Milyen géppel lenne érdemes kezdeni a fotózást?
Javaslom, hogy vegyük át az alapokat, aztán térj vissza a tervezőasztalhoz, mert ebből sírás lesz....
Kezdjük visszafelé, mint a rák, oké?
1. "filmszkennerrel gépre vinném", amivel kapsz egy ugyanolyan fos digitális állományt, ami ellen sivalkodol. (Ráadásul a színes negatívon barna maszk van, ami miatt kőkeményen bele kell nyúlni a digitalizált képbe.)
Amúgy Epson V550, Epson V600.
2. "a képeket nem hívatnám elő"
Amikor filmre fotózol, akkor fény megbirizgálja film fényérzékeny anyagait és kialakul egy látens kép. Látens, tehát "rejtett, lappangó", mert szabad szemmel nem látható, túl halovány, csak tudod, hogy ott van. Az előhívás az, amikor ezt a látens képet kémiailag felerősítik, majd fixálják (stabilizálják), hogy ha újra fény éri a filmet, akkor ne másszon el róla a kép.
Tehát, ha az előhívatlan filmedet fénynek teszed ki, tönkre teszed a tekercsed.
Jobb esetben a nagyítással kevered, annak a vége a papírkép. Ilyenkor a már előhívott (és fixált) filmmel dolgoznak. Kétféle "nagyítás" létezik:
a.) hagyományos, kémiai nagyítás, amikor fényérzékeny papírra levilágítják a képet, majd a papírt hívják, fixálják, ez RITKA, néhány helyen csinálják az országban.
b.) szkennelik a filmed és a digitalizált képeket nyomtatják. Ez lényegesen gyakoribb, viszont hajlamosak ezt is nagyításnak hívni, amikor köze sincs az eredeti folyamathoz. (Amivel nincs baj, amennyiben korrekt minőségű a kiinduló digitális állomány.)
És félre ne érts, nem a digitalizálásról akarlak lebeszélni (mert nagyon hasznos a digitalizált kép), csak tegyük rendbe a fogalmakat és kezeljük őket a helyén.
3. "ami színes filmet is tud kezelni?"
A gépnek édes mindegy, hogy milyen filmet fűzöl bele, amíg méretben stimmel. (Egyedül a DXO kód tud bekavarni automata gépeknél, de a te hozzáállásoddal kötve hiszem, hogy olyat szeretnél.) Amikor arról pampogok, hogy alapok, ilyenekre gondolok.
Meg a következő gyomorgörcsökre is: érzékenység (ISO), negatív - pozitív (dia), mi a fene az C-41 stb. Újabban a mozifilmek is menők (és kérdés alapján neked is tetszeni fog), azokról érdemes tudni, hogy saját eljárásuk (vegyszereik és hívásuk) van és nem mindenhol vállalják őket.
4. "Milyen filmes géppel lenne érdemes kezdeni,"
Filmes géppel nem érdemes kezdeni, mert 2000Ft / 36 kocka + 1000Ft hívás + scan még haladóként sem mókás. Egy totál kezdőnek, aki elveszik az ISO-blende-záridő háromszögben, aki még tanulja, hogy melyik gyújtótávolság mire való, akinek fontos, hogy azonnal lássa mit csinál, hogy korrigálni tudja, kegyetlen tanulópénz, kudarcélmény és iszonyat lassú haladást jelenhet a film.
5. "mivel a digitális gépeknél nem érzem, hogy úgy vissza tudják adni a színeket" A MILC piacot nem ismerem, de kezdő DSRL-ből a Nikonoknok tán a legjobb a színvisszaadása az összes közül. Minden másra ott a Photoshop :D Ne gondold, hogy ami régen kiesett a filmes gépből, azt nem retusálták szarrá.
Hosszútávon a "color grading" fotográfiai használata fog érdekelni, de előtte el kellene jutni egy képszerkesztő szoftver megismeréséig és túl kellene jutni az alapvető korrekciókon is.
Van fényképezőgépek kategória és mostanában elég sok "filmre akarok fotózni" vakegér volt, akit útba kellett igazítani. Szóval magadnak tennél szívességet, ha itt is visszaolvasnál: https://www.gyakorikerdesek.hu/elektronikus-eszkozok__fenyke..
Továbbá ajánlom még a facebookon az analóg-filmes csoportot, már amennyiben használsz facebookot.
Ha még mindig ragaszkodsz a filmes géphez, akkor én valami kisfilmes SLR-t vennék, cserélhető objektívvel, lehetőleg működőképes belső fénymérővel (a szelénes fénymérők menthetetlenül kimerültek már rég). Az, hogy manuális vagy elektronikus a zár, tök mindegy, amíg lehet hozzá elemet kapni. Mivel hobbi gép lesz, fontos, hogy kényelmes legyen használnod. Én tuti felmennék Pestre valamelyik filmes boltba kézbe fogni egy-két gépet és csacsogni az eladóval.
Köszönöm az infókat!
A problémám alapvetően az a mostani fotókkal, filmekkel, hogy természetellenesek a színek. Lassan nem lehet egy jó természetfotót találni a neten, ami újabb, mert látszik, hogy valaki rászabadult photoshoppal, és "szépen" kiszínezte. Nagyjából ugyanez a bajom a filmekkel is manapság, főleg a bőrszín nagyon természetellenes, ráadásul még ha celluloidra is forgatják, szeretik újabban leradírozni a szemcséket, aminek az eredménye szintén nem kellemes látvány a szemnek. Engem ez a trend nagyon zavar még akkor is, ha tudom, hogy a filmkidolgozás is kémiai folyamatokkal működik, illetve ha a régebbi fotókat is retusálták. Ezért ragaszkodnék jobban a filmes fotózáshoz.
Mellesleg, ha tudsz ajánlani egy olyan mozifilmet, vagy belinkelni olyan fotót, ami digitális géppel készült, és természetesek a színek, arra kíváncsi lennék, mert én még nem találkoztam ilyennel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!