Lehet-e írni "objektív" lemezkritikát?
Az lenne a kérdésem, hogy lehetne-e olyan véleményt, esszét írni, mondani 1 zenei albumról ami objektív? Tehát úgy tudtuk eddig, hogy a művészetek és a zene szubjektív. Szubjektív az, hogy nekem mi tetszik mi zene füleimnek.
De meg lehet-e ítélni úgy egy zenét, hogy függetlenül a saját véleményemtől? Tehát úgy, hogy van-e művészi értéke vagy sem függetlenül az ízlésemtől? Ha igen hogyan?
A művészi színvonalat, a szakmaiságot igen.
A többi a te ízlésed.
Pl. egy dzsessz műről, ha profik adják, egyértelmű a szakmaiság, a hangszerkezelés a virtuozitása, a gondolat - zenei mondat variációk, a felépítés, a színvonal, az egyediség, stb. De hogy a kritikust melyik stílus vonzza, az már egyéni, szubjektív.
Természetesen, minden műalkotást lehet tárgyilagosan elemezni és elhelyezni nagyjából egy értékskálán. Ugyanakkor nincs egységes mértékegység, illetve az egyéni súlypontok miatt ez a skála sem tud egységes lenni.
De a te ízlésedtől és egyéni súlypontjaidtól függetlenül vizsgálhatsz tárgyilagosan olyan szempontokat, mint pl. az adott mű hatása, sokrétűsége, újszerűsége, formai kivitelezése, igazságtartalma... stb.
És Mozart pl. értékes zeneszerző-e? Mivel 400 éve hallgatják és nagy klasszikus!
Viszont nekem nem tetszik! Nem az én világom.
Ahogy az előző válaszainkban írtuk, az, hogy neked tetszik-e vagy sem, nem fokmérője a minőségnek, esztétikának. Az csak annyit jelent, hogy neked nem tetszik. Nem is kell, hogy tetsszen.
De hogy Mozart értékes zeneszerző-e, már abból is megállapítható, hogy a mai napig hallgatják és még te is ismered a nevét :)
De közelítsük meg egy kicsit másik szemszögből a kérdést, hogy értsd, miben áll egy műelemzés tárgyilagossága. Azt írod, hogy Mozart neked nem tetszik, nem a te világod. Meg tudod indokolni, hogy miért nem?
Megindokolni? Hát nekem könnyű! Illetve régies. Mivel a 21. sz.-ban élek ma már más zenék a "standardok". Nekem a barokk már poros!
lgazából sokféle zenét hallgatok köztük komolyzenét is. De komolyzenében csak a modernt szeretem a 20. sz.-tól. Főleg ha avantgárd nem konzervatív. Hogy miért? Hát ez csak ízlés kérdése és ízlésről pedig nem lehet vitatkozni. De a válaszom az, h az én lelkivilágom azzal azonos és nem a barokkal. Ennél jobban nem tudom ezt megválaszolni.
Azért nem minden mert Beethoven-től hallottam olyat ami tetszik
Wagner is tetszik
Vagy még 1-2 akiket nem tudom ki de hallottam Bartók rádióban és 20. sz. előtti volt.
Úgy mondanám, h a zenéim nagy része 1950 utáni. De ez sztem nem furcsa mivel a legtöbb mai ember friss zenét hallgat nem klasszikust. Klasszikus= legalább 100 éves.
Igen, lehet írni. Szakmai hozzáértésnek hívják, ha valakinek sikerül.
Természetesen minden korban mások a lehetőségek, fejlettség, ebből következően a hangszerek is. És egyes hangszerek csak egyszerű hangokat képesek kiadni, mások sokfélét és összetettet. Mindig az a kérdés, az adott lehetőségből mit hoztunk ki. Nyilvánvaló, hogy egy 16. századi, egy 19. századi zongora, vagy egy mai elektromos zongora másképp szól, de mindegyiknek van egy képessége, amitől többet nem tud. Ha egy szerzemény képes ezt a formagazdagságot úgy megjeleníteni, hogy még mondanivalója is van, akkor e időtálló, mert más korok emberei is érteni és élvezni fogják.
Ezért tehát a zenék esetén van egy szakmai ismeretrendszer, hogy adott hangszerrel mit lehet produkálni. Ez a szakmaiság a objektivitás, ezen belül az egyéni képességek, ismeretek és tapasztalatok határozzák meg, hogy a sokféleségből kinek mi tetszik jobban.
Ettől függetlenül ma a zenének van egy üzleti értéke is, amely nem a zene "objektív" minőségétől, hanem az eladhatóságától függ. És erre rá is játszanak, egyes műveket mesterségesen felülértékelnek, hogy jobban eladható legyen.
Ha azt akarod eldönteni, mi értékes, akkor végy egy kort, mindegy, hogy 15. század, 19. század, az 1970-es évek. Az adott időszakban rengeteg mű született, ebből te egy csekély részt ismersz (vagy pontosabban, a szakma egy csekély részt tart számon), a többi feledésbe merült. Előbbit azért nem felejtették, mert sokkal értékesebb, mint azok voltak, amelyekre már szinte senki nem emlékszik. A mai zenét majd 50 év múlva értékelheted ugyanígy.
És nem hagyhatjuk számításon kívül, hogy egy konkrét zene (és sok más művészet is) akkor fog igazán tetszeni, ha értjük is, azaz sok mindent tudunk a körülményekről, korról és arról, amiről szól. Ha Mozart nem tetszik, ez lehet speciális eset (mert például Haydn meg tetszik), de lehet, hogy mindössze semmit sem tudsz róla (a korról, a hangzásról és egyebekről), így nincs összehasonlítási alapod.
lgen de a népszerűség sem minden mert van sok noname zenész aki amúgy értékest teremt
míg nagy nevek közt is vannak silányak/középszerűek! Az objektív, h ki sikeres és ki nem csak épp ez sem áll mindig összefüggésben a minőséggel...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!