Tudnátok mondani példát a Hitchcock-féle suspense-re?
Nem tudtam, hogy ezt ilyen szakszó gyanánt használják Hitchkock-kal kapcsolatban. Nem is tudom mire értik, ezért teljesen szubjektív lesz a válaszom.
A Hitchcock ezt a "fílinget" általában két eszközzel éri el: a zenével és a kamera-mozgatással, de leginkább a kettővel együtt.
Meg nem mondom melyik filmjében volt egy olyan jelenetsor, hogy a cselekmény izgalmas pontjánál a főhős (talán az ellenségénél kutatni?) fölmegy egy emeleti lakásba. Nyílik az utcai kapu, belép. Innentől nem a főhőst látjuk, hanem a kamera az ő szemszögét mutatja.
Elindul LASSAN fölfelé a lépcsőn, közben feszültség keltő zene szól. Megy föl, lépcsőfordulók egymás után. Ott áll az ajtó előtt, zene a tetőfokán. Benyit.
Semmi komplikáció, a lakás üres, elintézi amit akart, távozik. És itt jön a slusszpoén. A néző ugyanazt a feszültséget ismét átéli.
A kamera lassan megindul, de HÁTRÁLVA. Ugyanolan lassan, ugyanolyan feszültségteli zenei aláfestés. A néző már érzi a saját tarkóján, hogy mindjárt kupán vágják.
Aztán leér a bejárati kapuig, semmi nem történt, csak a feszültség fokozódott. Következő snitt az utca kellemes forgataga, mintha mi sem történt volna...
A filmre már nem emlékszem, de ez a jelenet a mai napig él bennem. (Kb. 15 évesen láttam, ez 30 évvel ezelőtt volt.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!