillant, hogy a tónál volt agyagos partszakasz. Elmentem szedtem egy adagot, kiszedtem a zavaró dolgokat és addig addig gyúrtam át, amíg homogén nem lett és alkottam.
Az arra járó turisták egyike pedig megvette, mondtam szárítsa ki.
Volt melóhelyemen tavaszi takarításkor pedig műanyag tekercsek kerültek elő, majd mondtam, rakjanak félre belőle nekem.
Minek az neked? - hangzott el a megszokott kérdés számomra.
Annyit mondtam, ha félre teszed nekem őket, akkor majd meglátod.
34 különböző dolgot készítettem belőle eddig. Holnap utáni fotózáshoz pedig kellék lesz pár méter belőle.
Az elképzelésemet kb befotóztam modell nélkül és megszerkesztettem tesztnek a szalagot. Jó lesz ez. A zöld levelek és a modell bőr és haj színeivel szép lesz.
Az ötletek, ihletek azok az agy működésétől függenek.
Aki kreatív, azt a hétköznapokban is ki lehet szúrni, mert a része az énjének.
Nem kellenek drogok és egyebek. Jómagam se cigit, se alkoholt, se kávét és egyéb dolgot nem fogyasztok.
Mégis pörögnek az ötletek, még álmomban is gondolkodok sokszor és úgy kelek, hogy ébren fejezem be a gondolatmenet mondatait.
A polcom roskad az ötletvázlatoktól. Az utóbbi 1 év anyaga, ami csak vázlatolva van az 12-13cm vaskos lapkupac.
Mindent vázlatolok, mindegy, hogy hol vagyok.
Kádban, parton, bicótúrán, városba stb. Mindig van nálam papír, toll.
30N
Ui.:
Van egy elméletem a szerhasználókra:
Mindig is bennük volt az elképzelés, csak nem jutottak el a kivitelezésig vagy félúton abbamaradt, mert cikáztak gondolataik tovább.
ADD/ADHD mindig is jelen volt a világban, csak az utóbbi időkben jöttünk rá mi is ez.
Adott szerek stimulálják a dopamint és egyebet, amelyek szükségesek pl munka befejezéséhez, motivációhoz.
"csak így tudok alkotni" emberek a múltban valószínű így tudták serkenteni az agyuk neurológiai működését.
A szex és a drogok neurológiailag serkentik az embert.
Valószínű pár alkotó ezért tévedt "rossz útra".
Nem tudta mi zajlik benne, kezelni se lehet olyat, amit nem ismersz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!