Nagyon érdekel a biológia-kémia tanárképzés, viszont nekem már 4 félévem elment egy másik képzésen és mivel osztatlan képzés és középiskolai tanár szeretnék lenni . Érdemes úgy belevágni, hogy 2 félévet nekem kellene finanszírozni?
Tényleg akkor gyere, ha nagyon elszánt vagy.
Nagy a csúszás arány, viszont ha oda figyelsz, akkor nem lehet ebből gond. Ellenben nem csak motiválatlanság a probléma, habár ez is köztük szerepel. A legnagyobb gond az, hogy minden ttk-s tanárképzés amolyan anyátlan gyerek szintjén van, azaz mindig a bsc- msc képzésben szereplők a fontosabbak, és az ő gondjukkal foglalkoznak leginkább, ez a képzés rájuk van szabva, és nem rád. Mondok példákat:
a szervetlen kémia tanár első gyakorlati órán azzal kezdi, hogy itt mindent ugyanúgy folytassanak, mint amit csináltak analitika laboron, holott nekünk tanároknak az nem is lesz (szabadon választható az utolsó években- ha lesz hely), vagy fizikai kémia szemináriumon lenyomnak nekünk egy olyan szintű matematikai levezetést, hogy csak pislogunk, és amikor mondjuk, hogy ez gond, akkor jön a reakció, hogy maguknak volt már matematika 2 szóbeli szigorlatuk, tehát aki-ami itt van, annak mennie kell, de nekünk csak egy matek volt, az sem szigorlatos; vagy a kedvencem, amikor ugyanolyanan gyorsaságot várnak tőlünk a laborokban (élettan, szerves, rendszertan stb) mint a többiektől, csak ők ugye nem ebben a képzésben vannak, és ők egyik laborból tudnak menni a másikban, és több tapasztalatuk van, ők folyamatosan benne vannak, így gyorsabbak, ellenben velünk. Egy biológus bsc képzésben résztvevőnek amikor a rendszertanok mennek, akkor van 2 labor gyakorlatuk, neked mint biosz-kémia szakos tanárnak 6 db van. Hat! Egyszerűen nem tudsz rendesen teljesíteni, max akkor ha életed sem lesz, és vagy nikotinista, vagy koffeinista leszel. Ez nem egyedi eset, ez minden helyen így van.
Szóval kiesel, mert nem tudsz úgy teljesíteni. A tanár azt hiszi, hogy neked csak ekörül a tudomány területen belül kell teljesítened, de ez számodra a sokadik. Nézd meg pl a Klebelsberg ösztöndíj jegy ponthatárait. Nem azért vitték bőven négyes alá a felső átlagot, mert annyira buták lennének a diákok, hanem mert egyszerűen nem lehet jó jeggyel teljesíteni mindent. Fizikai képtelenség.
Persze jön a reakció a bölcs tanulmányi osztálytól, hogy hát szóljanak a tanároknak, intézeteknek, és legyen külön tanárszakosoknak, és ez így teljesen igaz is, de nem fognak- nem tudnak külön csoportot indítani 3-4-5-6-7-8-9-vagy max 12 embernek (mert ennyire kevesen vagyunk- van olyan évfolyam az országban kémiából, ahol 3 fő van). Ha szeretnének sem tudnak, mert vagy nincs szabad terem (ugye itt több órás laborról van szó, nem 1-2 óra, hanem legalább 4-5 óra), vagy nincs szabad oktató, vagy nemes egyszerűséggel nincsen vegyszer- ergó pénz. Könnyebb bemutatni 30 embernek, mint kétszer 15-nek (kevesebb vegyszer, kevesebb pénz). És nem fognak alkalmazkodni pár emberért, meg majd ha látod élőben a maradék 25 bsc képzéses véres szemét, ahogy rád mered, akkor majd rá jössz, hogy hoppá hoppá...
És még jó időben is vagyunk, mivel kezdenek nyugdíjba menni a régi rendszer vaskalapos oktatói, akik ezt a problémát az első magánhangzótól már nem is értik, csak azt, hogy "kémia a tudomány, meg a biológia, meg az élettan, van ennél fontosabb?".. szóval a legtöbb helyen fiatalok vannak, akik legalább rugalmasabbak-megértőbbek, ha szakmailag nem is annyira jók.
"Én úgy tudom, csak egy évet kellene finanszíroznom, mivel ez osztatlan képzés, és a középiskolai tanár képzés 12 félév, így az állam 14 félévet adna."
