Kereskedelem és marketing szakon végzett hallgatók! Őszintén, megérte nektek ez a szak?
Engem is érdekel, jó lenne, ha jönne rá válasz.
A felvi.hu szakmatérképén rengeteg pozíció látható, tehát nekem az jön le, hogy olyan mindent vagy semmi típusú szakma, ha ennyiféle munkakörben el lehet helyezkedni vele. Vidéken nem láttam még szó szerint marketing munkakörre álláshirdetést, valószínűleg inkább a felvi.hu-s szakmatérképen is látható megnevezéssel hirdetnek munkaköröket, pl. kereskedelmi asszisztens, logisztikai ügyintéző stb. Konkrétan marketinggel inkább Bp-en és igazán nagy multiknál lehet jobban elhelyezkedni.
A felvi.hu-n az is látszik, hogy bruttó 328.000,- mesterképzés esetén bruttó 371.000,- az átlagfizetés 2018-ban. (az alapszakot végzettek negyede tanul tovább mesterszakon) Vidéki szemmel ez nem rossz, főleg, hogy sokan asszisztens meg ügyintéző pozícióban vannak. Ráadásul nagyobb részük nő, és mint tudjuk, a nők fizetése Mo-n alacsonyabb, így még inkább azt mondom, hogy ez nem rossz fizetés, de ez relatív.
A profession-ön jelenleg kb. 260 marketinges állásajánlat van, ennek döntő többsége Bp-en. Ezen belül főleg online marketing, pr és kommunikáció, továbbá márka és termékmenedzser.
Ha valaki ezt a pályát akarja választani, ezekből az információkból tud kiindulni, és majd a saját példáján meglátja, hogy megérte-e nekik ez a szak. Ezért lenne jó egy "igazi" marketinges véleményét hallani, életszerű példákat olvasni, de én személy szerint nem ismerek egy marketingest se.
Na itt vagyok Nektek.
A marketing Magyarország legfélreértettebb tudománya. Az emberek azt hiszik, hogy "reklám" meg "értékesítő". Hát nagyon nem. A marketing egy nagy tudást igénylő, nagyon szerteágazó terület, amely az üzleti folyamatok jelentős részét átfogja (a pénzügy meg a másik nagy területét). Ha megnézitek a nagyobb cégeket, akkor hatalmas marketing szervezetek vannak, rengeteg féle osztállyal, sokféle területtel (csak pár példa: piackutatás, termékfejlesztés, árazás, brand management, reklám, szponzoráció, kommunikáció, PR, termékmenedzsment, merchandising, értékesítési csatornák, ügyfélkapcsolatok, panaszkezelés, és még van legalább tripla ennyi cégtől függően).
Alapvetően a marketing az aki kitalálja, mérnökökkel együtt megtervezi, beárazza, a vevőkhöz eljuttatja a terméket. Nem, nem a mérnök szakik találják ki a termékeket, csak részben. A marketingesek azok, akik terméket csinálnak az ötletből. (Igen, Steve Jobs, az Apple alapító zseni se mérnök volt, hanem egy nagyon jó marketinges.)
A marketing szerteágazó voltából következik, hogy nagyon sokféle dologra lehet szakosodni, és nagyon sokféle cégnél lehet dolgozni. És ezért sokféle karriert lehet vele befutni. Ha van egy 5 fős kis kft-d, és abból (ha van egy kis eszed) 1 fő minimum a marketinges, akkor ő az, aki kitalálja, megtervezi, letárgyalja, hogy hol értékesítsétek a terméketeket. Ő az, aki megtervezi vagy -teti a honlapot, a facebook/google/insta stb. kampányokat, aki megírja a PR cikkeket, aki kikutatja, hogy a terméket hogyan lehetne fejleszteni stb. stb.
Nagy cégnél nyilván elnyel a gépezet, először csak egy kis lótifuti leszel, utána egyre több mindent csinálsz. Itt is ezerféle karrier van, egészen a vezérigazgatóig.
Ami közös a fentiekben: nagyon sokat számít az egyéni teljesítmény. A kis kft-ben is, a nagy multinál is. Az un. "túlképzés" ezért nem igazán létezik: tehetséges, teljesítő marketingesekre mindig nagy szükség lesz; és nyilván lesz, aki csak szerencsétlenkedik a diplomájával.
Hogy mennyit lehet vele keresni? 200 ezertől sokmillióig bármennyit. Tényleg attól függ, mik a terveid, mennyire vagy ambiciózus, mennyire vagy tehetséges. Konkrétan ismerek olyat, aki 5 fős cégben keres nettó 200 ezret a webshop karbantásáért; és több tucatot, akik havi 1+ milla nettót keresnek multik marketing osztályain.
Ami nagyon fontos tanácsom van, hogy ha erre adjátok a fejeteket, akkor próbáljatok meg bármilyen módon minél nagyobb cégekhez bejutni gyakornoknak minél hamarabb.
Ui: azt el ne felejtsem mondani, hogy egy marketing bsc kb. MINDENT tud, amint egy gazdálkodásos vagy vezszerves, míg fordítva ez nem mondható el. A gazdálkodásosok úgy jönnek ki az egyetemről, hogy saját bevallásuk szerint se értenek semmi konkréthoz; míg a marketingesnek konkrét szakma van a kezében.
Nem, a marketinget nem tudja bárki megcsinálni “józan paraszti ésszel”. Ez egy szakma, amelyet tanulni kell. Még instagram hirdetéseket is pontos metrikák és tervezés alapján kell feladni, amit a marketing szakosok piackutatáson, piackutatás szemináriumon, online marketingen + továbbképzéseken tanulnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!