Franz Schubert: Befejezetlen szimfóniájáról tudtok nekem pár mondatot mondani?
SCHUBERT: h-moll, „BEFEJEZETLEN” SZIMFÓNIA
I. Allegro moderato II. Andante con moto
Franz Schubert (1797-1828) munkássága korszakhatárt jelent a
zenetörténetben: vele kezdődik a zenei romantika. Több, mint hatszáz
dala, kamaraművei, zongoraművei, szimfóniái mind kimeríthetetlen
dallami, harmóniai és formai invencióról, pompás arányérzékről és arról a
szavakkal megmagyarázhatatlan alkotóerőről tanúskodnak, mely a
legnagyobb alkotóművészek sajátja. Minderről saját korának nem sok
fogalma volt. Művei alig-alig jelentek meg, nyilvánosan nagyon kevés
hangzott el közülük. Legértékesebb, utolsó szimfóniáit ő maga soha nem
hallhatta, csak évtizedekkel halála után mutatták be őket.
Életének sorsdöntő eseménye volt, hogy tizenegy éves korában
felvették a bécsi udvari énekkar, a „Sängerknaben" tagjai közé,
bentlakásos intézetben lakott és rendszeres, alapos zeneoktatásban
részesült. A konviktusban rendszeresen tartottak zenekari órákat,
amelyeken Haydn, Mozart, sőt Beethoven zenekari műveit is játszották.
Schubert itt tanult meg zenekarra komponálni, sőt első szimfóniáit is az
intézeti zenekar számára írta. Tanulmányai befejezése után két évig maga
is tanított ugyanebben az iskolában, majd elhagyta azt, tanított és
komponált: remek dalainak sokaságát, kamarazenét, miséket, sőt operát
is, szimfóniát azonban néhány évig nem.
Maurice Brown írja 1970-ben megjelent könyvében: „1822 őszén
csoda történt: Schubert ismét a szimfónia-írás felé fordult s ezúttal sikerült
megvalósítania az elképzelésnek és kifejezésnek azt az összhangját,
amelyért oly keservesen küzdött... ebben a h-moll szimfóniában Schubert
olyan újszerű és pompás művet komponált, amely mind a mai napig újra
meg újra felbolygatja bennünk az alkotó géniusz gyötrő rejtélyét: hogyan
képes az emberi elme ilyen muzsikát kitalálni?”
A másik, örök és mindmáig megválaszolatlan kérdés: miért nem
fejezte be, ha már az első két tétel az ihletettség ilyen magas fokán készült
el? Schubert ekkor 25 esztendős és mindössze hat évet élt még. A művet
életében soha nem hallhatta: szerzője halála után 37 évvel adták elő első
ízben, majd újabb húsz év múltán kapta az általánosan ismert
„Befejezetlen” címet. Holott: ha nem tudnánk, hogy Schubert terveiben
hagyományos négytételes szimfónia szerepelt, tökéletesen lezárt
alkotásnak éreznénk a jólismert, méltán népszerű tételpárt.
Az első tétel, amely vonósokon megszólaltatott, sejtelmes,
borongós hangulatú főtémával kezdődik, ebből nő ki a fafúvósok gyönyörű
dallama, majd a melléktéma világhíres csellószólója. A tétel további
folyamán drámai mozzanatok is következnek, majd a visszatérés után az
indító basszustéma fejezi be a tételt.
A második tétel derűsebb, mozgalmasabb, mint az Allegro
moderato
feliratú első, már csak a dúr hangnem miatt is. A tételt megnyitó és később
többször visszatérő motívum: pengetett vonósokkal kísért harmóniasor a
kürtökön és a fagottokon, idilli atmoszférát teremt és ezt a békés
hangulatot csak időnként váltja fel az ünnepélyes, „processzió-szerű” (M.
Brown) forte részlet, majd az oboa és klarinét által előadott szélesen ívelő
dallam. A kedves alaphangulaton belül váratlan zenekari kontrasztok
jellemzik ezt a tételt, mely egészében tökéletesen arányos
és gyönyörűen
lekerekítve, mennyei nyugalommal ér véget.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!