Ez nem egészen így van, mivel az utolsó gyakorlati évet nem számolják bele, tehát sajnos nem 14 félév van. Bárcsak annyi lenne, nekem is sok pénzbe kerül (kamat+ 2 féléves tandíj), mivel én fizetősön csinálom a nagy részét a képzésnek. Azért írták külön a jogszabályban, hogy ebbe ne fussanak bele a diákok (kevesebb pénz az államnak), ezért 4 plusz 1, illetve 5 plusz 1 év. Az a "plusz" jel a hibás ebben, ügyes nem? (:
Egyébként nagyon még ne tervezd a képzés végét, mivel az nagyon ingoványos, az csak most fog majd ősszel kiderülni, hogy mégis mit takar a jogszabály. Jelenleg az biztos, hogy fizetés és ösztöndíj nem lesz, mivel sem az intézményeknek, sem a befogadó iskolának nincs kerete erre; még befogadó iskola sincs, hiszen miért is fogadna be?- nincs jogi kényszer erre, illetve ezt neki kellene fizetnie (miből fizesse, ha krétára- meg alkoholos filcre sincs pénze?); de fura módon tantárgyad még lesz- így vizsgád is, ezért kolit adniuk kellene, de jogilag nem fognak, mert már nem vagy úgy diákjuk, de akkor vizsgázni sem lehetne(ezért neked kell fizetned külön, ha lesz 1-2-3-4 ezer ft/éj)....... stb stb szóval áll még a bál a képzés végével, kíváncsi leszek, hogy mi fog kisülni belőle.
Jah és nem biológia- kémia tanár leszel, hanem biológia(egészségtan)- kémia tanár. Ez is fog gondokat szülni, mivel még ez versenyhátrányt fog szülni nekünk, nem fogják teljes értékű biológia tanárinak venni (hiszen az egészségtan csak egy része- részképzettséget feltételez). (ez az egészségtan koncepció és elnevezés Hoffman R. agyszüleménye volt)
Ha lesz még rendes összóraszámunk a kémia és biológián belül, akkor viszont nagyon jó helyzetben leszel, mivel tényleg hiány van a természettudományos oktatókból, ellenben tudj róla, hogy már a 2010-es koncepcióknál (és előtte is különböző fórumokon) előtérbe került egy ilyen hígulási felvetés:
A mi esetünkre fordítva azt szeretnék, hogy ha kémiát nem csak kémia tanár oktathatna, hanem kémia diplomával rendelkező is (2010-ben egy bsc dipi volt a javaslat),és biológiát pedig biosz diplomával rendelkező (ami lehet mezőgazdasági is). (létezik ilyen megbízási szerződés manapság is nem állami intézményeknél, illetve ez az állami intézményeknél a testnevelés tanároknál jött elő, mivel nem volt annyi tanár, amennyi óra, jöttek az edzők a helyükre- akik edzenek boldog- boldogtalant valamire)
Ha tanárnak jössz, akkor egy fura világba fogsz csöppenni! (:
Kedves 8-as válaszoló!
Tehát akkor a gyakorlati évre már nem vonatkozna a Klebi ösztöndíj sem? :( Kitartás van bennem, nagyon szeretnék tanár lenni és tanterv is nagyon tetszik, de hát hallva ezt, hogy mik a követelmények, eléggé rosszul hangzik így a képzés . :( azt megkérdezhetem melyik egyetemen tanulsz? :)
Nem azért írtam le, hogy eltántorítsalak ettől a szaktól, sőt ellenkezőleg, jó ha tudod ezeket, mert nem igazán tudják sokan, hogy mégis mi történik jelenleg. Azt is tudd, hogy a következő félévtől megváltoznak a bsc-msc képzési struktúrák, és nem lesz lehetőség az alap diplománál történő szakosodásra (általános tudást adnak a tudomány területről), és így lehetőség nyílik talán az osztatlan pedagógusképzésben résztvevők képzési struktúrájának az (át)alakításához. Jobban idomulhat majd innentől- több lesz velük a közös pont (de nem minden egyetem vezeti be egyszerre, van aki haladékot kért 2020-ig).
A klebi sem biztos. Mondom kiderül majd a következő félévben, hogy mi történt. (a szerződésünkben az van, hogy amíg a képzés folyik, tehát az alapján járna, viszont képzésben pedig már oda fizetés van írva, és az alapján már munka jogviszonyod van, és nem jár--- meg ugye meddig tart a képzés? a gyakorlatig, vagy a diploma megszerzéséig, vagy az abszolutóriumig?)
Az egyetem meg mindegy.... mindenhol ez van, bár nem sok helyen mondják el nyíltan a tanárképző központ dolgozói, hogy mennyire ingoványos még ez a terület jogilag (nem tartják fontos információnak fura módon).
(itt van egy olyan félelem, hogy mivel külön intézményi jogértelmezés lesz, ezért több intézmény más hogyan fogja értelmezni a jogszabályt, és így talán jogtalanul is kaphatnak diplomát, amit később behajthatnak rajtad- bár ha kiadja a diplomát az egyetem/jogilag vállalta a hivatalos dokumentumot/, akkor ő állja az anyagi dolgokat, és perben lehet rajtuk verni majd mindent, de akkor is elég "para" maga a tudat, hogy elveszítheted a diplomádat)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!