Mennyire alkalmas a mai magyar közoktatás arra, hogy a felgyorsult társadalmi-gazdasági változások kihívásainak eleget tevő tudásanyagot adjon át a diákoknak?
Az elmúlt 20-30 évben az elérhető információk köre megsokszorozódott. Az iskolában a tantárgyanként leadható témák köre viszont erősen korlátozott. Egy nap 24 órából áll és a napi tanórák száma is véges. Tehát szelektálni kell.
Mit tegyen az iskola (kormányzat) ha vannak olyan új ismeretek, amelyek égetően szükségesek lennének a középiskolás fiataloknak de ez csak valamilyen más eddig fontosnak tartott anyag lecserélésével férhet bele a tantervbe ?
Kérem ne a következő példán vitatkozzunk lehet hogy nem jó de jobb nem jutott a eszembe.
Pl. Ha választani kell melyik a fontosabb, Ady életművének oktatása vagy hogyan írjunk jó önéletrajzot, mire figyeljünk egy bankszámla szerződés megkötésekor.
Tudom, hogy ne ezen vitázzunk, de a példa nagyon rossz. Középiskolában társadalomismereten és nyelvtanon is tanultunk önéletrajzírást, meg ez olyan dolog hogy csak letöltesz egy sablont és beleírod a saját dolgaid. Minimális gazdasági tudás szintúgy társ.ism. van, amin a többség nem is szokott figyelni.
Tudom sokan írták már miért kell ennyi matek, magyar, töri, kémia stb, folyton megy a nyafi, de én egyikből se törölnék el ezek közül. A napi tesit kéne visszacsinálni, de amúgy inkább a meglévő órákat kéne újrastruktúrálni, főleg a nyelv és az informatika oktatást.
Amúgy folyton jönnek az önéletrajzzal meg a gazdasági dolgokkal, de szerintem társadalomismereten bőven elég amit leadnak. Ez egyfelől inkább a szülő feladata lenne, hogy ilyet megtanít a gyerekének vagy egyetemen az elsőéves tölteléktárgyakat kéne ilyenre lecserélni, mert egy kb 16 éves diák egyik fülén bemegy az infó a másikon meg ki, mert hát miért érdekelné ez őt ilyen fiatalon? De mint írtam ez pont olyan, amit neten simán meg tudsz nézni, míg az Ady meg érettségire kell vagy olyannak aki ilyen területen akar továbbtanulni.
Mi az ami szerinted olyan égetően fontos lenne középiskolában?
Az informatika és a nyelvoktatást kéne korszerűsíteni és gyakorlatorientáltabbá tenni, de nem a töriórák megnyirbálásával. Viszont ott kezdődnek a bajok, hogy sok iskolának nincs pénze jobb gépek/szoftverek beszerzésére, elavult a tanárok tudása, nem tudnak anyanyelvű tanárt meghívni hogy néha tartson órákat ezzel rákényszerítve a gyerekeket a nyelv használatára stb
Igenis fontos az irodalom, történelem, matematika. Önéletrajzírás szerepel a nyelvtan tananyagban. Több féle típus is. S meg sok más dolog.
Az ember olyan dolgokat is megtanul a "klasszikus" tananyagból, mire nem is gondolnánk!
Az oktatás korszerűsítésében más lenne lényeges. A magas szintű nyelv oktatás illetve a mai technika ismerete és megismerése. Tanárok, akik továbbképzik magukat.
Vannak dolgok, amiket pedig egyszerűen nem lehet oktatni.
Az az alapvető félreértés, hogy az oktatás célja az életre való felkészítés lenne. Magyarországon az oktatás célja hogy legyen egy alap közös tudásanyag és részben ez nyújtson egy közös identitást.
Az életre sajnos magadnak kell felkészülni, az iksolában összeszedett tudás kb. 90%-a felesleges.
Középiskolai képzés, ha csak nem szakmailag specifikált, sosem foglalkozott a gazdasági ismeretek terjesztésével.
Sem az oktatás, sem a kormány szervek nem célként tekintenek a gazdasági képzésre. Írni, olvasni, számolni megtanít. Minden másra ott a könyv.
További probléma, hogy túl gyorsan változik, KISZÁMÍTHATATLAN a változások miatt ez a terület. Hiába célként van kitűzve a kiszámíthatóság, de túl sok a korrupció és a kiskapu, amit a magyar kihasznál, pedig tudja, hogy ezzel árt.
Ezt legalább az iskolában tanítják.
Elmondom, hogy a mérnöki képzés sem készít fel a jelen helyzetre. 15-20 éves, elavult technológiákat megalapozó tudást követelnek meg, ami gyakran ellentmondásos a jelen technológiai elvekkel. És bár ezt tudják, mégis megkövetelik a rosszat. Ha ebből indulok ki, hogy inkompetens mérnökök képzésére milliókat költünk és büszkék vagyunk erre, akkor nem hiszem, hogy gazdasági szinten más lenne a hozzáállás.
Ha már 2 szakmai könyvet elolvasol a témában, előrébb vagy, mint a vételytarsak 90%a. És ehhez nem kell külön képzés.
A nehézség, hogy melyik könyv a jó és mi ad naprakész, hasznos infót.
Az alapjaitól kellene újragondolni az egész oktatási rendszert.
1. A természettudományokra szerintem sokkal jobb az amerikaiak Science órája, sok kísérlettel, laborral stb.
2. A matematikát megtartanám ahogyan van (komoly erősségünk), de feltuningolnám programozással. Nem látom be, miért ne lehetne nagyon komolyan programozni tanulni úgy, ahogyan a matekot is tanuljuk. (És célszerűen valami erre alkalmas nyelven, például Smalltalk vagy Racket, nagyon esetleg Python de akkor kellene hozzá valami gyerekbarát környezet.)
3. Irodalom: nagyon komolyan felforgatnám, sokkal több hangsúlyt helyeznék a modern irodalomra és költészetre, zeneszövegekre stb. Zene ugyanez.
4 Amit nagyon megerősítenék, az az erkölcstan és társadalomismeret összeolvasztva.
5. A tesi órát teljesen megváltoztatnám, voltaképpen eltörölném és kötelezővé tenném az egyesületi sportolást. Többre tartom, ha egy gyerek heti 3x edz egy rendes sportágat, mint ezt a bohóckodást, ami most tesi címén megy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!